e60john Skrevet Juli 6, 2020 Share Skrevet Juli 6, 2020 Hei folkens. Sliter med at bilen (e60 530d 2004)tapper seg for strøm når parkert over lengre tid. Taper kanskje 0,5V bare over natta (fra 12,7V til 12,2) Har koblet opp multimeter og latt bilen gå i sovemodus. Måler da 0,04A. (40 milliampere) Noe som er normalt? Batteriet er knapt 1 år gammelt, registrert inn av verksted og har egentlig blitt tappet nesten hver dag siden det. Noen tips her for hva jeg bør gjøre ??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Juli 6, 2020 Share Skrevet Juli 6, 2020 40mA strømtrekk skal vel ikke være noe problem såvidt jeg vet. Hva med å koble batteriet fra bilen og se om batteriet fortsatt tapper seg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e60john Skrevet Juli 6, 2020 Forfatter Share Skrevet Juli 6, 2020 26 minutter siden, laffe skrev: 40mA strømtrekk skal vel ikke være noe problem såvidt jeg vet. Hva med å koble batteriet fra bilen og se om batteriet fortsatt tapper seg? Har prøvd å koble fra batteri over natten og da klarer batteriet å holde seg stabilt. Men i og med at jeg ikke finner noe når jeg måler gjennom multimeteret (0,04) kan det være kablene til batteriet feks som gjør at det tappes? ibs er forøvrig frakoblet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 6, 2020 Share Skrevet Juli 6, 2020 Hvor langt tid etter at bilen er skrudd av måler du den første spenningen? Har det gått en times tid etter at bilen har gått i sleep før du måler for første gang? Hvis ikke kan det hende at du ikke mister så mye som du tror. Blir det helt flatt hvis du lar det stå noen dager? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommen45 Skrevet Juli 6, 2020 Share Skrevet Juli 6, 2020 Ja venter til den går i sleep mode, gikk ca en time før lyset ved girspaken gikk av. Hadde måling hele veien og fulte spenningen helt til den var i sleep mode (fikk da 0,04) sto ca en time før sleep mode i 0,20-0,25) Hvis jeg lar den stå i 2 dager er det kanskje 11,8V på batteriet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 6, 2020 Share Skrevet Juli 6, 2020 Det sier seg jo selv at det ikke er noe med bilen da. For dette er ikke nok strømtrekk for å tappe batteri så mye så fort. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e60john Skrevet Juli 6, 2020 Forfatter Share Skrevet Juli 6, 2020 17 minutter siden, Otis skrev: Det sier seg jo selv at det ikke er noe med bilen da. For dette er ikke nok strømtrekk for å tappe batteri så mye så fort. Med mindre det ikke er noen moduler som driver å våkner opp iløpet av sleep mode’n.. prøvde energy diagnosis i Ista men fant ikke ut mere der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
04530dat Skrevet Juli 6, 2020 Share Skrevet Juli 6, 2020 Mitt nyinnkjøpte BMW original (105Ah) batteri varte i knappe 3 år før det begynte å lade seg ut (bilen står mye parkert). Etter ikke lenge sluttet det helt å ta lading. Fikk ikke garanti, så det ble et nytt originalbatteri. Ville fått tatt en kapasitetstest på batteriet. Verksteder eller batteriforhandlere har jo slikt utstyr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Juli 6, 2020 Share Skrevet Juli 6, 2020 36 minutter siden, e60john skrev: Har prøvd å koble fra batteri over natten og da klarer batteriet å holde seg stabilt. Men i og med at jeg ikke finner noe når jeg måler gjennom multimeteret (0,04) kan det være kablene til batteriet feks som gjør at det tappes? ibs er forøvrig frakoblet. Jeg er ingen ekspert, men tror ikke kablene til batteriet skulle medført at batteriet tapper seg så fort. Har du prøvd å måle om det er noen spenning på noen av sikringene? Det kan være et greit alternativ til å måle strømtrekk via batteriet. Lettere å finne en evt. synder der også. Da kan du kanskje finne ut hva som drar 40ma og se om batteriet holder på strømmen om du kobler fra den sikringen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommen45 Skrevet Juli 6, 2020 Share Skrevet Juli 6, 2020 Skal få sjekket det 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå