F25x3 Posted May 19, 2020 Share Posted May 19, 2020 (edited) Hei, har følgt med på når neste service er (bakbremser, break pads) om 6000km, men denne uka kom plutselig en hastemelding om å bytte front break pads. Disse var bytta sent 2019, det er mye klosser igjen. Har sjekka etter feilmeldinger med ista+, men ingen spesifikt til dette. Kan det være et uheldig dekkbytte og så har jeg komt borti kabel/sensor? Front break pads in 1100km var første feilmelding, nå nede i 800km (etter 5mil kjøring...) Edited May 19, 2020 by F25x3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted May 19, 2020 Share Posted May 19, 2020 Det er jo mulig at det er en noe ødelagt kabel. Har du visuelt sjekket, kabler og bremsebelegg på innsiden og utsiden? Det er mulig at du har bremser som henger på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
*MrB* Posted May 19, 2020 Share Posted May 19, 2020 Sitter bare sensor på innerklossen. Ta av hjulet, og se om den er intakt/klossen er tykk nok. Er begge deler tilsynelatende ok, så er det mest sannsynlig feil i kabelen fra boks i hjulhus til kloss. Det tror jeg ikke er veldig vanlig, men de er ikke dyre, så det kan være verdt forsøket å bytte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
F25x3 Posted May 19, 2020 Author Share Posted May 19, 2020 Men om det var feil, ville ikke diagnose vise feilen? Nå viser det i service-delen/status i computeren i bilen. Skal sjekke senere om alt ser OK ut! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted May 19, 2020 Share Posted May 19, 2020 Det er ikke feil, når den viser riktig verdi. Og det gjør den, inntil det er sjekket manuelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
awt Posted May 19, 2020 Share Posted May 19, 2020 Jeg tabbet meg litt ut på noe lignende på min X4. Byttet bremser foran, med slitasjeindikator og alt. Byttet så fra sommerhjul (20") til vinterhjul (17"), og da var det nok til at sensoren filte mot felgen, laget brudd og med påfølgende varsel om bremseskifte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
F25x3 Posted May 22, 2020 Author Share Posted May 22, 2020 Sjekka klosser på begge hjul fremme, mye igjen (disse var bytta i 2019 så ingen surprise). Kabel til slitasjesensor ser grei ut. Har tatt en resett av bremseklosser fremme slik at service forsvant igjen. Får da vente å se om «feil» dukker opp igjen.. Ingen melding sålangt (1 dag bruk). Link to comment Share on other sites More sharing options...
F25x3 Posted May 23, 2020 Author Share Posted May 23, 2020 Da er feilen tilbake, det blir et forsøk på bytting av sensor og kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mons1 Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 (edited) Lure på om det ikke er relativt likt mellom alle F-serien? Angivelse av km er et estimat fra når man nullstilte og måten man kjører. Kanskje ECU registrerer antall oppbremsing? Så har vi slitasjevarsleren som vil gi signal hvis det er brudd i sensoren eller i kabelen. Jeg fikk også slik varsel plutselig og da viste det seg at det ble brudd på kabelen da jeg skiftet over til sommerdekk. Disse kablene er svært tynn og sårbar. Vet ikke om det er en motstand i sensoren men det går an å ohme sensoren for å sjekke om det er vakkel-kontakt? Er klossene bra, så er det uansett kun et kosmetisk problem. Mest sannsynlig er det sensoren eller kabelen. Disse koster ikke mye, så jeg vil ha skiftet uansett bare for å være sikker. Edited May 24, 2020 by Mons1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
F25x3 Posted May 26, 2020 Author Share Posted May 26, 2020 Da er ny kabel med sensor kjøpt, må man slipe ned sensoren før man kobler den på? Mener jeg har lest det på newtis eller noe.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted May 26, 2020 Share Posted May 26, 2020 Om klossene er så slitt at den nye ikke får plass må du nok slipe den til. Men det tar vel en stund før den berører skiva? Det gjlr det ihvertfall på E serien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
F25x3 Posted May 27, 2020 Author Share Posted May 27, 2020 Da er kabel byttet, gikk egentlig veldig greit. Har resett front break pads (igjen) og denne gang skal de byttes etter 38.000km (ikke 50'). Så langt ingen feilmelding. Den gamle sensoren var eller har knekt i festet der hvor metallklipsen klikker inn mot bremsekloss/skiver, men er ikke sikker på om dette skjedde når jeg dro den ut med tang eller før.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now