Ove67 Skrevet August 16, 2020 Share Skrevet August 16, 2020 Har nettopp fått meg ladbar hybridbil: BMW 740e iPerformance. 258 hk bensinmotor og 111 hk elmotor, kombinert 326 hk. Det er et par ting jeg lurer på i den forbindelse som jeg håper noen her kan svare på. Tidligere har jeg alltid vært nøye med å ikke bruke bremsene konstant i lange nedoverbakker - typisk ned fra fjelloverganger eller ned i en undersjøisk tunnel, men passe på å gire ned for bremse med motoren. Dette står det også skilt om før slike veistykker. Jeg regner med dette ikke gjelder lengre for en hybridbil? Det er jo elmotoren som virker som en dynamo og den vil automatisk foreta bremsingen og slik lade batteriene? Antageligvis inntil en viss grense - når ladingen står på max bør jeg vel kanskje være obs? Dette siste gjelder også for cruicekontroll i svakere nedoverbakker. I min forrige bil (BMW 525d) opplevde jeg å få kast i bremseskivene ved mye bruk av cruicekontroll i nedoverbakker (jevn, svak bremsing kan forårsake slikt ifølge verkstedet) - derfor sluttet jeg med det. Men nå er det vel bare å la bilen begrense farten uten fare for noe slikt med min nye bil? Så er spørsmålet: vil man alltid ha alle hestene tilgjengelig selv om batteriet tilsynelatende er utladet? Det virker slik på meg , men er ikke sikker. Virker som det alltid er litt strøm igjen på batteriet uansett, men i teorien kan man vel oppleve at batteriene er helt utladet og at man da sitter igjen med effekten kun fra bensinmotoren? Men vil det skje i praksis? Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet August 16, 2020 Share Skrevet August 16, 2020 Skal prøve å svare. Har selv en F45 225xe og har vært eier i over 1,5 år. Først og fremst gratulerer med en flott bil Du kan gjerne kjøre cruisecontrol i nedoverbakker, da justerer bilen seg selv og bremser ved behov på bremsene og ellers brems på el-driften(om du skjønner). Er det en veldig bratt bakke så bruker jeg og switche over til manuell og bremse på girene for å spare bremsene, men det er sjeldent. Cruisecontrol og hybrid fungerer utmerket ilag. Står ladingen på max så trenger du ikke tenke på det heller. Bilen justerer seg selv. Bilen lader seg aldri helt ut, er du tom så vil den foretrekke naturligvis bensinmotoren, men ved eksempelvis forbikjøringer så vil du de lille kreftene som er fra elmotoren også slå inn, selv om det står at du er tom. Du vil derimot ikke ha kreftene lenge da, for det må jo lades opp når du kjører. Du vil også merke at ved lite batteri, så vil ikke klimatisering ved Connected Drive fungere. Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet August 17, 2020 Share Skrevet August 17, 2020 15 hours ago, Ove67 said: Så er spørsmålet: vil man alltid ha alle hestene tilgjengelig selv om batteriet tilsynelatende er utladet? Det virker slik på meg , men er ikke sikker. Virker som det alltid er litt strøm igjen på batteriet uansett, men i teorien kan man vel oppleve at batteriene er helt utladet og at man da sitter igjen med effekten kun fra bensinmotoren? Men vil det skje i praksis? Det er aldri helt tomt. Jeg får i hvertfall "BOOST"-funksjonen selv med tomt batteri. kan ikke merke noe forskjell i forhold til fulladet. Nå er det nesten umulig å kjøre med helt tomt batteri over distanser da, ettersom bilen lader så snart den får mulighet til det. Ekstremt sjelden jeg ser lavere prosenttall enn 5-6. Batteriet har da også en buffer. Som en reservetank du aldri får tilgang til. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BrokeBoi Skrevet August 17, 2020 Share Skrevet August 17, 2020 De aller fleste eiere med BMW hybrid opplever at de som regel alltid har alle hestekreftene tilgjengelige selv når batteriet tilsynelatende er tomt. Det er derimot fullt mulig å tømme boost funksjonen hvis man bånner gassen litt for lenge i slike situasjoner, men dette vil nok først og fremst være en problemstilling i et dragrace på Autobahn. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå