BmwJohan89 Skrevet Juni 18, 2020 Share Skrevet Juni 18, 2020 Hei, Har en 318d e90 facelift 2010 med motor N47D20. Bytter olje hver vår. Nå er det tid for å bytte igjen. Lurer på hvilken olje som er best. Jeg har et problem med at bilen bruker lang tid før den blir varm. Kan nesten ikke røre gasspedalen før den er kjørt i 20 min. I hvert fall ikke presse den til mer enn 2500 omdreininger. Hvis jeg kjører den normalt som ikke er hardt lukter det fort svidd og motoren bråker noe mer. Så tenker jeg hvis jeg bruker tynnere olje vil det hjelpe? Bor i Stavanger og her er det så og si aldri minus grader. hvilken olje skal jeg velge? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 18, 2020 Share Skrevet Juni 18, 2020 5-30/40 eller 0-30/40 er jo vanlig. Ellers er det nok med LL04 kvalitet. Men det høres ikke rett ut med såpass mye bråk da. Sikker på at motoren er varm, men bare starter regenerering av DPF? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BmwJohan89 Skrevet Juni 18, 2020 Forfatter Share Skrevet Juni 18, 2020 33 minutter siden, Otis skrev: 5-30/40 eller 0-30/40 er jo vanlig. Ellers er det nok med LL04 kvalitet. Men det høres ikke rett ut med såpass mye bråk da. Sikker på at motoren er varm, men bare starter regenerering av DPF? Det høres veldig riktig ut. Det er nok regenerering av DPF som starter. For det brommer noen ganger mer og lukter svidd etter noen kjøre turer. Jeg kjører mye korte turer dessverre. Bilen var nettopp på verksted og fikset eksosen og da ble det byttet partikkelfilter også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 18, 2020 Share Skrevet Juni 18, 2020 Når det er sagt og avgjort, så høres en n47 motor ganske så kaklete ut. Den har ikke noe særlig pen gange, sammenlignet selv med den gamle m57 og ihvertfall ikke mot b47. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BmwJohan89 Skrevet Juni 18, 2020 Forfatter Share Skrevet Juni 18, 2020 Ja den motoren kakler mye. Bilen er bra på alle andre områder. Men den motoren blir jeg ikke fornøyd med. Hadde et håp om at olje kunne gjøre gangen noe bedre men. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 18, 2020 Share Skrevet Juni 18, 2020 Du har potensielt flere problemer som ikke nødvendgvis er relatert til hverandre: Svidd lukt - oljelekkasje noe sted. Gjerne med drypping på eksosmanifold. Hvis det lukter annerledes enn svidd olje så må du nesten spesifisere. Urelatert til oljetype. Blir ikke varm - kan være gåen termostat. Heller ikke oljerelatert. Bor du i Stavanger behøver du ikke 0W-XX-olje. De fleste oljene er 5W-30 eller 5W-40, men du vil greie deg fint med 10W-XX også, tatt den høye vintertemperaturen i betraktning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Juni 18, 2020 Share Skrevet Juni 18, 2020 5w40 med LL04 verdier, så er du trygg Men få sjekka/bytta termostatene dine. Hva sier kjølevannstempen? Gå inn i den hemmelige menyen. Søk opp e90 secret menu, eller e90 water temp instrument cluster på youtube/Google, så kan du følge med. Skal relativt fort over 80 grader og 87-90 er der den skal ligge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Juni 20, 2020 Share Skrevet Juni 20, 2020 (endret) Spør man om hvilken olje, så får du mange svar. Den beste etter min mening er 5W-40 så lenge du ikke bor på Finnmarksvidda, indre Troms eller på Røros. 0W-30 er bra for kaldstart, men dårligere på langkjøring og spesielt om sommeren. 2007mod krever nok BMW LL-04. Det er bedre å satse på 10k oljeintervall enn å bruke enorme penger på dyr olje. På nettet får man tak i god olje billig, men det selges også mye Fake olje. Fake Castrol, Fake Motul, Ravenol osv. Ettersom du har DPF, så må du satse på god olje for å ta vare på DPF: Personlig har jeg brukt Mobil1 på eldre M-motorer. Ser at Mobil1 ikke lenger oppgis med BMW LL-04. Tror dette har noe med "lisens" som ikke er fornyet med BMW. På ny-bilen har jeg brukt Eni I-Sint MS 5W-40. Ravenol kanskje er den beste på markedet, men dyr. Motul X-Clean er også bra olje. Og ikke minst Castrol Edge Titanuim FST. Men kjører man kun 10k oljeinterval så tror jeg selv Biltema vil fungere. Endret Juni 20, 2020 av Mons1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BmwJohan89 Skrevet Juni 20, 2020 Forfatter Share Skrevet Juni 20, 2020 På 18.6.2020 den 20.55, Evopower skrev: 5w40 med LL04 verdier, så er du trygg Men få sjekka/bytta termostatene dine. Hva sier kjølevannstempen? Gå inn i den hemmelige menyen. Søk opp e90 secret menu, eller e90 water temp instrument cluster på youtube/Google, så kan du følge med. Skal relativt fort over 80 grader og 87-90 er der den skal ligge. Takk for beskrivelse. Har nå testet tempen og den er helt fin. 😊 sjekket også om det er noe oljelekkasje. Det er det heller ikke. Tørt og fint. Så tenker at det er DPF. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BmwJohan89 Skrevet Juni 20, 2020 Forfatter Share Skrevet Juni 20, 2020 46 minutter siden, Mons1 skrev: Spør man om hvilken olje, så får du mange svar. Den beste etter min mening er 5W-40 så lenge du ikke bor på Finnmarksvidda, indre Troms eller på Røros. 