Mons1 Skrevet Juni 23, 2020 Share Skrevet Juni 23, 2020 (endret) Jeg trodde i min villfarelse at det var uproblematisk å kjøre med defekt AdBlue-system. Har F11 Euro6 med AdBlue. Har hatt varsel på AdBlue til og fra den siste tiden helt til det ble permanent feil. Feilen er brudd i varmekabelen. Den som koster 2500kr og 20000kr for å bytte Merket ingenting med bilen men plutselig mens jeg ligger i fart, så bare forsvant motor-effekten og så døde bare motoren helt plutselig. Den bare kuttet uten noen varsel. Trillet ut til siden og stoppet. Startet motoren og den gikk helt fint på tomgang. Så prøvde jeg å kjøre og kom opp i 50-60km/t og så døde den igjen. Slik stopp på motor kan faktisk være livsfarlig helt avhengig av hvilken trafikk man befinner seg i. BMW sjekket opp bilen og fant ut at pga defekt AdBlue-system, så ble NOx-sensorene defekt, motor justerer diesel-tilførselen ut av normal-nivået og så bryter systemet sammen og motor bare kutter. Nå ber jeg til høyere makter at Kasko Total tar regningen 😟 Endret Juni 23, 2020 av Mons1 Marius2002 og hemperen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Juni 23, 2020 Share Skrevet Juni 23, 2020 Du kan vel kode bort adblue? Sier ikke at det alltid er løsningen men som en mellomting frem til du får fikset varmekabel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 23, 2020 Share Skrevet Juni 23, 2020 Dette trodde jeg var velkjent, og særlig for deg @Mons1. Det kan se ut som det er krav fra EU sikkert. For arbeidsbilene er likedan, riktignok fra VW. Men dette er beskrevet i TIS/ ISTA. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Juni 23, 2020 Forfatter Share Skrevet Juni 23, 2020 (endret) At AdBlue er påbudt iorden og må fikses før neste PKK er jo kjent. Men at defekt AdBlue får motor til å stoppe midt i fart var ikke kjent. Da hadde det vært bedre at motor nektet å starte. Tenk hvis man var på vei over en jernbaneovergang og motor bare kutter? eller i en forbikjøring? I det minste burde bilen gå i Limpmode og ikke bare dø helt ut. Endret Juni 23, 2020 av Mons1 Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 23, 2020 Share Skrevet Juni 23, 2020 Det kan man si, men jeg trodde at bilen gav beskjed om gjenværende rekkevidde med/uten adblue. Så det er litt spesielt. uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Juni 24, 2020 Forfatter Share Skrevet Juni 24, 2020 17 timer siden, Otis skrev: Det kan man si, men jeg trodde at bilen gav beskjed om gjenværende rekkevidde med/uten adblue. Så det er litt spesielt. Det gjør den, men når systemet detekterer en feil, så blir hele AdBlue-systemet deaktivert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå