Gå til innhold

Kjøpsråd F15


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, da har jeg gått en 7-8 runder ifht ny bil. Rattet G01 i helgen i påvente av 30e evt IX3, sistnevnte er jo forsinket og er her først etter sommeren. Og her er det forsvinnede lite info å spore, offisielt vites det lite.

Men angivelig er det en fornuftig pakke i et fossil chassis. Men som helhet, gav nye X3 meg lite, ja det var melk og brød dieselen B47 som ble prøvd, hybriden er her vel i begynnelsen av Januar først.

Lite konkret å sette fingeren på med G01, men ble skuffet over kvaliteten på interiøret, dessuten er den mindre moderne enn 1,3 serie og G05 mtp interiøret og idrive. Samtidig er den ganske mye dyrere enn tidligere generasjoner, jeg har hatt begge - første generasjon var en traktor, men F25 er fremdeles ganske moderne og en fin konstruksjon. 

Så jeg har gått tilbake til F15, men disse er kompliserte ifht pris, 80% er 40e, alle vet at hybrid (elektriske) rekkevidden er tja, for kort, mellom 15 og 25 km.

Men prisen opp til 30d er sekssifret og jeg føler den ikke er "verdt" det, da gjenstår 25d, kom vel et effekthopp (ny motor?) i 2016 til 231 hk, så er vel dette som er alternativer pr nå.

Blir nok ikke handle før 2020, ser for meg under 600k i pris, synspunkter og tanker tas imot med takk, jeg har gått i ring for lenge og er i tåka.

Plan Z kan være en model Y (Tesla) men vet ikke om jeg tør gamble på kvaliteten eller ha en bil alle andre har...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke må ha SUV/Stv ser jeg at Bilia har en ( i mine øyne ) veldig god leasing kampanje på 530e xdrive med en god utstyrpakke. Om det er et godt tilbud eller ikke spørs jo også litt på hvordan man ser for seg verditapet på de andre bilene man vurderer og hvor lenge man planlegger å ha disse.  Men det kan jo være en fin mellomløsning til BMW får noe fint som er fullstending elektrisk.

https://www.bilia.no/biler/bmw/bmw-530e-xdrive-lagerkampanje/

220 000,- for 3 år er 70 000,- mindre enn hva de tar de kalkulerer for en X3 30e med mindre utstyr, og det var overraskende stor forskjell i og med at jeg ville tro en x3 30e er en bil som vil ha høyere restverdi selv om den også har litt høyere nybilpris. 

Om du har vurdert iX3 og har lyst på elektrisk bil så er kanskje eTron og iPace verdt og sjekke ut også?

Men en F15 er vel bilen jeg hadde valgt om jeg hadde funnet et brukbar 3.0d for 600k+. Ellers har jeg kanskje mer trua på 25d framfor 40e. Har ikke prøvd noen av de, men vil tro at 25d gir nok krefter, men litt dårlig lydbilde kanskje.

Endret av laffe
Rettet opp i skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

:-)

For ordens skyld, jeg tester og kjører endel bil, både privat og tidvis for en avis. Av den grunn vet jeg hva jeg vil ha og hva jeg ikke vil ha. Innspill er likevel velkomne.
I pace er uaktuell, den har jeg testet, samt skrevet en artikkel om. og vet tilstrekkelig til å velge denne bort. 
leasing er aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vurderer dere - som kan det og følger med - forskjellen i annenhåndsverdi på 25d og 30d, samt 40e for den saks skyld? Tenk fem år for eksempel.

Ser for meg at dette vil kunne påvirke vurderingen knyttet til prisforskjellen mellom de to i innkjøp? Eller er markedet for diesel såpass usikkert at det ikke er relevant...?

For meg som lekmann virker det naturlig at 30d er en vesentlig mer attraktiv bil om 5 år. Kontra de andre to. De som fremdeles vil ha diesel vil ha størst mulig motor og utvalget blir mindre. 40e har mistet mye av sin posisjon som OK hybrid i markedet om fem år. Tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nye X3 er en veldig flott og bra bil, den har absolutt fulgt opp vinneroppskriften fra F25 som ble en suksess. Men i likhet med deg så synes jeg rett og slett at den har blitt for dyr. En ny koster godt innpå 900 000 kroners tallet og det er alt for mye for en BMW med toliters motor. Det er også ett par detaljer som har med kvalitet å gjør som ikke helt henger med når prislappen nærmer seg såpass for en "innstegsmodell". Men her må selvsagt BMW skape en avstand til storebror X5.

X5 F15 er ett veldig fornuftig alternativ å vurdere. Dette er en uhyre attraktiv bil som gir mye luksus og premium for pengene i dag. Interiør designet og IDrive erjo ett lite steg tilbake fra det aller nyeste, men det behøver ikke å være negativt. 30d holder seg helt klart best i pris, og ligger forholdsvis høyt i pris ennå. 25d vil på sikt bli lite attraktiv, den hadde jeg faktisk ikke turt å kjøpe. Den havner mellom to stoler som gjør den ukurant... Den er ikke en hybrid som i det miste er i vinden om dagen, og når den først er en diesel så er det ikke en sekssylindret motor. 40e hybriden har ikke rekkevidde å snakke om, i mine øyne en veldig usikker og skummel andrehåndsverdi. Hvem vil ha en F15 40e om tre år når G05 45e kommer på bruktmarkedet med rekkesekser og 80 km elektrisk rekkevidde?

Min erfaring og veldig mange andre sin er at det ofte (ikke alltid, handler om bruksmønster) lønner seg å betale litt ekstra for en 30d i en BMW. Du får en kombinasjon av bil og motor som er veldig velprøvd, komfortabel og ikke minst ekstra kjøreglede. Det er ikke til å komme unna at en slik motor føles mye bedre, det kler denne type bil veldig bra. Det er ikke tvil om at det er denne som kommer best ut når det gjelder andrehåndsverdi. 

Lykke til 👍

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være BMW - eller kan andre bilmerker også være interessante? Jeg tenker at BMW X3 og f.eks Audi Q3 er ganske kjedelige bilmodeller i dag. Selve klassen er på mange måter hverken fugl eller fisk. Den er langt fra så gjennomført og bra som klassen over (f.eks X5) og heller ikke signifikant bedre enn klassen under (f.eks X1 hvis vi ser bort fra muligheten for rekkeseksere i X3). 

Jeg tenker derfor at billigere biler som f.eks Skoda Kamiq eller Skoda Kodiaq gir mye mer bil for pengene og faktisk også er mer interessant bilmodeller (hvis man klarer å se utover merkenavnet BMW). Utnyttelsen av plassen er mange ganger bedre og byggekvaliteten ikke mye dårligere rent teknisk. Interørkvaliteten er selvfølgelig ikke på nivå med X3 og X5, men man betaler også mye mindre så det skulle bare mangle. Når dette er nevnt er det faktisk ganske imponerende hvor bra Skoda har blitt også på dette området de senere årene.

Personlig ville jeg imidlertid ha valgt en Skoda Superb Scout. Konseptet er etter min mening helt genialt i likhet med f.eks Audi A6 Allroad, Mercedes-Benz E-klasse All Terrain og Volvo's Cross Country modeller.

Hvis elektrisk fremdrift (i en eller annen forstand) eller relativ status er viktig så hvorfor ikke en Mercedes-Benz GLC 300 med facelift og mild hybrid? Jeg tenker at denne modellen i dag jevnt over er en bedre bil enn X3 selv om BMW'en kanskje er litt mer inspirerende å kjøre. Designet på GLC er etter min mening også mer elegant enn X3, som overordnet virker litt gammeldags for en bil i denne størrelsen (det er åpenbart viktig for BMW at den ligner på X5). Mercedes-Benz tør gå en litt annen vei med GLC i forhold til GLE og det liker jeg... :)      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

X5 F15 er ett veldig fornuftig alternativ å vurdere. Dette er en uhyre attraktiv bil som gir mye luksus og premium for pengene i dag. Interiør designet og IDrive erjo ett lite steg tilbake fra det aller nyeste, men det behøver ikke å være negativt. 30d holder seg helt klart best i pris, og ligger forholdsvis høyt i pris ennå. 25d vil på sikt bli lite attraktiv, den hadde jeg faktisk ikke turt å kjøpe. Den havner mellom to stoler som gjør den ukurant... Den er ikke en hybrid som i det miste er i vinden om dagen, og når den først er en diesel så er det ikke en sekssylindret motor. 40e hybriden har ikke rekkevidde å snakke om, i mine øyne en veldig usikker og skummel andrehåndsverdi. Hvem vil ha en F15 40e om tre år når G05 45e kommer på bruktmarkedet med rekkesekser og 80 km elektrisk rekkevidde?

Min erfaring og veldig mange andre sin er at det ofte (ikke alltid, handler om bruksmønster) lønner seg å betale litt ekstra for en 30d i en BMW. Du får en kombinasjon av bil og motor som er veldig velprøvd, komfortabel og ikke minst ekstra kjøreglede. Det er ikke til å komme unna at en slik motor føles mye bedre, det kler denne type bil veldig bra. Det er ikke tvil om at det er denne som kommer best ut når det gjelder andrehåndsverdi. 

Lykke til 👍

Her har du fornuftige argumenter Fredrik. Mitt dilemma er jo diesel vs hybrid, begge er «utgående» teknikker. Dieselen er mer moden og kanskje potensielt færre problemer kan oppstå med 1 drivlinje kontra 2, selvom selgerne bedyrer få feil med 40e.

Samtidig er elbilen midt i en rivende utvikling, nå beveger den seg mot 800v og stadig flere hurtigladere er utdaterte ifht økende batteristørrelse og antall elbiler pp veiene.

Men personlig syns jeg F15 med 3.0d er kunstig høyt priset også, som 40e er «kunstig» lavt. Sistnevnte har halvert seg i verdi etter 3 år, vanligvis opererer BMW med 65% verdi av nypris etter 3 år. Mao «mye» bil for pengene, men hvordan ser verdien av disse om 2-3 år, utdatert diesel eller utdatert hybrid rekkevidde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva man definerer som utgående. Diesel i en brukt X5 er ikke utgående i den forstand at verdien vil rase. Det vil alltid være ett bruktmarked for disse bilene, og det er særlig på bruktmarkedet hvor de er tilgjengelige for flere kjøpere. Det er også mye av årsaken til 30d holder seg kunstig høyt i pris. 40e ligger kunstig lavt i pris pga som med elbiler og hybrider flest så blir de fortere gamle i teknologien. Utviklingen her går så fort at bare 3 år gamle produkter fremstår som gamle og utdaterte. Det er ikke tilfellet med en X5 diesel, jo selvsagt er diesel en steingammel teknologi. Men det kommer ikke en dieselmotor til neste år som revolusjonerer dieselmotorene..utviklingen går så sent at den ikke skader andrehåndsverdi. Så kan man argumentere for at utviklingen går så fort på andre steder at det går ut over verdien på dieselbiler. Dette er både sant og usant, markedet viser jo at en X5 med 30d holder verdien godt nettopp pga prisnivået på dem er høyt. Mens f eks en G30 520d har en forholdsvis ukurant andrehåndsverdi, nettopp fordi 530e er ett smarte kjøp da den er billigere, kraftigere og har mer standard utstyr. Men det er ikke kult å ha en 2017 530e nå som den har kommet med lengere rekkevidde og xDrive....enda verre blir det om 530e kommer som Touring ved LCI. En 530d derimot er uberørt av dette, da dieselutgavene på en måte levert litt sitt eget liv på bruktmarkedet. De som vurderer en X5 eller en G30/31 for den saks skyld med 30d vurderer som regel ikke en 530e eller 40e...eller Tesla for den saks skyld.

