iittala Skrevet August 11, 2020 Share Skrevet August 11, 2020 11 minutes ago, Evopower said: Med linjeutgang så mener du de hvite og røde kontaktene her? Stemmer. Spilleren din har fire linjeutganger, typisk foran og bak i bilen. Dessuten har du 10 A sikring på spilleren din. Med formelen P = I x V og 14,4 volt kan spilleren maksimalt trekke 144 watt (I = strøm og V = spenning). Med litt tap, fordeling av effekt osv blir det åpenbart at 4 x 45 = 180 watt ikke er videre sannsynlig. Evopower reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet August 11, 2020 Forfatter Share Skrevet August 11, 2020 2 minutter siden, iittala skrev: Stemmer. Spilleren din har fire linjeutganger, typisk foran og bak i bilen. Dessuten har du 10 A sikring på spilleren din. Med formelen P = I x V og 14,4 volt kan spilleren maksimalt trekke 144 watt (I = strøm og V = spenning). Med litt tap, fordeling av effekt osv blir det åpenbart at 4 x 45 = 180 watt ikke er videre sannsynlig. Satser på at forsterkeren hjelper litt på der spilleren kommer til kort for å utnytte høyttalerne Ser jeg tok feil av forsterkeren jeg linket til lenger oppe. Etter å ha lett den fram er den slik den ser ut: Hva betyr rms og max power? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iittala Skrevet August 11, 2020 Share Skrevet August 11, 2020 (endret) Det er ikke en forsterker, men en aktiv subwoofer. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.biltema.fi/biltemadocuments/manuals/24-797_man.pdf&ved=2ahUKEwiJpq3C7pPrAhVjw4sKHalCBk0QFjACegQIAhAB&usg=AOvVaw0crnZZTz3_YBD-YhpRaD9J Endret August 11, 2020 av iittala Link til dokumentasjon Evopower reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet August 11, 2020 Forfatter Share Skrevet August 11, 2020 Siden det går ledninger ut til høyttalerne også så trodde jeg denne forsterket også lyden i disse men takk for oppklaringen Da ser jeg meg ut en forsterker, og muligens denne aktive subben under setet i tillegg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iittala Skrevet August 11, 2020 Share Skrevet August 11, 2020 (endret) SUB-en har både lav- og høynivåinngang. Har ikke noe erfaring med denne typen sub-er, men regner med kabler fra høynivåinngangen kan gå videre til høyttalerne uten at de blir forsterket i SUB-en. Endret August 11, 2020 av iittala Skriveleif. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet August 11, 2020 Share Skrevet August 11, 2020 send nautiluz/NZC en pm på facebook, så ordner han noe Han har mye erfaring med e39 i alle prisklasser/behov. ellers er det ingen problem å få bra lyd. anbefaler du begynner med f.eks en spiller som ivertfall har 3 sett med linjeutganger for front, bak og sub samt mulighet for delefilter slik du får filtrert bort alt under 80hz til høytalerene forran og bak, samt det over 80hz til evt sub om du ordner med det. Ville uansett startet med å bytta ut høytalere og parert dette med en 4 kanals forsterker, eventuelt kjøp f.eks en 6 kanals slik du også har mulighet til å dra en passende sub med de 2 kanalene til overs i fremtiden. Har du derimot friske høytalere drevet av en litt nymotens 4 kanaler kommer du nok til å bli svært positivt overasket over hvor bra det fungerer. Spilleren din leverer nok knapt 20w rms, mens en normalt sett med høytalere må du nok mate med minimum 50w rms for at det skal bli friskt når du drar på volumknappen. med andre ord er høytalere feil ende å starte i, det er faktisk bedre med en forsterker som nevnt. 20 år gamle høytalere er derimot 20 år gamle høytalere. Ofte er dem rett og slett råtne, sprekt/revna gummioppheng og i dårlig forfattning. Dem kan såklart være bra og, men det ser jo du. Evopower reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TorsteinAa Skrevet September 8, 2020 Share Skrevet September 8, 2020 Søker du litt på forumet her, finner du noen bilder og beskrivelse av hvordan jeg monterte noen Gladen høyttalere og en Blaupunkt forsterker i gamlebilen min ( E39 stasjonsvogn). Jeg satte først i forsterker, uten å bytte høyttalere - men det gjorde ikke stort på lyden. Det ble bare mer dårlig lyd. Bytta så i dørene foran og satte inn ei lita basskasse som jeg kunne ta ut når behovet for plass i bagasjerommet ble stort nok. Jeg bytta ikke noe ledinger mellom dørene og selve bilen, bare kobla meg opp på de eksisterende. Strøm og forsterker var enkelt siden batteriet ligger bak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå