Gå til innhold

Hva anbefales av høyttalere til e39?


Anbefalte innlegg

Vurderer nye høyttalere i min e39. De i dørene framme og de i hattehylla bak. Original er det vel 5,1/4" size på disse. Jeg er heeeelt grønn på dette med billyd.

- Hva betyr coaxial høyttaler? 

- radioen min, en 1din pionerer, har 4x45w, betyr det at jeg ikke kan kjøpe kraftigere høyttalere enn 45w?

- originaldiskanten i fremdørene, er det lurt å fjerne de, da jeg ser mange av aftermarket høyttalerne har egen innebygd diskant?

- eller er det lurt å beholde diskanten i fremdørene, eventuelt bytte de også? 

- hvilke høyttalere anbefales det? Jeg er ute etter klarhet, klar tale på en måte. Men også en dyp bass. Forstår dette er to ytterpunkter som ikke alltid kan kombineres i en og samme høyttaler som er så liten, men likevel :)

 

Tenkte om jeg hadde kjøpt 4 av disse, trenger man forsterker utenom da? 

https://www.thansen.no/bil/utstyr/bilstereo/hoyttalere/5-25-hoyttalere/5-25-hoyttalersett-2-veis-jbl-club-522f/n100/pn1114974/

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dyp/bra lyd å hente uansett vilket element du setter inn så lenge du bruker den orginale forsterker/kun spiller.

 

så lenge du ikke skal sette de på egen forsterker er de orginale mer en gode nok. Det er mer å hente på en subløsning en å bytte høytalere.

 

skal du førstsette inn egen forsterker og høytalere bør du fjerne boksen i døra og sette in brakett for 6,5" og støydempe hele døra, da snakker vi oppgradering

finnes adapter for 6,5 som passer slik at du ikke trenger å modifisere dørtrekk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat en e39 delebil som hadde en god del bedre stereo enn min e39. Begge har business radio/cd nivå så ingen HiFi i noen av dem. Tenkte kanskje at mine høyttalere var sprengt i filler? Er som papplyd fra de 15w framme i 80 talls Toyota hiace for de som har kjørt det 😅

Jeg tenker at det umulig kan bli dårligere lyd av å bytte, men jeg skjønner hva du sier med at uten forsterker så er man like langt. Får se om jeg kan sette inn en forsterker som kun gir til høyttalerne. Vil ikke bygge om noen ting i dører eller ha sub kasse, det er jeg for gammel til. Jeg vil bare kunne høre på p4 og p5 uten at det høres ut som det er to grytelokk som slås sammen på basslydene 😂

E61 min med 677a anleget er magi helt enkelt. Hvertfall for jeg som ikke kan lyd. Er ikke på det nivået jeg vil med e39, bare ok standard+ på en måte :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coaxial betyr at to eller flere deler samme akse. For høyttalere betyr i praksis at to elementer deler samme akse. JBL Decade er sånn sett ikke en Coaxial-høyttaler, fordi elementene ikke deler samme akse, selv om de er en del av samme høyttaler. Coax-høyttalere til hjemmebruk har den fordelen at all lyd kommer fra samme sted, i bil er det sjeldent/aldri relevant. Der er fordelene ved coax at de er enklere å montere, og rimeligere enn et toveis-sett. I bil ønsker man typisk å løfte diskanten opp fra beina, hvis det gir mening. 

En høyttaler som er oppgitt til å tåle 20 watt tåler 20 watt. Men det er forskjell på watt, og det er sjeldent for mange Watt er årsaken til at en høyttaler går i stykker. Dette er beskrevet godt mange steder, blant annet hos hifi-klubben. 

 https://www.hifiklubben.no/inspirasjon/stereohifi/hoyttaleren-2-effekt-og-lydstyrke/

Og en singel-din spiller er aldri i nærheten av å yte 4x45 watt. Jeg mener kombinasjonen av fysiske lover og enhetens pris setter en grense på ca 4x15 watt. Men det er i praksis mer enn nok til å spille høyt så lenge høyttalerne er lettdrevne nok. 

 

Endret av iittala
Skriveleif.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

e39 skal høre ganske ok ut orginalt med standard og hifi 676, så du har antageligvis defekte element. bli uansett dag å natt når du får all dyp lyd over i en subløsning da jeg har prøvd dette med begge de nevnte lydpakkene. 

fordi jeg nevner sub betyr ikke det automatisk ei harry 2x12 kasse som folk flest har, i min m5 er det orginalt med 2x10 festet i hatthylla.  du kan se spor i karosseriet på din der du må kappe ut for å få gjort det samme, altså du kan enkelt få en ryddig/usynlig løsning som faktisk fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste trekker vel topps 15W i snitt når du spiller litt høyt, men det er jo mye fetere å reklamere med toppeffekt per kanal. Kjøp et sett med separat diskant til fronten, i E39 så er det faktisk splittet ut kabler til diskant allerede (hvis man ikke gidder å kjøpe eget delefilter og koble om). Jeg kjøpte Hertz-pakken fra GS nå i sommer og lyden ble litt bedre, men noe særlig bra er det jo ikke. Har egentlig akseptert at det aldri blir helt bra i eldre biler som ofte har mindre optimale plasseringer og som det er en del støy i ved kjøring. Nå har jeg i det minste ok lyd og kan spille fra blåtann med original spiller i behold, så det får duge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du ikke er ute etter noe i nærheten av din 677-lyd i E61. Den har 4" i dørene, 2" diskanter og 8" woofere. Da gir det liten mening å installere en 12" sub-kasse i E39. Gjør som du foreslår selv, sett inn et par JBL 5.25" foran og se om det hjelper. Det er vel Harman som lager dem, god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Evopower said:

Ok så det typiske 4x45w er bare tull? For å klare det må man ha en forsterker imellom spiller og høyttalere, eventuelt en sterkere spiller? 

 

Det er i beste fall skryt, men det finnes mange måter å "måle" effekt på. Disse høyttalerne er oppgitt til 6000 watt, PMPO: 

https://www.amazon.in/Philips-IN-MMS6000F-2-1-Multimedia-Speakers/dp/B00JFO9ES6 

Denne forsterkeren er oppgitt til 4 x 70 watt

https://www.billyd.no/products/jbl-club-bilforsterker-4-x-70w-rms-4-kanals

Jeg vet hvilken jeg tror er nærmest sannheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lærte jeg noe nytt, at de effekt tallene er veldig relative. Takker for kunnskapen her :)

Ja den hattehylleløsningen var jo flott men det blir nok fort dyrt og omfattende for min bil som ikke er verdt noe. 

Tror jeg går for mitt eget forslag som BasseLusk sier. Men det er godt mulig jeg smeller på en forsterker bare for å få utnyttet høyttalerne maks :)

Jeg har en slik liggende fra en annen bil:

https://www.biltema.no/bil---mc/bilstereo/forsterkere/forsterker-2000043626?gclid=Cj0KCQjwg8n5BRCdARIsALxKb95QyMZvY4Pnt80kUfc3AHYKAjlnuE_MgtNvihGuNH4O7Em73dnh6C0aAgEyEALw_wcB

 

Kan den brukes på mine 4 høyttalere? 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, iittala skrev:

Det kan den, men da må du koble sammen foran og bak siden forsterkeren bare har to kanaler. 

Du bør også ha linjeutgang fra spilleren din, 2 kanaler, eller flere.

Med linjeutgang så mener du de hvite og røde kontaktene her? 

 

Screenshot_20200811_204953_no.finn.android.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brukt focal ps 130. fantastisk lyd, og har brukt coax varianten bak av samme serie, eller mulig det var av typen ISN 130.

Kom seg noe når jeg satt forsterker på de, men absolutt ikke ett must. 

dette ilag med ei basskasse speler meget fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...