Gå til innhold

2007 E61 mister kjølevæske LØST


Frode_E61
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

I dag fikk jeg plutselig opp varsel om lavt nivå på kjølevæske. Jeg sjekket også manuelt på ekspansjonstanken. Litt vanskelig å tolke referansepunktene her, men jeg forstår det slik at en pinne/flottør skal flyte opp en gitt avstand over øverste kant (?) av åpningen, og at hvis tuppen av pinnen ligger jevnt med åpningen er nivået på minimum?

Pinnen står i hvert fall langt nede i tanken, så jeg antar at kjølevæskenivået er veldig lavt. Dette er selvsagt en stor bekymring. Jeg synes også det er rart om nivået helt plutselig har blitt så lavt; det har ikke vært noe unormalt med kjøringen i det siste, og jeg har heller ikke fått noen indikasjoner på for høy motortemperatur. I løpet av de siste 6-7000 km har jeg for øvrig etterfylt 1 liter motorolje; jeg liker det ikke helt, men har forstått det som at det er godt innenfor kravene. 

Er det noen som har opplevd tilsvarende fall i kjølevæskenivå, og evt. kjenner indikasjonen på om dette er en større motorfeil (toppakning?), eller kanskje heller en lekkasje et sted (har ikke funnet noen foreløpig)? Jeg antar at bilen ikke bør kjøres før jeg har etterfylt kjølevæske; typisk at det skjedde fredag rett etter kl. 16!

Motor er 3 liter bensin (525xi), km-stand 117 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel på bmw bensin fra den tidsepoken så er det dårlige o-ringer eller koblinger i kjølesystemet som slipper ut vann. Eller lekkasje rundt/i vannpumpa. 

På min e60 520ia mistet jeg også vann men det var vanskelig å finne noen lekkasje. Til slutt fant jeg feilen. En dårlig o-ring på en temp sensor som sto nede i høyre side på radiatoren :)

Hele kjølesystemet består jo av klips, o-ringer og plastic fantastic. Bra og lett å jobbe med når det er nytt, men det må holdes vedlike etter noen år. 

Jeg tror ikke du har defekt toppakning om du ikke har varmkjørt den tidligere. For da skulle du også hatt trykk i kjølesystemet (som regel) det at M54 bruker olje er ikke ukjent. Det gjorde min også, hadde lekkasje i o-ringen på peilestavrøret. Men det å bytte til 5w40 olje hjalp på oljeforbruk, men ikke helt. Jeg fylte 1 liter ca pr 5000km men var ikke bekymret. 

Fyll kjølevæske (bare vann er godt nok akkurat nå frem til du finner lekkasjen) og kjør den korte avstander. Da ser du også hyppigheten av hvor mye den mister vann. Da min drev å lakk vann fikk jeg opp det varselet om lavt vann ca hver 2-3 uke

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg sjekket også manuelt på ekspansjonstanken. Litt vanskelig å tolke referansepunktene her, men jeg forstår det slik at en pinne/flottør skal flyte opp en gitt avstand over øverste kant (?) av åpningen, og at hvis tuppen av pinnen ligger jevnt med åpningen er nivået på minimum?

Det der med å tolke referansepunktene er det uenighet om. Etterfyll kun hvis under minimumsnivået, på kald motor. Hvis du etterfyller til maks, så ikke forvent samme nivået etter å ha kjørt noen dager, fordi overskyttende væske presses ut av ventilen når motoren blir varm. Det vil si at det er helt bortkastet å etterfylle til maks hele tiden. Kun etterfyll når under minimum, eller ved varsel, og da kan du fylle til maks.

 

Pinnen står i hvert fall langt nede i tanken, så jeg antar at kjølevæskenivået er veldig lavt. Dette er selvsagt en stor bekymring. Jeg synes også det er rart om nivået helt plutselig har blitt så lavt; det har ikke vært noe unormalt med kjøringen i det siste, og jeg har heller ikke fått noen indikasjoner på for høy motortemperatur. I løpet av de siste 6-7000 km har jeg for øvrig etterfylt 1 liter motorolje; jeg liker det ikke helt, men har forstått det som at det er godt innenfor kravene.

Du har etterfylt 1 liter motorolje, men sier ingenting om etterfylling av kjølevæske, så det forteller oss intet om bilen din mister mer kjølevæske enn normalt. Et par desiliter i året er normalt. Tipper du må etterfylle trekvart liter når du har fått varsel, og det er jo som forventet hvis det er 3-5 år siden sist.

Det er greit å etterfylle noen desiliter vann, og kjøre som normalt uten at noen skade skjer på sommerstid. Vannet vil gi lavere frysepunktet på kjølevæsken (og lavere kokepunkt), som kan ha betydning på vinteren, men noen få desiliter vann har nesten ingen innvirkning. Fryse- og kokepunkt kan du eventuelt måle med en dings fra Biltema.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode innspill! For å oppsummere litt:

- Slik jeg forstår peilepinnen, ligger kjølevæskenivået omtrent 3 cm under minimumsnivået i ekspansjonstanken, jfr. bildet.

- Jeg har ikke sjekket dette nivået tidligere, kun etter at jeg fikk opp feilmeldingen på displayet. Bilen kom rett fra service da jeg kjøpte den i januar, men om de sjekket kjølevæsken der, vet jeg jo ikke. De burde vel gjort det.

- Jeg nevnte oljeforbruket, siden dette er det eneste jeg har hatt å utsette på motoren hittil. Men oljeforbruket er nok for lite til at jeg trenger bekymre meg her. Forbruket av kjølevæske vet jeg altså ikke, men siden motoren har gått som en drøm hele tiden, mistenker jeg at lekkasjen har oppstått nylig.

- Denne modellen har ikke vanlig peilepinne, så det er vanskelig å få undersøkt farge osv. på oljen. Men jeg kunne i hvert fall ikke se noe unormalt (f.eks. hvit farge) under påfyllingslokket.

- Under motoren er det et stort deksel, som kan forklare hvorfor jeg ikke så noe lekkasje på bakken under bilen. Men oppe på dette dekselet derimot (mellom radiatoren og motoren), ligger det en del væske som helt sikkert er kjølevæske som lekker. Har lagt ved et bilde hvor dette så vidt vises.

- Det blir vel å fylle opp med vann og ta turen til nærmeste merkeverksted. Antakelig må enten vannpumpen, radiatoren eller (mest sannsynlig) en slange eller noe plast-greier byttes. Som det ble påpekt over her, er det vel lite sannsynlig at det er toppakningen. Jeg skal sørge for å oppdatere når vi har konklusjonen.

kjølevæskenivå.jpg

kjølevæskesøl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Oppdatering, som kanskje kan være til nytte for andre som får lavt kjølevæskenivå: Bilen har vært inne hos merkeverksted, som trykksatte kjølesystemet med 1,5 bar i 20 min. Trykket sank kun marginalt, som skal være helt normalt. Med andre ord var det ingen lekkasjer; de heiste også opp bilen og så etter lekkasjer uten å finne noe. Sannsynlig forklaring er at kjølevæskenivået ikke er blitt sjekket på tidligere service og nå var falt under minimum (merkeverkstedet opplyser at de på hver service topper opp kjølevæsken, da det alltid fordamper litt over tid). Den elektroniske måleren som gir varsel sier de først gir varsel når nivået er et godt stykke under minimum på den fysiske peilepinnen, da det er veldig liten forskjell i volum på maks. og min. på denne peilepinnen.

Væsken jeg så på dekselet under radiatoren forblir et mysterium, men kan kanskje ha vært vannsprut el.l. fra veien. Jeg har kjørt over 20 mil med bilen etter dette uten å finne tegn på lekkasjer, og nivået i ekspansjonstanken er uendret. Siden jeg ikke etterfylte med vann, men original frostvæske blandet 50/50, slipper jeg også å bytte kjølevæsken på bilen.

Moralen er nok en gang at man ikke bør stole for mye på hva verkstedene sjekker ved service, og vurdere en "nullstilling" av alle væsker og servicepunkter etter at man har kjøpt ny bruktbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Frode_E61 changed the title to 2007 E61 mister kjølevæske LØST

Hei! Bare lurer er dette normalt nivå?

