Gå til innhold

Bytte motor X3 2011 mod F25 184 hk


Bimmer-1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Grunnet dårlig kompresjon i en av sylindrene så blir jeg nødt til å bytte motor i bilen min.

 

Det koster såpass mye å demontere den som sitter der og sende til overhaling og å sette den sammen igjen at det mest lønnsomme er å bytte motor.

 

I den forbindelse lurer jeg på om det er noe jeg bør passe på ved valg av motor (ikke jeg som skal utføre jobben men et verksted) men jeg må skaffe motoren.

 

N47 D20C er motorkoden og 184 hk.

 

Har sett litt på nettet men er usikker på om jeg kan kjøpe en som har stått demontert i noen år, har fått høre om å styre unna slike, noen som har vært borti noe lignende og har erfaring å dele?

 

Takker alle for innspill!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Bimmer-1 skrev:

Er registerkjede problem på disse bilene? Trodde de var ordnet på F25..

Nei, den eneste gangen de ble bra, var når de ble faset ut i 2014-2015 😂

Hilsen F25 eks eier med N47 registerras m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ron Jeremy skrev:

Nei, den eneste gangen de ble bra, var når de ble faset ut i 2014-2015 😂

Hilsen F25 eks eier med N47 registerras m.m.

Faset ut vil si de gikk over til reim?

 

Men er det da noen skiftinterval på de eller rett og slett en svakhet som plutselig kan skje på hvilken som helst bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bimmer-1 skrev:

Faset ut vil si de gikk over til reim?

 

Men er det da noen skiftinterval på de eller rett og slett en svakhet som plutselig kan skje på hvilken som helst bil?

Nei, det kom en ny motor B47.

Man har ulike revisjoner på N47, som sedvanlig er, som skulle gjøre problemet mindre - i teorien.

I praksis skulle min 12/13 model være en av disse, min begynne å lage ulyd ved 161k km, de siste 4år/80k ble bilen kjørt med mye langkjøring, alltid overholdt service osv osv. Så jeg følte meg "trygg".

Ved kjede er det ikke noen skiftintervall som med reim, så i praksis er dessverre ingen "trygge".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Nei, det kom en ny motor B47.

Man har ulike revisjoner på N47, som sedvanlig er, som skulle gjøre problemet mindre - i teorien.

I praksis skulle min 12/13 model være en av disse, min begynne å lage ulyd ved 161k km, de siste 4år/80k ble bilen kjørt med mye langkjøring, alltid overholdt service osv osv. Så jeg følte meg "trygg".

Ved kjede er det ikke noen skiftintervall som med reim, så i praksis er dessverre ingen "trygge".

 

 

Ok. Men går de om hverandre? Kan jeg montere en B47 istedet for N47? Tenkte kanskje det til og med går ann å bytte til en 3.0 men må vel da bytte girkasse og styreenhet og kanskje noe mer, hvis det i det hele tatt er mulig å få gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bimmer-1 skrev:

Ok. Men går de om hverandre? Kan jeg montere en B47 istedet for N47? Tenkte kanskje det til og med går ann å bytte til en 3.0 men må vel da bytte girkasse og styreenhet og kanskje noe mer, hvis det i det hele tatt er mulig å få gjort.

«Alt» er vel mulig i utgangspunktet, men en 3.0 er jo en sekser, så alt fra bremser til kasse, fordelingskasse osv osv må byttes.

Sett deg ned å se på kostnaden, hvor mye er det igjen av bilen? Hvor mye skal du investere i en 9 år gammel diesel SUV som koster ca 150.000.- 

Kan man gjøre mye selv, har et sted å skru og kan få verktøy/deler til en fornuftig pris gir det muligheter, er ingenting av dette på plass og man ikke har en emosjonell greie med bilen, ville jeg tenkt meg grundig om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ron Jeremy skrev:

«Alt» er vel mulig i utgangspunktet, men en 3.0 er jo en sekser, så alt fra bremser til kasse, fordelingskasse osv osv må byttes.

