moys Skrevet Juli 20, 2020 Share Skrevet Juli 20, 2020 Hei. Satt på nye sommerdekk på konas bmw x5 -12 . Ble da nøkking/rykking i bilen , svakt ved rolig kjøring, mere når man slakket opp. Har satt på falken azenis fk510 275/40-20 og 315/35-20 som er orginal dim. Prøvde da vinter dekkene og da va bilen normal igjen. Hva kan være feilen? Takker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Juli 20, 2020 Share Skrevet Juli 20, 2020 Feilen er vel att Falkendekkene ikke har lik rulleomkrets selv om tabellene sier det Les denne tråden https://bimmers.no/forums/topic/817589-stjernemerkede-dekk-igjen/ Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 20, 2020 Share Skrevet Juli 20, 2020 (endret) Jekk opp bilen og mål omkrets på dekkene med feks ett målebånd. Jeg målte mine helt nye LS588 SUV til 209 cm +- 0,5cm avvik. Samme dimensjon. Endret Juli 20, 2020 av Otis La til info/kommentar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
moys Skrevet Juli 20, 2020 Forfatter Share Skrevet Juli 20, 2020 Har nå prøvd noen andre sommer dekk, nøkkingen/luggingen var da borte. Hvis det viser seg av falken dekkene ik har den omkretsen di skal ha,kommer Nøkkingen /luggingen av at forskjellen overstiger +-%? Hvordan skal jeg eventuelt gå frem med å reklamere på disse dekkene, er kun kjørt 400km? Di er kjøpt på dekkonline Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 20, 2020 Share Skrevet Juli 20, 2020 Du kan ikke reklamere på de dekkene, om det ikke er altfor stort avvik på rulleomkrets. Sånn kanskje 5%. Det er ikke anbefalt å ha over 1% avvik på omkrets. Men så lite som mulig er å foretrekke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
moys Skrevet Juli 20, 2020 Forfatter Share Skrevet Juli 20, 2020 fant rulleomkretsen og den ble oppgitt til 222cm. målte alle 4 dekkene til 231 +- nån mm. rart d blir nøkking når rulleomkretsen er lik på alle hjul? Hvis det ik lar seg gjøre å reklamere, hva skal man gjøre da? kjører man med nøkkingen kan man vel ødelegge foredler kassa? Og det er dyrt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Juli 20, 2020 Share Skrevet Juli 20, 2020 Hva med lufttrykk? Du kan jo prøve å ta av kontakten på fordelingskassen mens du kjører med sommerhjula på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Juli 20, 2020 Share Skrevet Juli 20, 2020 Hva er de andre sommerdekka du prøvde? Er disse målt? Siden luggingen forsvinner med disse kan det se ut som det er de nye dekkene som er problemet. Det virker som at det er litt forskjeller ute å går på toleranser på avvik i rulleomkrets. Jeg målte 0,4% forskjell foran/bak på mine dekk, da lugget det godt. Ca 2mm forskjell i mønsterdybde (7mm foran/5mm bak). Fordelingskassen på min 4-serie ble da byttet på garanti. Jeg ville for alt i verden ikke kjørt med disse dekkene. Må nok bite i det sure eplet å kjøpe nye dekk. Kjøper du lokalt er det mye lettere å komme tilbake etterpå å reklamere om det skulle være problemer fortsatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Juli 21, 2020 Share Skrevet Juli 21, 2020 Ulik dimensjon foran og bak med xDrive = kjøp stjernemerkede dekk. Som du skrev så går det utover fordelerkassa til xDrive. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
moys Skrevet Juli 23, 2020 Forfatter Share Skrevet Juli 23, 2020 Trur jeg fant feilen. Var en som ikke hadde gjort det han skulle gjøre, det vil si MEG. Hadde ikke sjekket lufttrykket,var dobbelt så mye i dekkene! Slapp ut lufta til rett trykk og vips,alt i orden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå