Slavearbeider'n Skrevet April 19, 2020 Share Skrevet April 19, 2020 Var ute å kjørte en tur istad og hadde greit pådrag ut av ett lyskryss. Merket så at hele setet ristet mellom 40-60 km/t. Har prøvd å bytte over til vinterhjula for å utelukke dårlig avbalansert hjul. Også gått over hjulmuttere. De er stramme. Kan det være hardykobling, eller krysset/lageret på mellomakslinga? Både lageret og krysset skal være forholdsvis nytt, det har også vært til avbalansering. Hardyen så fin ut da jeg sist var under bilen for ett på mnd siden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet April 19, 2020 Share Skrevet April 19, 2020 (endret) er det bytta motorfester/girkassefester til poly eller liknende? Er vibrasjonen tilstade om du kjører i lik fart, men endrer turtall? clutcher fri slik den går til tomgang? Endret April 19, 2020 av hsd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet April 19, 2020 Forfatter Share Skrevet April 19, 2020 (endret) 12 minutter siden, hsd skrev: er det bytta motorfester/girkassefester til poly eller liknende? Er vibrasjonen tilstade om du kjører i lik fart, men endrer turtall? clutcher fri slik den går til tomgang? Motor og girfester er orginale. Vibrasjonen er tilstede mellom 2-4000 rpm Ingen klunking ved girskift vel og merke. Endret April 19, 2020 av Slavearbeider'n Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 19, 2020 Share Skrevet April 19, 2020 Mulig det er litt dumt, men har ikke E46 problemer med innfesting av bak aksel til karosseri? Nå er kanskje ikke det problemet ditt. Men mulig at opphenget gikk i stykker? Det kan jo skje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet April 19, 2020 Forfatter Share Skrevet April 19, 2020 1 minutt siden, Otis skrev: Mulig det er litt dumt, men har ikke E46 problemer med innfesting av bak aksel til karosseri? Nå er kanskje ikke det problemet ditt. Men mulig at opphenget gikk i stykker? Det kan jo skje. Hele bakstillinga har vært nede og plater har blitt sveist inn av forrige eier. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet April 19, 2020 Share Skrevet April 19, 2020 Ville testa litt mer, spesielt dette med at du holder samme fart, men kobler vekk motor. Har du ubalanse i mellomaksling tror jeg nok vibrasjonen vil være lik uansett turtall på motor så lenge du holder farta på hjul, og dermed også mellomaksling. Noen sjekkpunkt jeg kom på i farta: - sjekk motorfester og gearkassefester, både med spett og at de faktisk er faste. (travers forran er ikke ukjent for å få brudd i motorfeste innfesting på biler med litt motor pga trøtthetsbrudd.) Enklest å sjekke med å sette bil på bukker, og bare jekke litt på motor. Ser fort om noe ser rart ut. - Hardy er somregel 50% feilmontert, det er merker som skal stå mot gear. må også boltes "rett" - sentreringsforinga i mellomakslingen som sentrerer akslingen mot tappen på flensen på kassa byttes somregel aldri ved bytte av hardy, den koster knapt 50 lappen på koed. - opphengslageret skal på de fleste biler monteres med litt forspenn. Jeg bruker ca 4mm mot kassa. er derfor det er ovale hull. - Du har vell e46 m3 kasse, er den montert med rett gearkasse travers? og blir det rett med motoren? er masse jall her på e30 med s54/s50 osv pga motor blir montert med helt mongo vinkel og spiser hardy. Tror ikke dette er noe problemstilling for deg, men om du ikke kommer noen veg ellers kan jo du tenke litt på det. Ingvaldsen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet April 20, 2020 Forfatter Share Skrevet April 20, 2020 19 timer siden, hsd skrev: Ville testa litt mer, spesielt dette med at du holder samme fart, men kobler vekk motor. Har du ubalanse i mellomaksling tror jeg nok vibrasjonen vil være lik uansett turtall på motor så lenge du holder farta på hjul, og dermed også mellomaksling. Noen sjekkpunkt jeg kom på i farta: - sjekk motorfester og gearkassefester, både med spett og at de faktisk er faste. (travers forran er ikke ukjent for å få brudd i motorfeste innfesting på biler med litt motor pga trøtthetsbrudd.) Enklest å sjekke med å sette bil på bukker, og bare jekke litt på motor. Ser fort om noe ser rart ut. - Hardy er somregel 50% feilmontert, det er merker som skal stå mot gear. må også boltes "rett" - sentreringsforinga i mellomakslingen som sentrerer akslingen mot tappen på flensen på kassa byttes somregel aldri ved bytte av hardy, den koster knapt 50 lappen på koed. - opphengslageret skal på de fleste biler monteres med litt forspenn. Jeg bruker ca 4mm mot kassa. er derfor det er ovale hull. - Du har vell e46 m3 kasse, er den montert med rett gearkasse travers? og blir det rett med motoren? er masse jall her på e30 med s54/s50 osv pga motor blir montert med helt mongo vinkel og spiser hardy. Tror ikke dette er noe problemstilling for deg, men om du ikke kommer noen veg ellers kan jo du tenke litt på det. Har forsket litt mer nå. Tok en kjapp kjøretur istad. I mellom 40-60 km/t vibrerer det bakfra ved jevn gass og pådrag. Vibrer mindre når jeg slipper gassen. Også vibrasjon tilstede med motor i fri og bilen triller. Har sett over under også. Motorfester ser fine ut, motor står også i ro ved fysisk jokking og tomgang Girkassefester er fine Hardykobling er hel og fin, ingen sprekker. Mangler en bolt, det er nok min feil, har nok glemt å stramme sist jeg var under. Kan legge til at det ser ut som drivaksel går ''rett'' og uten kast/ubalanse når jeg roterer bakhjula. Lager på aksling er fint. Kan beveges litte granne. Ingen sprekker i gummi. Krysset er også fint, og forøvrig ganske nytt Også sjekka diff og stikkakslinger. Hjula går rundt som de skal sammen med hverandre. Legger ved video av bevegelse i akslingene VID_20200420_164543.mp4 Girkassefestes ser likt ut som i delekatalogen. Tenker å legge meg under bil senere og ha en i førersetet som ''kjører'' bilen. Får se om jeg evt klarer å se noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kolstad Jr. Skrevet April 20, 2020 Share Skrevet April 20, 2020 Har lignende risting i bakstillinga på 540i touringen min, ved eksakt samme hastighet, 35-65 km/t. Har hatt det i over 2 år, utallige turer på verksted hvor mellomaksel har blitt demontert og alt av foringer sett over. Har nå funnet en sammenheng mellom asfaltunderlag og ristinga.. Dette kan skyldes traversforingene bak, eller oppheng til bakdiff. Har du sjekka opphenget til bakdiff? Ingvaldsen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet April 20, 2020 Forfatter Share Skrevet April 20, 2020 1 time siden, Kolstad Jr. skrev: Har lignende risting i bakstillinga på 540i touringen min, ved eksakt samme hastighet, 35-65 km/t. Har hatt det i over 2 år, utallige turer på verksted hvor mellomaksel har blitt demontert og alt av foringer sett over. Har nå funnet en sammenheng mellom asfaltunderlag og ristinga.. Dette kan skyldes traversforingene bak, eller oppheng til bakdiff. Har du sjekka opphenget til bakdiff? Ok. Har kjørt på ganske fin asfalt uten hull og sprekker ved sjekk. Synes det er rart at det går fra å være helt stille og vibrasjonsfritt til plutselig å vibrere så voldsomt. Så underlag kan nok utelukkes. Alt i drivlinja er nytt også. Sjekka også innfestinga til bakstillinga og der ser man tydelig sveis og ingen sprekker. Jeg tipper nå at det er noe med diffen. Får skru den ned i morgen, sjekke foringer til diff og evt tømme den for olje og poppe av lokket og se om man blir noe klokere Kolstad Jr. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet April 21, 2020 Forfatter Share Skrevet April 21, 2020 (endret) Ny update: Har ligget under bilen med hjulene i gang. Kan ikke trekke noen konklusjon basert på det jeg så under. Men, vibrasjonen er forsatt tilstede selv med hele bilen på bukker, altså er vibreringen tilstede uten nevneverdig belastning på hjul. Gir nesten opp. Mellomaksel virker å gå rett. Dog tendens til ''kast'' mellom hardy og aksellageret. Ny hardy blir bestilt, kommet sprekker rundt naglene også. Har sjekka difforinger, de er fine og hele. Også sjekket svingarmsforinger. Litt slakk, men det skal det jo være med orginale gummiforinger. Hjula går også rett ved inspeksjon. De vil gi seg gradvis og ikke komme plutselig ila ett par sekunder. Har nå demontert mellomaksel og lager. Også banka ut lageret. Ingen ulyder og glir som det skal. Gummi virker også fin, ingen sprekker heller. Kommer til å bestille nytt lager sånn for sikkerhetsskyld når det først er demontert og montere med forspenn mot kasse som @hsd foreslår. Legger denne litt på is enn så lenge og prøver med ny hardy og nytt lager. Og vibrasjonen vedvarer er vel diff neste. Har snakket med Yngve Lindgren også, og han var nesten sikker på at det ikke var diffen.....ikke vet jeg. Endret April 21, 2020 av Slavearbeider'n Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå