Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har en 520d 2011 f10 og vurderer å montere dumpventil men, jeg har en vtg turbo. Er det mulig å montere eller må jeg bytte turbo? Hvis jeg må bytte turbo, hvordan kommer jeg meg rundt aktulatoren?

Skrevet

Har stage 2 tuning på bilen og turbohavari. Så under demonteringen av turbo og intercooler ser jeg at luftsystemet er tett fra turbo til innsugs manifold uten noe dump eller har jeg oversett noe?

Skrevet
9 minutter siden, Stigrus1 skrev:

Har stage 2 tuning på bilen og turbohavari. Så under demonteringen av turbo og intercooler ser jeg at luftsystemet er tett fra turbo til innsugs manifold uten noe dump eller har jeg oversett noe?

alle turbodiesel motorer er slik,  hadde en såkalt dompventil vært nødvendig så hadde nok bmw montert denne fra fabrikk.

Skrevet

Slik jeg kan se på de andre bilene som jeg har og har hatt (x-trail 2012, caddy 2007, LT, opel astra 2006) så mener jeg ser og har sett en diverter ventil der overtrykks luft går tilbake til innsug mellom filter og turbo.

Tenker også at det er litt betryggende hvis en sensor, wastegate eller noe skulle gå til hælvett. En venn av meg koblet seg til med en scanner så tok vi en prøvetur. Max trykket som ble lest av var på på 2.9 bar (atmosfærisk trykk trukket ifra)

Skrevet (endret)

ingen wastegate på bmwdiesel siden m51d25, går en sensor til helvete så går bilen enkelt å greit i nødmodus men det har du jo ingen garanti for vist han som trimma bilen din har fjernet slike sikkerhetsfunksjoner.

 

Endret av Ingvaldsen
Skrevet
7 timer siden, Stigrus1 skrev:

Slik jeg kan se på de andre bilene som jeg har og har hatt (x-trail 2012, caddy 2007, LT, opel astra 2006) så mener jeg ser og har sett en diverter ventil der overtrykks luft går tilbake til innsug mellom filter og turbo.

Tenker også at det er litt betryggende hvis en sensor, wastegate eller noe skulle gå til hælvett. En venn av meg koblet seg til med en scanner så tok vi en prøvetur. Max trykket som ble lest av var på på 2.9 bar (atmosfærisk trykk trukket ifra)

Ganske betydelig mangel på systemforsåelse her ....

 

8 timer siden, Stigrus1 skrev:

Har stage 2 tuning på bilen og turbohavari

"stage 2" ..... tror nok du er inne på rotårsaken her heller. 2,9 bar relativt er jo helt bananas.

Skrevet (endret)
36 minutter siden, Stigrus1 skrev:

Det er vel wastegate på turboen på eksos siden?

den skulle jeg likt å sett om du fant den :D

Husk! dette er noe helt annet en b230fk

Endret av Ingvaldsen
Skrevet
18 minutter siden, Stigrus1 skrev:

Jeg mente vtg... ikke wastegate :p

vtg/vnt er justeringen av geometrien på eksoshus for å kompansere for mer ladetrykk på lave turtall

Skrevet

Men funker den ikke også slik at når det er nok trykk eller for mye så åpner den slik at eksosen går forbi turbinen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...