Samtidig så er det viktig at man tar hensyn til hva man faktisk vil ha selv. Det er viktig å ikke gå seg vill i vurderinger om andrehåndsverdi. Ta ett lurt valg, men velg også den bilen som er rett for deg. Du gjør ikke noe galt i å velge en X5 30d 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Det kommer jo an på hva man definerer som utgående. Diesel i en brukt X5 er ikke utgående i den forstand at verdien vil rase. Det vil alltid være ett bruktmarked for disse bilene, og det er særlig på bruktmarkedet hvor de er tilgjengelige for flere kjøpere. Det er også mye av årsaken til 30d holder seg kunstig høyt i pris. 40e ligger kunstig lavt i pris pga som med elbiler og hybrider flest så blir de fortere gamle i teknologien. Utviklingen her går så fort at bare 3 år gamle produkter fremstår som gamle og utdaterte. Det er ikke tilfellet med en X5 diesel, jo selvsagt er diesel en steingammel teknologi. Men det kommer ikke en dieselmotor til neste år som revolusjonerer dieselmotorene..utviklingen går så sent at den ikke skader andrehåndsverdi. Så kan man argumentere for at utviklingen går så fort på andre steder at det går ut over verdien på dieselbiler. Dette er både sant og usant, markedet viser jo at en X5 med 30d holder verdien godt nettopp pga prisnivået på dem er høyt. Mens f eks en G30 520d har en forholdsvis ukurant andrehåndsverdi, nettopp fordi 530e er ett smarte kjøp da den er billigere, kraftigere og har mer standard utstyr. Men det er ikke kult å ha en 2017 530e nå som den har kommet med lengere rekkevidde og xDrive....enda verre blir det om 530e kommer som Touring ved LCI. En 530d derimot er uberørt av dette, da dieselutgavene på en måte levert litt sitt eget liv på bruktmarkedet. De som vurderer en X5 eller en G30/31 for den saks skyld med 30d vurderer som regel ikke en 530e eller 40e...eller Tesla for den saks skyld.

Samtidig så er det viktig at man tar hensyn til hva man faktisk vil ha selv. Det er viktig å ikke gå seg vill i vurderinger om andrehåndsverdi. Ta ett lurt valg, men velg også den bilen som er rett for deg. Du gjør ikke noe galt i å velge en X5 30d 😀

Var akkurat dette fattern gikk gjennom når han skulle bytte ut F10n. Prøvde masse forskjellig fra 40e, 530i, 530d, 330e. Han vurderte å vente på 45e men han er ikke den som elsker SUV. Man kan si han gikk helt mot det han hadde sett på når G31 ble kjøpt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok utvilsomt gått for en diesel. Ja den er ikke fremtidsrettet i så måte, men den er heller ikke utdatert i denne typen bil etter min mening. Tung, stor SUV med alt som hører med vil jeg si fungerer bedre med en momentsterk, utprøvd diesel enn en allerede utdatert hybrid drivlinje. De store teknologiske framskrittene gjøres på elektrisk og hybrid drivlinje, og dermed blir også de første utgavene av disse fortest utdatert.

Har selv fulgt litt med på BMW-markedet i det siste, mest F11 men også kikka innom 3-serie og X3, X5. X3 både F25 og G01 ligger veldig høyt i pris, og X5 30d som du sier ligger også svært høyt priset. En sekser passer nok utvilsomt best i en bil som X5, men om du kan få en 25d til en mye rimeligere penge vil du jo kunne selge den tilsvarende rimeligere om noen år? B47-motoren er ikke dum den, har den selv i 420'en, men der har den noen hundre kilo mindre å drasse på.

