Vikings Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 Hei. Har en 520d 2011 f10 og vurderer å montere dumpventil men, jeg har en vtg turbo. Er det mulig å montere eller må jeg bytte turbo? Hvis jeg må bytte turbo, hvordan kommer jeg meg rundt aktulatoren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRF Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 hvorfor skal du dumpe luft? liffi 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikings Posted May 25, 2020 Author Share Posted May 25, 2020 Har stage 2 tuning på bilen og turbohavari. Så under demonteringen av turbo og intercooler ser jeg at luftsystemet er tett fra turbo til innsugs manifold uten noe dump eller har jeg oversett noe? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingvaldsen Posted May 25, 2020 Share Posted May 25, 2020 9 minutter siden, Stigrus1 skrev: Har stage 2 tuning på bilen og turbohavari. Så under demonteringen av turbo og intercooler ser jeg at luftsystemet er tett fra turbo til innsugs manifold uten noe dump eller har jeg oversett noe? alle turbodiesel motorer er slik, hadde en såkalt dompventil vært nødvendig så hadde nok bmw montert denne fra fabrikk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikings Posted May 25, 2020 Author Share Posted May 25, 2020 Slik jeg kan se på de andre bilene som jeg har og har hatt (x-trail 2012, caddy 2007, LT, opel astra 2006) så mener jeg ser og har sett en diverter ventil der overtrykks luft går tilbake til innsug mellom filter og turbo. Tenker også at det er litt betryggende hvis en sensor, wastegate eller noe skulle gå til hælvett. En venn av meg koblet seg til med en scanner så tok vi en prøvetur. Max trykket som ble lest av var på på 2.9 bar (atmosfærisk trykk trukket ifra) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingvaldsen Posted May 25, 2020 Share Posted May 25, 2020 (edited) ingen wastegate på bmwdiesel siden m51d25, går en sensor til helvete så går bilen enkelt å greit i nødmodus men det har du jo ingen garanti for vist han som trimma bilen din har fjernet slike sikkerhetsfunksjoner. Edited May 25, 2020 by Ingvaldsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikings Posted May 25, 2020 Author Share Posted May 25, 2020 Det er vel wastegate på turboen på eksos siden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRF Posted May 25, 2020 Share Posted May 25, 2020 7 timer siden, Stigrus1 skrev: Slik jeg kan se på de andre bilene som jeg har og har hatt (x-trail 2012, caddy 2007, LT, opel astra 2006) så mener jeg ser og har sett en diverter ventil der overtrykks luft går tilbake til innsug mellom filter og turbo. Tenker også at det er litt betryggende hvis en sensor, wastegate eller noe skulle gå til hælvett. En venn av meg koblet seg til med en scanner så tok vi en prøvetur. Max trykket som ble lest av var på på 2.9 bar (atmosfærisk trykk trukket ifra) Ganske betydelig mangel på systemforsåelse her .... 8 timer siden, Stigrus1 skrev: Har stage 2 tuning på bilen og turbohavari "stage 2" ..... tror nok du er inne på rotårsaken her heller. 2,9 bar relativt er jo helt bananas. uglefossen and Marius2002 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingvaldsen Posted May 25, 2020 Share Posted May 25, 2020 (edited) 36 minutter siden, Stigrus1 skrev: Det er vel wastegate på turboen på eksos siden? den skulle jeg likt å sett om du fant den Husk! dette er noe helt annet en b230fk Edited May 25, 2020 by Ingvaldsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikings Posted May 25, 2020 Author Share Posted May 25, 2020 Jeg mente vtg... ikke wastegate :p Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingvaldsen Posted May 25, 2020 Share Posted May 25, 2020 18 minutter siden, Stigrus1 skrev: Jeg mente vtg... ikke wastegate :p vtg/vnt er justeringen av geometrien på eksoshus for å kompansere for mer ladetrykk på lave turtall Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikings Posted May 25, 2020 Author Share Posted May 25, 2020 Men funker den ikke også slik at når det er nok trykk eller for mye så åpner den slik at eksosen går forbi turbinen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRF Posted May 25, 2020 Share Posted May 25, 2020 Nei Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikings Posted May 25, 2020 Author Share Posted May 25, 2020 Jahha? Er ikke det litt av poenget med den elektriske aktulatoren som står på turboen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingvaldsen Posted May 25, 2020 Share Posted May 25, 2020 19 minutter siden, Stigrus1 skrev: Jahha? Er ikke det litt av poenget med den elektriske aktulatoren som står på turboen? den justerer kun størrelsen på eksoshuset. Marius2002 and sveigis 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now