Gå til innhold

oljetrykk M30


Rune-K
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ser for meg at det blir en stor jobb på motoren i sjuern til vinteren da oljetrykket har begynt og bli veldig lavt den siste tiden. Kanskje ikke så rart når den har ruslet og gått i snart 440 000 km. Ved tomgang så ligger det på 0,2-0,3 og ved kjøring så er det nesten konstant på 2 bar. Jeg kan tenke meg at det blir nye rådelager og veivlager også får jeg se på tilstanden til oljepumpen. Håper jeg slipper overdimensjoner men det bør vel ikke være nødvendig? Hvor får man tak i bra lager til en fornuftig pris, ser at originale lager koster rundt 600 kr. pr. lagerskål og det er litt heftig. Ser også at Koed har komplette sett fra Glyco til en mye fornuftigere pris. Noen som har en formening om kvaliteten på de. Hva med pakninger? Før så pleide man og kjøpe pakningssett på Biltema men det regner jeg med ikke er aktuelt lenger. Originalt så kan man vel kjøpe kun enkelt pakninger. Er det andre firmaer som selger pakningssett til slike gamle motorer?

Ellers så ser jeg for meg en gjennomgang av toppen når jeg først har den av. Kammen og vippene er bra men har en mistanke om at ventilstyringene trengs og byttes. Det pleier og komme en bra tåkedott fra eksosen når jeg gir på litt og det pleier ikke og være særlig populært ved forbikjøringer. Er det noen som har byttet slike den siste tiden og vet hvor mye et motorverksted beregner for en slik jobb. 

Bør prøve og sette opp et lite budsjett her og da kan det være greit og vite ca. priser.

Ellers så ser jeg for meg at den kan bli en grei jobb. Får undersøke litt enkleste måten og løfte ut motoren på. Jeg vet ikke om det er plass og få ut motor og gear i en pakke. Det enkleste hadde nok vært og latt automaten stå i og løftet opp kun motoren. I følge de gamle instruksjonene fra BMW så skal automaten ut først også motor etterpå men jeg får se litt på det. En M30 med en ZF automat bak er en ganske lang og tung pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune. Jeg kjøpte akkurat rådelagersett Glyco fra koed til min m52 motor. Det er disse som satt i min originalt fra BMW, så kvaliteten bør være på topp 👍 og som du sier er disse betraktelig billigere enn å kjøpe de stykkevis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker vel fortsatt om en M30B35 som er en helt forskjellig motor sammenlignet med M52 som nevnes her.

Hører du rådebank med start? Kan være være oljepumpen som begynner å slite.
Du ser blå eksos ved gasspådrag? Tegnet på ventiltetninger er at hvis du triller ned en bakke og så trår inn gassen, så kommer det et *poff* med blå-eksos. Dette fordi når du triller, så suges olje igjennom ventilene pga vakuum.
Du kan dra ut peilepinnen og kjenne om det kommer trykk ut peilerøret mens motoren går. Det er pga overtrykk i veivhuset og tyder på slitte stempelringer.
M30 skal vist være en veldig enkel motor å jobbe med. Jeg kjenner ikke til E32, men kanskje du kan ta av fronten? I så fall får du motoren ut uten å løsne gearkassen. Men det er kanskje like greit å ta ned gearkassen først. Det gjør alt annet mye enklere. Kanskje du kan sjekke med FCP Euro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt ut en del m30 motorer. Jeg har klart å ta ut motor og gir i en pakke og det var på e28. Bør gå relativt greit på e23 da :) det er en tung klump, så pass på når du styrer motorjekken...

Har byttet lagre i m30 en gang. Husker ikke så mye, men hvis jeg klarte det relativt enkelt, så bør hvertfall du klare det :) m30 er jo nesten som en boblemotor å skru på. Knall enkelt. Jeg kjøpte lagre hos en lokal guru... Husker ikke pris, men kan jo sjekke for deg? Pakninger kjøpte jeg den gang gjennom scmiedmann, men koed og GS har jo alt av pakninger du trenger. Du trenger vel bare toppdekselpakning, toppakning, pakninger for øvre og nedre registerdeksel i front, samt bunnpannepakning og simringer i begge ender av veiva. Jeg brukte en del pakningstoff her og der på småting... Vet ikke hvor oem du ønsker at motorbygget skal være?

Når det gjelder toppen, regn med 15k om du leverer den inn for plansliping, bytte av ventilstyringer, og sliping av ventilseter. Vippene og kammen kan jo da inspiseres og vurdere videre bruk...

Vet om en på Sørvestlandet og en på sørlandet som er gode på akkurat det med motormaskinering

Blir fort at ting baller litt på seg også. Budsjetter 25k med håp om å bruke en del mindre :)

Tror jeg brukte 6000kr eller rundt der kun på lagrene og pakningene. 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mons1 skrev:

Vi snakker vel fortsatt om en M30B35 som er en helt forskjellig motor sammenlignet med M52 som nevnes her.

 

@Mons1 nevnte kun m52 for at det som sagt sto Glyco lager i den originale m52 motoren min og at trådstarter lurte på kvaliteten fra Glyco. Da er det vel å tro at det å skal være høvelig ålreit kvalitet på Glyco til en m30 også? Var absolutt ikke snakk om sammenligning av de motorene forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, NA skrev:

@Mons1 nevnte kun m52 for at det som sagt sto Glyco lager i den originale m52 motoren min og at trådstarter lurte på kvaliteten fra Glyco. Da er det vel å tro at det å skal være høvelig ålreit kvalitet på Glyco til en m30 også? Var absolutt ikke snakk om sammenligning av de motorene forøvrig.

Er vel tvilsomt at Glyco lagde råde-lagrene originalt til M30. Men leverer Glyco lagrene til M30 og folk er fornøyd med kvaliteten, ja da er det jo helt iorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@NA Takk, var det jeg ville vite. Da blir det antagelig Glyco.

@viggo E34 Det stemmer at de som har stående oljefilter kan ha problemer med de ventilene i filterhuset ja. Jeg har generasjonen før med hengende filter og der har jeg aldri hørt om det problemet.

@Mons1 Neida ikke noe rådebank når jeg starter opp men skal jeg først ta ut motoren og sjekke oljepumpen så bytter jeg lagrene samtidig. Jeg har greit oljetrykk ved kald motor men når den er ordentlig varm så tenner lampen ved tomgang og trykket viser nesten 0. Den brenner helt klart olje etter en motorbrems så mistenker ventilstyringene. Hadde av toppen for en 5-6 år siden for en annen jobb og da byttet jeg kammen samtidig men glemte rett og slett ventilstyringene.  

På E23 så får jeg ikke av komplett front slik som på E32/E34 ellers så hadde jeg nok gjort det.

@Evopower Ja selve skruingen regner jeg med bør være kurant. Før så kjøpte man jo komplette pakningssett men nå ser det ut for at det blir og kjøpe løse pakninger.  Kan ikke tenke meg at jeg trenger og planslipe toppen, den lekker jo ikke. Blir kun og bytte styringene og det regner jeg med at Sarpsborg motorverksted klarer fint. Hadde ikke tenkt og dra ut stemplene heller da kompresjonen er veldig bra og forrige gang jeg tok av toppen så kunne man se 0 slitasje men fortsatt honemerkene fra den gangen motoren var ny. Hvis jeg bestemmer meg for og bytte stempelringene så må jeg jo også hone sylindrene igjen.

Det er bare og fortsette og komme med innspill guttær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Rune-K skrev:

Neida ikke noe rådebank når jeg starter opp men skal jeg først ta ut motoren og sjekke oljepumpen så bytter jeg lagrene samtidig. Jeg har greit oljetrykk ved kald motor men når den er ordentlig varm så tenner lampen ved tomgang og trykket viser nesten 0. Den brenner helt klart olje etter en motorbrems så mistenker ventilstyringene. Hadde av toppen for en 5-6 år siden for en annen jobb og da byttet jeg kammen samtidig men glemte rett og slett ventilstyringene.  

På E23 så får jeg ikke av komplett front slik som på E32/E34 ellers så hadde jeg nok gjort det.

Skal motoren ut, så er det jo smart å gjøre det skikkelig. Da er jo allerede det meste gjort. Vil bli meget overrasket hvis det ikke lekker olje igjennom bunnpannepakningen, slik det gjør på alle BMW motorer.

Og tar man av bunnpannen, ja da er det jo bare snakk om en halv time jobb :-)

Det er ikke sikker at ventilstyringene trenger bytte, men at det er nok å bytte ventiltettningene. Når du tar løs ventilene, så ser du om det er slitestreker på ventilene.Well, hvis du kjenner slakk i ventilene, så ja da er det ikke noe vei utenom. Disse må vel varmebehandles, så dette er jo noe et spesialverksted må ta seg av.

Men oljetrykk kan være defekt oljetrykk-sensor, så det trengs ikke å være så alvorlig. Dessverre er jo oljepumpe ikke noe billig sak og jeg vet ikke om disse kan overhales. Du kommer til et punkt der man må vurdere prisen på en overhalt M30.

Når det gjelder toppen, så kan det skjer at når toppen løsning, så slår den seg litt. Iallefall M20-toppene var notorisk å slå seg de det er lang og smal. På nyere M5x så er det sjelden av toppene slår seg.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg glemte å si ved plansliping.... Jeg mente kontroll av toppens vridning og plansliping ved behov. Som Mons sier, det kan slå seg litt når man tar toppen av. Da er det greit å freshe opp underlaget igjen om det så er 0,1mm man sliper av. Man får helt rent underlag til nye toppakning, samt ørlite mer kompresjon og det koster ikke mye ekstra hvis man først er i ventilstyringsland :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at det er litt alvorligere enn sensoren. Oljetrykket har begynt og bli merkbart dårligere det siste året. BMW selger fortsatt deler til oljepumpen så det bør være en mulighet.

Det irriterer meg at jeg glemte ventilstyringene forrige gang jeg hadde av toppen. Var nok litt irritert da det var en jobb som ikke burde være nødvendig. Elendig Biltema kompresjonsmåler.

Og det lekker faktisk ikke fra bunnpannepakningen men så tar jeg og etterstrammer med jevne mellomrom.

Jeg har aldri planslipt toppen på de motorene jeg har tatt av toppen på men det kan selvsagt være nødvendig. M30 motorene fikk vel en litt nydesignet topp i 1979 og det tror jeg hjalp en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har ikke gjort noenting ennå bortsett fra og være i tenkeboksen. Regner med at det blir og rive ut motoren så fort jeg parkerer den for vinteren men det blir nok ikke på noen måneder ennå. Man skrur jo ikke på sommeren hvis man ikke må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...