Gå til innhold

X5 30dX N57 211hk vs 245hk ?? Norsk fjolledetune??

The Edge
 Share

Anbefalte innlegg

Kikker litt på bil om dagen bl.a. X5.

Har sammenlignet to stk x5 30dX med samme 3l N57 motor, en tyskimportet produsert i desember 2010 og en norsksolgt produsert i april 2011.

Motor og girmessig ser de helt like ut bortsett fra at den norsksolgte er registrert med 211hk og den tyskimporterte er registrert med 245hk. På vindecoder er begge registrert med 180kW..

Er det da slik at den norsksolgte er en detunet utgave spesielt for norske fjolleregler? Hva er i så fall forskjellen på disse to og går det ann å få bort den idiotiske norske begrensningen? Er det noen merkbar forskjell på disse?

Oppnår man samme resultat med tuning på disse to?

Endret av The Edge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedtrimma motorer er stort sett like fra bunnen som sine originale søsken, men mot toppen av registeret blir den nedtrimmede versjonen kortpustet. 
Se på helheten, effekten kan evt justeres endel etterpå, finn den bilen du ønsker deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, awt said:

Ja, software, ja, tja og ja.

Kjapt, enkelt og greit :grin:

2 minutes ago, Ron Jeremy said:

Nedtrimma motorer er stort sett like fra bunnen som sine originale søsken, men mot toppen av registeret blir den nedtrimmede versjonen kortpustet. 
Se på helheten, effekten kan evt justeres endel etterpå, finn den bilen du ønsker deg!

Ja, den norsksolgte har mere foretrukket utstyr og også noe lavere km, så den er egentlig å foretrekke fremfor den tyskimporterte ubesudlede.. Forstår jeg det da riktig at dersom samme tuning utføres på 211hesteren og på 245 hesteren så ender man opp med likt sluttresultat, eller vil den nedtunede fortsatt være mere kortpustet på toppen enn den andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er identiske motorer.

Har selv 30d med 211hk originalt (X4 riktignok), og har fått montert BMW Performance-kit på denne (original BMW-tuning). Dette gir meg 277hk/585Nm, som er akkurat det samme som jeg hadde fått om jeg hadde hatt 258hk. Nå er det ikke sikkert jeg hadde brydd meg med å fått det installert om jeg hadde 258hk, men det er en annen sak.

I mitt tilfelle er riktignok hele hjernen byttet, men det spiller liten rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Jeg har kjøpt en norsk 2013 E70 30d 211 hk, og såvidt jeg forstår kan man hente ut 300 hk uten noen andre modifiseringer. EGR og DPF mod/delete er vel dessuten utelukket med de nye reglene for EU-kontroll fra 2022. Men hva med kat hvis det er noen? Bytter man downpipe så blir det vel noen modifiseringer på den osv.

Ellers så oppgir et par tuningfirma at min har kun 500 Nm, men den skal vel ha 540 Nm. Og ca 600 Nm med 300 hk tuning.

tuningricaab.thumb.jpg.90b273288aa6435b3e9a87394720a121.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...