Gå til innhold

Kjøpshjelp F15 40e


KireS
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Fadern skal kjøpe seg en 16-17 X5 40e. Noe spesielt som bøt sjekkes på disse bilene? Understell osv er vel mer slitasje på pga vekt enn femmer som han er vant til?

Er nok en bil han kommer til å beholde i mange år, hvordan har holdbarheten på hybrid systemet vist seg å være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, KireS skrev:

Hei,

Fadern skal kjøpe seg en 16-17 X5 40e. Noe spesielt som bøt sjekkes på disse bilene? Understell osv er vel mer slitasje på pga vekt enn femmer som han er vant til?

Er nok en bil han kommer til å beholde i mange år, hvordan har holdbarheten på hybrid systemet vist seg å være?

Hei, vurderte samme bil selv for en tid tilbake. Kan forsøke å videreformidle litt av hva jeg fant ut. Testet og skrev en artikkel om bilen når den kom høsten 2015. Mulig den lever ennå her på forumet?

Det er en tung bil og er ikke like sporty å kjøre som sine lettere fossile søsken, men den har effekt nok - men pga batteriene blir den dvaskere, tyngre og mer komfort orientert.
Forbruk kommer ann på kjørestil, har kjørt denne på over literen selv, 1.1 mener jeg å huske.

Men ved fornuftig kjøring klarer man ca 0.7-0.8 om dette er viktig?

Dette er en bil som ofte ikke blir ladet, den blir brukt og kjørt og godt er det!

Vet om X5 40e som kun har gått 30.000 og som har fått byttet motor. Ved mye (for mye(gjerrig)) kjøring på kun el, blir det ugunstige forhold for forbrenningsmotoren, kondens. Slik at en hybrid skal kjøres, ikke bare ha fokus på eldrift og billig kjøring!
Når det er sagt, eldrift har vel kun ca 110hk og oppleves ikke som frisk. Man klarer å holde følge med trafikken, men det er trist, men til melk og brød kjøring, helt ok dog!


Ellers er det mange av dem, mer en 4 av 5 solgte F15 fra 2016 og ut er av hybriden, slik at disse har sett et betydelig prisfall hittil. Man får altså mye X5 for pengene, men for entusiasten er det kanskje I6 med diesel som er tingen? Disse er betydelig dyrere, nesten 200.000.- mer.
Dengang som nå syns jeg ikke dieselen er «verdt» et par hundre tusen mer, men vær obs på videre verdifall videre.

Ellers har det vært lite tull, vært litt problem med åpning av ladeluken.
Ellers er de verste barnesykdommen fra F15 (laber kvalitet) luket ut, ville kanskje vurdert nyere enn 16’ selv, men det kommer ann på budsjettet deres.

Man får heller ikke 40e som 7 seter eller med enkelte tekniske løsninger, men det regner jeg med dere vet. 
Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F15 har i løpet av de 6 årene den har vært på veien vist seg å være en ganske bra bruktbil, driftsikker bil og kvaliteten (særlig på nyere modeller) holder høyt nivå. Best i klassen faktisk i følge J.D Power og tyske ADAC. En X5 40e er uforskammet mye bil for pengene, som nevnt over her så må man ut med nesten 200 000 kr mer for dieselvarianten. Det vil si den seksylindrede treliteren på 258 hk. Den kommer også med en firesylindret utgave som heter 25d, styr unna denne. Den er undermotorisert, fare for registerhavari og fæl lyd...BMW sine firesylindra dieselmotorer er ikke akkurat kultiverte i gangen...

Om det er lurt å velge 40e varianten avhenger av bruksområdet. Ikke forvent å kunne kjøre denne kun på strøm på småkjøring, det holder ikke rekkevidden til...med mindre du kjører kun rundt i nabolaget. Forvent også ett forbruk i området opp under literen på langkjøring. Er det snakk om mye langkjøring så velg dieselen. For å si det litt kort og brutalt...eneste riktige motoralternativ i en BMW X5 er en 3,0l diesel. Men med prisnivået på 40e så er det veldig vanskelig å anbefale noe annet enn hybriden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input, skal lese gjennom trådene.

Det optimale for han hadde vært en bensin sekser men det finnes nesten ikke i norge. Diesel sekser er også å foretrekke men som dere skriver, den koster voldsomt mye mer. Veldig mye bil for pengene på 40e. 
Drivstoff forbruk har ingenting å si da de kjører 10.000 km i året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...