Gå til innhold

X5M - metall i oljefilter


Benjiin1
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann 

Har funnet metallspon i oljefilteret på min 2012 X5M litt usikker på hva det kan være. Men mistenker at det kan være fra registerkjedet(?) Noen her inne som vet hvordan man kan feilsøke for å avdekke hvor metallet kommer fra, eller er det like greit å ta ut motor med en gangs å sjekke når den er ute?:)

Setter stor pris på tips, forslag oginnvendinger!

(Enn så lenge mimrer jeg tilbake til tider da BMW lagde motorer som holdt lengre enn 7-8 år)

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å send inn en oljeprøve til et laboratorium, de finner ut hvilke metaller det er i olja og hvor disse kommer fra.

Jeg har brukt Blackstone i Usa, det finnes steder i Norge også men de kjenner jeg ikke til. Blackstone sender gratis testkit så betaler du for analysen.

https://www.blackstone-labs.com/products/free-test-kits/

Et par oljerelaterte forum som gjerne kan bidra,

https://oil-club.de/

https://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php/forum_summary

 IMG_20200503_151151.thumb.jpg.731a5fc75dccc5a13fb51505c868eaaf.jpg

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse S63 sliter vel både med registerkjede og rådelagrene.
I tillegg er det vel også en svakhet med ventiltetningene pga "Hot-vee"-design der eksosmanifoilen er i midten av V-blokka og ventiltetningene utsettes for unormal mye varme slik at plast-gummien tørkes og slipper tettingen.

Disse motoren krever ekstremt nøye olje-service på maks 10000km i året og med nøyaktig riktig kvalitetsolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Hpi said:

Det kan være lurt å send inn en oljeprøve til et laboratorium, de finner ut hvilke metaller det er i olja og hvor disse kommer fra.

Jeg har brukt Blackstone i Usa, det finnes steder i Norge også men de kjenner jeg ikke til. Blackstone sender gratis testkit så betaler du for analysen.

https://www.blackstone-labs.com/products/free-test-kits/

Et par oljerelaterte forum som gjerne kan bidra,

https://oil-club.de/

https://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php/forum_summary

 IMG_20200503_151151.thumb.jpg.731a5fc75dccc5a13fb51505c868eaaf.jpg

Takk for tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi snakker om bytte av register og rådelager, så snakker vi om å ta jobben selv. Skal du bruke verksted, så blir det billigere å få en byttemotor.
Men dette blir bare spekulering. Olje-test er tingen. Da får man vite hvilken metall som er i oljen. kobber er rådelagrene. Aluminium kan være så mangt, men stål kan være registerkjede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...