Sett deg ned å se på kostnaden, hvor mye er det igjen av bilen? Hvor mye skal du investere i en 9 år gammel diesel SUV som koster ca 150.000.- 

Kan man gjøre mye selv, har et sted å skru og kan få verktøy/deler til en fornuftig pris gir det muligheter, er ingenting av dette på plass og man ikke har en emosjonell greie med bilen, ville jeg tenkt meg grundig om.

Det er nok ganske omfattende og kostbart, ja. Tror jeg står over oppgraderingen 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2020 den 13.08, Ron Jeremy skrev:

«Alt» er vel mulig i utgangspunktet, men en 3.0 er jo en sekser, så alt fra bremser til kasse, fordelingskasse osv osv må byttes.

Sett deg ned å se på kostnaden, hvor mye er det igjen av bilen? Hvor mye skal du investere i en 9 år gammel diesel SUV som koster ca 150.000.- 

Kan man gjøre mye selv, har et sted å skru og kan få verktøy/deler til en fornuftig pris gir det muligheter, er ingenting av dette på plass og man ikke har en emosjonell greie med bilen, ville jeg tenkt meg grundig om.

Kanskje lurt å bytte kjede og strammer samt skinner, bør man også bytte oljepumpa, hørt at det er svakhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor mye man skal legge i det. Skal man ha en fungerende bil man skal selge, eller skal man gjøre alt for så å beholde bilen selv. Når jeg i en salgsprosess fikk registeret i fanget + lykter + løfterbytte til bakluka (=50k) spurte jeg verkstedsjefen om jeg bare skulle beholde bilen etterpå. Da sa han «nei, det blir ikke noe billigere utover, Du har dieselpumpe som en svakhet osv osv» jeg solgte. Du får regne på det og se om/hvor lenge du skal ha bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Spørs hvor mye man skal legge i det. Skal man ha en fungerende bil man skal selge, eller skal man gjøre alt for så å beholde bilen selv. Når jeg i en salgsprosess fikk registeret i fanget + lykter + løfterbytte til bakluka (=50k) spurte jeg verkstedsjefen om jeg bare skulle beholde bilen etterpå. Da sa han «nei, det blir ikke noe billigere utover, Du har dieselpumpe som en svakhet osv osv» jeg solgte. Du får regne på det og se om/hvor lenge du skal ha bilen.

Det høres ikke bra ut. Jeg tenker at hvis jeg skal selge bilen senere så er det jo greit at man har fått ordnet det man vet kan skade motoren slik at motorbytte ikke blir forgjeves og ikke får en kjedelig telefon senere.. Men er helt enig med deg, det kan bli dyrt.

Begynner virkelig å tvile på BMW. Har alltid hatt sansen for de bilene men diesel utgavene har ikke vært noe å skryte av. Er vel bare 3 literen som virker til å være solid nok til å kunne bli satset på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry å måtte si det, men bmw er rett og slett udugelig på 4 cylindra motorer, altfor stort fokus på kostnadsbesparelser. Har vel også vært noe samarbeid med noen franskmenn som ikke akkurat trekker opp helthetsinntrykket. Kvantitet over kvalitet.

Det har blitt noe bedre med B47 motoren. Skal man ha diesel fra typ 2007 og oppover er det kun sekserdiesel som gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Slavearbeider'n skrev:

Sorry å måtte si det, men bmw er rett og slett udugelig på 4 cylindra motorer, altfor stort fokus på kostnadsbesparelser. Har vel også vært noe samarbeid med noen franskmenn som ikke akkurat trekker opp helthetsinntrykket. Kvantitet over kvalitet.

Det har blitt noe bedre med B47 motoren. Skal man ha diesel fra typ 2007 og oppover er det kun sekserdiesel som gjelder. 

Det virker veldig sånn, tror de også innser at dette ikke akkurat var så smart likevel. Media er jo ganske på med en gang noe slikt skjer og ihvertfall når det er snakk om de største..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...