Gå til innhold

Gm modul e39


Robin L
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Jeg har ikke fått programmert gm enda, men nå har bilen begynt å tulle igjen. 
 

kjørte meg en litt lengre tur i dag.  Etter en time begynte det.  Steroen skifter kanal, går på maks volum av seg selv (kan ikke slås av),  blinklysindikator virker ikke,  gul lampe på novåregulering og sikkert mer.  
 

så da må det nesten være noe annet enn GM.   Kan det være noe med sluttstykker på tenningslåsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gm påvirker ikke stereo på noe som helst slags måte, heller ikke nivåreg....

er redd du har vann enn plass det ikke skal være vann 😮 om jeg ikke tar veldig feil så er det my forgrening ut til mye forskjellig under sjåførstol, kommer det vann dit så har du fort et cirkus... men jeg er på litt tynn is her

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da kan jeg sette tilbake gm.   Har ikke merket at noe er vått inne i bilen.  Men  hadde vann i gulvet for noen år siden da fuktsperren i dørene gikk istykker.  Kan være dette som har laget noe irr i tilfelle 

 

aner meg et brudd, iom at vindusspylingen ikke virker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fått sjekket om du har fått vann på plasser vann kan legge seg om det skulle renne inn ? eller har det blitt tuklet med ledningsnett? 

"alle" e39 går med løs fuktspærre på bakdører og kommer det mye inn her kan det samle seg opp under gulvteppet på sjåførside å der ligger det mye relee som går til mye rart og viktig.

sitter relee/sikringer relatert til motor i gulvet hos sjåfør

fuktspærre kan å være problematisk på framdører også men veldig sjeldent at det kommer inn vann der. 

og vist de fremste dreneringene på takluka er tett så renner det også rett ned i gulvet, på høyreside kan det også renne rett ned i lysmodulen påtur ned.. 

vist kupefilter boksen sitter montert feil som er veldig fort gjort så blir det feil med vannføring og det kan renne ned i boksen til ecu (dette har skjedd på min) 
dreneringene på disse filterboksene er også lett tette med dritt som gjør at vanne kan renne feil vei.

fun fact med disse kupefilterboksene er at vist den på venstre side er montert litt feil så legger den klem på viskermekanismen og den slites raskere ut.

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
På 10.5.2020 den 23.48, Ingvaldsen skrev:

fått sjekket om du har fått vann på plasser vann kan legge seg om det skulle renne inn ? eller har det blitt tuklet med ledningsnett? 

"alle" e39 går med løs fuktspærre på bakdører og kommer det mye inn her kan det samle seg opp under gulvteppet på sjåførside å der ligger det mye relee som går til mye rart og viktig.

sitter relee/sikringer relatert til motor i gulvet hos sjåfør

fuktspærre kan å være problematisk på framdører også men veldig sjeldent at det kommer inn vann der. 

og vist de fremste dreneringene på takluka er tett så renner det også rett ned i gulvet, på høyreside kan det også renne rett ned i lysmodulen påtur ned.. 

vist kupefilter boksen sitter montert feil som er veldig fort gjort så blir det feil med vannføring og det kan renne ned i boksen til ecu (dette har skjedd på min) 
dreneringene på disse filterboksene er også lett tette med dritt som gjør at vanne kan renne feil vei.

fun fact med disse kupefilterboksene er at vist den på venstre side er montert litt feil så legger den klem på viskermekanismen og den slites raskere ut.

Stemmer, jeg hadde problemer med fuktsperren i dørene.  Dette ble utbedret for 3-4 år siden.  Den gangen var det mye vann i gulvet, men det ble tørket opp. Ledningsnettet har aldri vært tuklet med så vidt jeg vet.  

 

jeg har må tatt opp teppet, pg det er tørt. Men man ser på kontaktene nedi det at de har sett vann før.  Litt IRR er det.  Har nå tatt kontaktene utav plastikkramma de sitter i og sprayet med elektrorens.  Skal prøve dette.  Funker det ikke kan jeg dele kontaktene og pusse i tillegg.  
 

trøbbelet med startmotoren forsvant.  Har ikke hatt trøbbel med radio og det etter tenningslåsen ble byttet.  Sø den var helt tydelig sliten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

oppdatering: 

 

Bilen har vært på verksted i dag.  dette er første gangen jeg ble skuffet over et verksted.   

jeg ga de en liste med symptomene jeg hadde med at ting kom og gikk.    de kom fram til at lysmodulen er defekt og programmerte inn den nye gm-modulen jeg hadde med.   vindussspylingen viste seg å være defekt pumpe (!)

de brukte også mye tid på å sjekke hvorfor fm-signalet var dårlig,  at knappen på glasset på bakluka ikke virker, at nivå-kompressoren bruker for lang tid på å justere bilen. og noen andre småting.  ting jeg ikke bestilte at de skulle sjekke 

etter verkstedsbesøket så virker ikke soft-close på bakluken lengre.  dette ble satt opp som en kommentar fra de.  jeg vet ikke hva de har gjort, men det virket før besøket. 

 

har lysmodul eller gm-modul noe med soft close å gjør?

 

 

jeg er nå i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre.  lysmodul må skiftes, bremseskiver framme må skiftes, og softclose må fikses.   1. fikse bilen og beholde den,  2. selge den slik den er (hva er den verdt?)  og 3. fikse den og selge den

jeg ser det ligger brukte lysmoduler til salgs for under 1000-lappen. 

 

 

Endret av Robin L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Softclose må kodes inn på gm3 modulen

De sa de hadde kodet inn den nye gm-modulen.   Kanskje de har gjort feil? 
 

har aldri opplevd at dette ikke virket tidligere.   Etter hva jeg googlet så låser den aeg nå i en sikkerhetspodisjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Otis skrev:

Så problemet kom etter gm skifte? Da er det nok kodet feil.

Enten så har det blitt kodet feil eller så kan det vær gm3 fra bil uten softclose(sedan) som da ikke støtter dette om myten er riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bakluken virket før verkstedbesøk.  Jeg bestilte heller ikke noe feilsøking på bakluka, så vet ikke hvorfor de jobbet med den.
Jeg fikk til bakluka selv. Tok er raskt Google søk, og fant ut at om man åpnet og lukket bakluken raskt så gikk låsen og bilen i synk. 
https://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=919040#/topics/919040

 

jeg synes forøvrig at det er merkelig at et anerkjent BMW-verksted ikke kjente til dette.

 

når jeg fikk lukket luken så slikket lampen i dashboardet om åpen luke, og visker/spyling bak virket.

 

nå virker forøvrig bilen til å være grei.  Har fått tak i en brukt lysmodul som jeg skal få montert. 

Endret av Robin L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...