Gå til innhold

x3 F25 - defekt slitasjesensor bremser?


F25x3
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

har følgt med på når neste service er (bakbremser, break pads) om 6000km, men denne uka kom plutselig en hastemelding om å bytte front break pads.

Disse var bytta sent 2019, det er mye klosser igjen. Har sjekka etter feilmeldinger med ista+, men ingen spesifikt til dette.

Kan det være et uheldig dekkbytte og så har jeg komt borti kabel/sensor?

Front break pads in 1100km var første feilmelding, nå nede i 800km (etter 5mil kjøring...)

 

Endret av F25x3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig at det er en noe ødelagt kabel. Har du visuelt sjekket, kabler og bremsebelegg på innsiden og utsiden? Det er mulig at du har bremser som henger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter bare sensor på innerklossen. Ta av hjulet, og se om den er intakt/klossen er tykk nok. Er begge deler tilsynelatende ok, så er det mest sannsynlig feil i kabelen fra boks i hjulhus til kloss. Det tror jeg ikke er veldig vanlig, men de er ikke dyre, så det kan være verdt forsøket å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tabbet meg litt ut på noe lignende på min X4. Byttet bremser foran, med slitasjeindikator og alt. Byttet så fra sommerhjul (20") til vinterhjul (17"), og da var det nok til at sensoren filte mot felgen, laget brudd og med påfølgende varsel om bremseskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka klosser på begge hjul fremme, mye igjen (disse var bytta i 2019 så ingen surprise). Kabel til slitasjesensor ser grei ut. 
Har tatt en resett av bremseklosser fremme slik at service forsvant igjen. Får da vente å se om «feil» dukker opp igjen.. Ingen melding sålangt (1 dag bruk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lure på om det ikke er relativt likt mellom alle F-serien?
Angivelse av km er et estimat fra når man nullstilte og måten man kjører. Kanskje ECU registrerer antall oppbremsing?
Så har vi slitasjevarsleren som vil gi signal hvis det er brudd i sensoren eller i kabelen.
Jeg fikk også slik varsel plutselig og da viste det seg at det ble brudd på kabelen da jeg skiftet over til sommerdekk. Disse kablene er svært tynn og sårbar. Vet ikke om det er en motstand i sensoren men det går an å ohme sensoren for å sjekke om det er vakkel-kontakt?
Er klossene bra, så er det uansett kun et kosmetisk problem.

Mest sannsynlig er det sensoren eller kabelen. Disse koster ikke mye, så jeg vil ha skiftet uansett bare for å være sikker.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om klossene er så slitt at den nye ikke får plass må du nok slipe den til. Men det tar vel en stund før den berører skiva? Det gjlr det ihvertfall på E serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er kabel byttet, gikk egentlig veldig greit. Har resett front break pads (igjen) og denne gang skal de byttes etter 38.000km (ikke 50'). Så langt ingen feilmelding.

Den gamle sensoren var eller har knekt i festet der hvor metallklipsen klikker inn mot bremsekloss/skiver, men er ikke sikker på om dette skjedde når jeg dro den ut med tang eller før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...