Pga litt prob med dette men bra nå pgal uft problemer hva tenker dere om bildene?

Kan lure litt da kanske det vedlegget. BMW 1 serie 118i 06 modell. for meg virker synker litt igjen hvis ikke synsbedrag.

Historien kort: First lite kjøveske, fylt på,tatt på termostat fylt på ny frostveske ble borte kanskje pga ikke luftet skikkelig tok på ny frostveske nå bra. Har nytt radiator lokk og frostveske (blå ferdig blandet) og termostat og for sett temp senere venter OBD2.

IMG_20200824_134906601.jpg

IMG_20200824_132940963.jpg

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei! Bare lurer er dette normalt nivå?

Dette er normalt nivå, ja. Bildene viser at nivået har sunket noe fra siste påfylling, da det ble toppet til maksnivå. Det er som forventet, for når motoren blir varm vil det være for mye væske, som presses ut av ventilen. Normalnivået er det som er oppgitt som minimumsnivå på kald motor. Du fyller ikke på før indikatoren er under der, og da kan du fylle til over minimum, men ikke over maks, og la bilen korrigere mengden selv når den har blitt varm.

Min bil var på service hos Bavaria i forrige uke, da ble væskene kontrollert og etterfylt. Når jeg skrur opp lokket nå, står flottøren på minimumsnivå. Slik vil det være når bilen har vært ordentlig varm slik at den har fått kvittet seg med overflødig væske etter påfylling.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Basse Lusk skrev:

Dette er normalt nivå, ja. Bildene viser at nivået har sunket noe fra siste påfylling, da det ble toppet til maksnivå. Det er som forventet, for når motoren blir varm vil det være for mye væske, som presses ut av ventilen. Normalnivået er det som er oppgitt som minimumsnivå på kald motor. Du fyller ikke på før indikatoren er under der, og da kan du fylle til over minimum, men ikke over maks, og la bilen korrigere mengden selv når den har blitt varm.

Min bil var på service hos Bavaria i forrige uke, da ble væskene kontrollert og etterfylt. Når jeg skrur opp lokket nå, står flottøren på minimumsnivå. Slik vil det være når bilen har vært ordentlig varm slik at den har fått kvittet seg med overflødig væske etter påfylling.

takk det var veldig intr lære noe der takk phuu og trodde det nesten var krise takk mann;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
På 10.9.2020 den 17.40, Basse Lusk skrev:

Dette er normalt nivå, ja. Bildene viser at nivået har sunket noe fra siste påfylling, da det ble toppet til maksnivå. Det er som forventet, for når motoren blir varm vil det være for mye væske, som presses ut av ventilen. Normalnivået er det som er oppgitt som minimumsnivå på kald motor. Du fyller ikke på før indikatoren er under der, og da kan du fylle til over minimum, men ikke over maks, og la bilen korrigere mengden selv når den har blitt varm.

Min bil var på service hos Bavaria i forrige uke, da ble væskene kontrollert og etterfylt. Når jeg skrur opp lokket nå, står flottøren på minimumsnivå. Slik vil det være når bilen har vært ordentlig varm slik at den har fått kvittet seg med overflødig væske etter påfylling.

Hva i huleste har skjedd her?

Dette er nå 19jan de forrige vedlegg var i sep i fjor. Merker ingenting på bilen ingen lamper og ingen feilkoder?

Tatt noen turer har ob2 varsler angåen temp ingen ting men har synket det er helt kalrt nivået why?

Har olje bilen er i veldig bra stand BMW 1 serie 11i8 06 modell. Er dette bare normalt pga bruker bilen mye på småturer osv at det synker litt? Men lurer igjen nå pga noe har skjedd her vil bare vite så jeg lsipper og uroe meg. HAR IKKE FYLT PÅ MER SIDEN SEP så det er sakt. HJELP!

IMG_20210119_163047.jpg

IMG_20210119_163053.jpg

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Dette er normalnivået, og som forventet kort tid etter påfylling til maks. Den kommer til å holde seg relativt stabilt der nå i lang tid, kanskje år, hvis alt er i orden.

Yesss fantastisk mann da kan jeg puste lettet ut takk såå mye du er til stor hjelp;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...