En del her bunner vel i kjøremønsteret deres også. Dersom bilen brukes innenfor en 40e's elektriske rekkevidde på daglig basis, er det kanskje ikke så dumt, men jeg stiller meg noe tvilende til hvor sunt disse motorene har det når det er så mye stopp og start og de sjelden blir varme på daglig basis. Du kan jo spørre @lagunilla her, mener han har skrevet ett og annet om problemer på 330e-drivlinjen når det kommer til akkurat dette om jeg ikke husker feil. Naturligvis vil en selger påstå få feil med hybriddrivlinja (jeg har aldri hatt en samtale med verken selger eller kundemottakere hos Bavaria der de innrømmer at noe som helst er en gjengangerfeil...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ahj skrev:

Var akkurat dette fattern gikk gjennom når han skulle bytte ut F10n. Prøvde masse forskjellig fra 40e, 530i, 530d, 330e. Han vurderte å vente på 45e men han er ikke den som elsker SUV. Man kan si han gikk helt mot det han hadde sett på når G31 ble kjøpt :) 

Det er ikke alltid lett å bestemme seg, eneste kravet mitt var at det selvsagt ikke skulle være en firesylindret motor. Jeg skulle i utgangspunktet ikke ha diesel jeg, var derfor jeg solgte F10en. Jeg var innom alt fra M240i til F10 M5 og G30 540i. Men jeg endte opp med 540d til slutt likevel, kom til at det passer mitt bruksmønster bra. Også synes jeg ikke prisutviklingen på brukte dieselbiler har vært i nærheten av så negativ som det ble spådd da dieselgate brakte løs i 2017. I dag er restverdi for en dieselbil lange bedre enn tilsvarende elbil, f eks en Golf TDI kontra en e-Golf.

https://www.an.no/nyheter/bil/elbil/na-er-dieselbilen-mer-verdt-enn-elbilen/s/5-4-1114958

Dette er vel akkurat det vi ser på prisene på brukte F15 X5 nå, det at diesel holder seg best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det er ikke alltid lett å bestemme seg, eneste kravet mitt var at det selvsagt ikke skulle være en firesylindret motor. Jeg skulle i utgangspunktet ikke ha diesel jeg, var derfor jeg solgte F10en. Jeg var innom alt fra M240i til F10 M5 og G30 540i. Men jeg endte opp med 540d til slutt likevel, kom til at det passer mitt bruksmønster bra. Også synes jeg ikke prisutviklingen på brukte dieselbiler har vært i nærheten av så negativ som det ble spådd da dieselgate brakte løs i 2017. I dag er restverdi for en dieselbil lange bedre enn tilsvarende elbil, f eks en Golf TDI kontra en e-Golf.

https://www.an.no/nyheter/bil/elbil/na-er-dieselbilen-mer-verdt-enn-elbilen/s/5-4-1114958

Dette er vel akkurat det vi ser på prisene på brukte F15 X5 nå, det at diesel holder seg best.

Vel, i3 holder seg bra i pris, tiltross for 3 batteribytter og usikkerhet rundt hvor lenge den holder seg på markedet. Nå tjener BMW penger på bilen og signalene er vel at den vil holde seg ytterligere 2-3 år og at det vil bli nok et batteribytte.

Ser vi på F15 som kom 2013, hybriden kom sent 2015, 4 av 5 solgte X5’er etter denne tid var med hybrid, det kan ha noe å si for prisen selvsagt?

Var vel slik med F1* med bensin også, disse holdt seg kanskje bedre enn melk og brød N47 dieselen 520d?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Tony Soprano skrev:

Edruelige priser på Porsche Cayenne Diesel også om dagen.Og finner du en med PAW (Porsche Garanti da har du ett problemfritt bilhold) Da hadde jeg også vurdert Cayenne. Var fornøyd med både Cayenne og Panamera i mitt eie 😊
 

Billig bilhold og Porsche?! Cayenne og Panamera til 600k ser særdeles utdatert ut mtp interiøret, så det er ingen option for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...