Gå til innhold

LØST: Lufbelg tømmes for luft, høyre side e39


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Byttet i fjor høst luftbelg på venstre side.

Nå merker jeg at det siger ut luft på høyre side også når bilen står ubrukt noen dager.

Regnet med at det var luftbelgen, så byttet den nå på torsdag, og alt så ut til å virke som det skulle i et par dager.

Men gikk forbi bilen i dag, og da hadde den seget mye ned på høyre side igjen, så det var nok ikke luftbelgen som var problemet.

Jeg greier ikke å høre at det siver luft ut noen steder.

Noen som har tips til videre feilsøking og hvor problemet egentlig ligger, er bare høyre side den siger ned

Eneste jeg kan tenke meg er at det kan være nå er luftbeholder høyre side 6 (5 og 4) eller slange 13.

Men i disse permisjonstider kunne jeg klart meg uten dette akkurat nå...


image.png.506e049ad7c34600289d363dc08540bc.png

EDIT:

Den hever seg til riktig nivå med en gang (under minuttet) jeg låser opp bilen.

Sprayet da såpevann på kobling ved #14 begge ender. Så ikke tegn til noe lekkasje, heller ikke på toppen av luftbelg. Skal kjøre en tur og så prøve på nytt og sjekke under bilen om det kan sprayes på tanken og sjekke den, uten å demontere. Må jeg demontere så bytter jeg samtidig.

 

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke greid å finne noen lekkasje, har nå byttet om rød og blå slange ved reservehjulet, så om den fortsatt synker på høyre side så er det sannsynlig at det er tanken eller koblinger på den siden. Synker den på andre siden så må jeg sjekke solenoid ved selve pumpa.

2 b continued...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantert indre lekasje på kompressor, var ikke før på 3. Forsøk jeg fikk en som var tett. 
 

hadde ingen visuelle indikasjoner med såpevann.

men har du sjekket akumulatortanken under bilen ? Disse ruster opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

Garantert indre lekasje på kompressor, var ikke før på 3. Forsøk jeg fikk en som var tett. 
 

hadde ingen visuelle indikasjoner med såpevann.

men har du sjekket akumulatortanken under bilen ? Disse ruster opp

Har sjekket tanken så godt det lar seg gjøre uten å demontere, den er rusten utvendig ja. Men ingen synlige tegn til lekkasje.

Men nå som jeg har byttet rød og blå slange ved koblingsboksen ved reservehjul så vil jeg vel få svar på om det er tanken. Siger den ned på samme side så er det tanken, hvis den siger ned på andre siden så er det pumpe/solenoid. Antar jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå målt med skyvelær avstand fra punkt på dekk til skjermen.

Bilen har vært parkert ca 17 timer.

Høyre side: 43 mm
Venstre side 39 mmDette etter å ha byttet om luftslangene slik at høyre går til venstre og vice værsa.

Da antar jeg at pumpe og solenoid er synder. og at problemet ikke ligger i rusten tank under bilen.

Noen andre som vil kommentere dette?

 

EDIT 10. Juni:

Høyre: 19,3 mm

20200610_083941.thumb.jpg.7eb1cef3ac3cd4194a3700b8c5ba5ac4.jpg

Venstre: 10,7 mm

20200610_083830.thumb.jpg.0c9b2bb9b28e70a64faee8b555d37ca1.jpg

 

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare og bare 😂

Men jeg vi tro at det er solenoid som sliter siden pumpen funker som den skal og det er 1 slange inn fra pumpe til solenoid og 2 ut, rød og blå.

Så en video hvor solenoiden ble åpnet, få også nye solenoid fra Tyskland for en drøy 1000 lapp, e-bay.

Selve pumpen kan jeg ikke helt skjønne at det er noe galt med, den pumper jo luft som den skal. Koster jo en liten formue også 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min F01 siger også når den står noen dager. Den siger helt ned i løpet av ca 3 døgn. Jeg har bestilt ny ventilblokk nå og nye nipler og rød og blå slange for å begynne et sted.  Denne blokka fordeler til høyre og venstre side. Den finnes ikke i Bmw sortimentet, der har de bare komplett kompressor men den fås kjøpt løs flere steder. Ihvertfall på F01 så er denne ofte synderen.  

Ble ca 1500,- i deler for ventilblokk, nye slanger og nye nipler. 

Jeg bestilte fra http://www.air-suspension-shop.com/ for å få original Wabco. 

Jeg har en uoriginal navnløs liggende som jeg kjøpte på Ebay men jeg ser det er endel som har kjøpte uoriginale, bl.a på Amazon som melder at de ikke virker skikkelig så derfor går jeg for en original for å slippe å gjøre jobben 2 ganger.

bmw-f11-wabco-4722555610.thumb.jpg.7f52b671b58a544c04d5511d42767055.jpg

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i dag solenoid fra Tyskland på døra av UPS, knallbra levert 👍

Skrudde først ut to skruer 8 mm som solenoiden var festet i pumpen med.

Så blå, sort og rød slange.

Så 2 kontakter festet med stålklips

På med kontakter på ny 

Så rød, sort og blå slange (skrudde ut ut blendingskontakter først.

Så på med nederste festeskrue og øverste.

Startet bil (har ikke montert fast selve pumpen enda). Lot luftbelgen pumpe seg opp og stoppet bilen.

Får stå noen dager nå for å se om det holder på luften eller ikke. 🤞

20200611_172252.thumb.jpg.3465cbd147b64e4ebde67cd1dc5b815e.jpg

 

20200611_172258.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bilen stått pakert siden fredag og det er fortsatt ingen tegn til at den siger på noen av sidene.

Dermed erklærer jeg problemet for løst og det var solenoiden ved pumpen som var problemet. Kostet meg en ny luftbelg, men da kaster jeg ikke den gamle siden den faktisk ikke er lekk.

Takk til alle som har bidratt @Otis, @Hpi og @Ingvaldsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...