Gå til innhold

AC/klima blåser ikke kaldt (E91 2007)


Mekkern
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

BMW E91 318i 129hk 2007-modell

Lurer på om noen har tips til feilsøking/løsning på AC/klimaanlegg som ikke blåser kaldt. Fungerte fint i fjor, men da tempen begynte å stige i våres og det ble behov for kjøling, viste det seg at det er null kjøling nå.
Alt fungerer fint på panelet i bilen, justering av temp, skru av og på AC, vifter osv. Hører også tydelig endring på motor når AC skrus av og på. 
Kjørt scan med Carly, men får ingen feilkoder.
Antok/antar at dette er ting som bør sjekkes:

- at compressor clutch starter/stopper
Oppdaget da at denne bilen ikke har synlig clutch, men en løsning inne i kompressor

- sikringer
Byttet de to sikringene som hadde AC-ikon i oversikten, ingen effekt

- rele, bytte
Var såpass knotete å få av dekslet at dette ikke er gjort ennå

- AC-sensor
Sjekke strømtilførsel

- Gassnivå
Prøve å etterfylle

Noen som har vært borte i samme problem og har kommentarer/andre tips til mulig årsak/hva som bør sjekkes først?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over.
Det vil jo ikke blåse kaldt ved tomt for gass og er det det så har du nok lekkasje en plass. Ofte er det lekkasje i fordamper. Dette sjekkes på veksted med AC utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, like greit å få sjekket AC på verksted, ikke fordi jeg ikke tror du klarer å finne ut av det men rett og slett grunnet utstyr.

De færreste av oss har mulighet for å kjøpe gass da du må ha egne sertifikater for å kunne kjøpt dette. Samt det beste er viss du har en egnet AC maskin for å sette vakum og fylle på gass.

En rask måte å sjekke om du har gass er å ta av en av skrukorkene og presse på ventilen med et lite flattskrujern, viss det blåser litt ut vet du at det ikke er en stor lekasje ihverfall.

 

Endret av warg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjon:
Fikk tatt en sjekk hos en som driver med AC-service, og det viste seg at anlegget ganske riktig var helt tomt for gass.


Ny gass fylt opp, og trykket tilsa at kompressor fungerer som den skal, og at det ikke er noen stor lekkasje (om noen). Gassen inneholder sporstoff, så skal følge med om grønnfarge kommer fram noe sted langs rør o.l.
Og helt klart det er best å gjøre dette hos en som har utstyr og kompetansen på plass, warg.

Fikk også tips om hvor lekkasje oftest oppstår på den bilen, det er ved et rør som ligger inntil høyre hjulbue. Der ligger en del av røret vannrett på en plate det lett samler seg møkk og diverse på. Viktig å holde et rent der, er et deksel som bør skrus av så man kommer til. Kompressoren er sjeldnere problem på den bilen, visstnok. 

Så da er det å håpe på en varm sommer med mye bruk av AC!

Endret av Mekkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...