0W-30 er bra for kaldstart, men dårligere på langkjøring og spesielt om sommeren. 2007mod krever nok BMW LL-04. Det er bedre å satse på 10k oljeintervall enn å bruke enorme penger på dyr olje. På nettet får man tak i god olje billig, men det selges også mye Fake olje. Fake Castrol, Fake Motul, Ravenol osv. Ettersom du har DPF, så må du satse på god olje for å ta vare på DPF: Personlig har jeg brukt Mobil1 på eldre M-motorer. Ser at Mobil1 ikke lenger oppgis med BMW LL-04. Tror dette har noe med "lisens" som ikke er fornyet med BMW. På ny-bilen har jeg brukt Eni I-Sint MS 5W-40. Ravenol kanskje er den beste på markedet, men dyr. Motul X-Clean er også bra olje. Og ikke minst Castrol Edge Titanuim FST. Men kjører man kun 10k oljeinterval så tror jeg selv Biltema vil fungere. Supert takk. Kommer til å gå for en 5w-40 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BmwJohan89 Skrevet Juni 20, 2020 Forfatter Share Skrevet Juni 20, 2020 På 18.6.2020 den 20.41, E.C. skrev: Du har potensielt flere problemer som ikke nødvendgvis er relatert til hverandre: Svidd lukt - oljelekkasje noe sted. Gjerne med drypping på eksosmanifold. Hvis det lukter annerledes enn svidd olje så må du nesten spesifisere. Urelatert til oljetype. Blir ikke varm - kan være gåen termostat. Heller ikke oljerelatert. Bor du i Stavanger behøver du ikke 0W-XX-olje. De fleste oljene er 5W-30 eller 5W-40, men du vil greie deg fint med 10W-XX også, tatt den høye vintertemperaturen i betraktning. 😊 ingen olje lekkasje sjekket termostat og den er i orden. Tror det er DPF. Takk går for en 5W-40 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Juni 23, 2020 Share Skrevet Juni 23, 2020 På 20.6.2020 den 19.20, BmwJohan89 skrev: 😊 ingen olje lekkasje sjekket termostat og den er i orden. Tror det er DPF. Takk går for en 5W-40 😊 10W-XX er ren sommerolje. Aldri kjør 10W-XX om vinteren og spesielt hvis du har Turbo. 5W-40 er den beste kompromisset. Trådstarter har N47D20 og skal ha BMW LL-04. De finnes etter hva jeg kjennet til kun i 0W-30, 5W-30 og 5W-40. E60 M5 med S85-motor skal ha 10W-60. Derfor er det så viktig at på disse bilene så må motoren kjøres sakte varm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Juni 23, 2020 Share Skrevet Juni 23, 2020 2 minutter siden, Mons1 skrev: 10W-XX er ren sommerolje. Aldri kjør 10W-XX om vinteren og spesielt hvis du har Turbo. 5W-40 er den beste kompromisset. Trådstarter har N47D20 og skal ha BMW LL-04. De finnes etter hva jeg kjennet til kun i 0W-30, 5W-30 og 5W-40. E60 M5 med S85-motor skal ha 10W-60. Derfor er det så viktig at på disse bilene så må motoren kjøres sakte varm. Bor man her jeg bor, med lavest +5 grader om vinteren så er en 10w40 innafor om man kjører med vett når den er kald. En 7.3 turbidiesel jeg hadde skulle konsekvent ha 15w40. Så man skal aldri si aldri angående 10w på turbodiesel. Men på N47 så er nok 5w40 det beste. Fra 5w til 10w så er det ikke som om den ene er vann og den andre er sirup, men er ellers enig i at 10w60 må varmes opp med omhu. Har brukt den på litt s54. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 23, 2020 Share Skrevet Juni 23, 2020 1 hour ago, Mons1 said: 10W-XX er ren sommerolje. Aldri kjør 10W-XX om vinteren og spesielt hvis du har Turbo. Nå må du gi deg. W står for vinter og hvis du tror at det er så stor forskjell mellom 5W og 10W så kan du jo lese deg opp på spec her: https://wiki.anton-paar.com/en/sae-viscosity-grades/ 0W-30 er dårlig for langkjøring, spesielt om sommeren? Hvor tar du alt dette fra? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Juni 23, 2020 Share Skrevet Juni 23, 2020 (endret) 2 timer siden, E.C. skrev: Nå må du gi deg. W står for vinter og hvis du tror at det er så stor forskjell mellom 5W og 10W så kan du jo lese deg opp på spec her: https://wiki.anton-paar.com/en/sae-viscosity-grades/ 0W-30 er dårlig for langkjøring, spesielt om sommeren? Hvor tar du alt dette fra? Da foreslår jeg at du tar 5W-40 og 10W-60 i fryseren over natta og så ser du hvordan de flyter i den temperaturen. Du henviser til dokumentasjon som kun beskriver standarden. Hva om du viste til praktisk undersøkelse? 0W-30 har svært gode egenskaper i lav temperatur. Noe som er viktig ved kaldstart når det er -20 til -30 grader. Men det øverste tallet fortelle om egenskaper ved høy temperatur. 0W-30 gir dårlige egenskaper ved høy motortemperatur. Det er derfor sportsbiler ikke kjører med 0W-30, men heller med 5W-50 eller 10W-60. Jeg har hørt personer som sier at de ikke har hatt problemer med å kjøre 15W-30 om vinteren. Mange har mye meninger om dette. Kjøler du mer 15W-30 til minus 25 grader, så får du ikke oljen ut av dunken. Så før du gjør deg høy og mørk her, så ta og sjekk fakta selv i praksis! Og hvis du finner BMW LL-04 som begynner på 10W- så lykke til. Endret Juni 23, 2020 av Mons1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå