Jump to content

Blow off valve på en VTG turbo


Vikings
 Share

Recommended Posts

Hei. Har en 520d 2011 f10 og vurderer å montere dumpventil men, jeg har en vtg turbo. Er det mulig å montere eller må jeg bytte turbo? Hvis jeg må bytte turbo, hvordan kommer jeg meg rundt aktulatoren?

Link to comment
Share on other sites

Har stage 2 tuning på bilen og turbohavari. Så under demonteringen av turbo og intercooler ser jeg at luftsystemet er tett fra turbo til innsugs manifold uten noe dump eller har jeg oversett noe?

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Stigrus1 skrev:

Har stage 2 tuning på bilen og turbohavari. Så under demonteringen av turbo og intercooler ser jeg at luftsystemet er tett fra turbo til innsugs manifold uten noe dump eller har jeg oversett noe?

alle turbodiesel motorer er slik,  hadde en såkalt dompventil vært nødvendig så hadde nok bmw montert denne fra fabrikk.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg kan se på de andre bilene som jeg har og har hatt (x-trail 2012, caddy 2007, LT, opel astra 2006) så mener jeg ser og har sett en diverter ventil der overtrykks luft går tilbake til innsug mellom filter og turbo.

Tenker også at det er litt betryggende hvis en sensor, wastegate eller noe skulle gå til hælvett. En venn av meg koblet seg til med en scanner så tok vi en prøvetur. Max trykket som ble lest av var på på 2.9 bar (atmosfærisk trykk trukket ifra)

Link to comment
Share on other sites

ingen wastegate på bmwdiesel siden m51d25, går en sensor til helvete så går bilen enkelt å greit i nødmodus men det har du jo ingen garanti for vist han som trimma bilen din har fjernet slike sikkerhetsfunksjoner.

 

Edited by Ingvaldsen
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Stigrus1 skrev:

Slik jeg kan se på de andre bilene som jeg har og har hatt (x-trail 2012, caddy 2007, LT, opel astra 2006) så mener jeg ser og har sett en diverter ventil der overtrykks luft går tilbake til innsug mellom filter og turbo.

Tenker også at det er litt betryggende hvis en sensor, wastegate eller noe skulle gå til hælvett. En venn av meg koblet seg til med en scanner så tok vi en prøvetur. Max trykket som ble lest av var på på 2.9 bar (atmosfærisk trykk trukket ifra)

Ganske betydelig mangel på systemforsåelse her ....

 

8 timer siden, Stigrus1 skrev:

Har stage 2 tuning på bilen og turbohavari

"stage 2" ..... tror nok du er inne på rotårsaken her heller. 2,9 bar relativt er jo helt bananas.

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Stigrus1 skrev:

Det er vel wastegate på turboen på eksos siden?

den skulle jeg likt å sett om du fant den :D

Husk! dette er noe helt annet en b230fk

Edited by Ingvaldsen
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...