Bmw mann Skrevet November 8, 2020 Share Skrevet November 8, 2020 Bilen har av ulike årsaker stått stille i flere år. 2 av dem under åpen himmel, de siste 2 i tørt lager. det bærer preg av rust på div støttestab, stabstag og bærearmer. Muligens mye overflate rust. ingenting i understell er byttet men mye dempere og tårnøagre skal nå byttes. bør jeg renske rent på resten av understellet også, samt hjullager eller skal jeg montere alt sammen å se hvordan bilen tar seg ut på veien? Bilen er kjørt 220k men funka fint greit når den ble satt vekk (utenom demperne) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw mann Skrevet November 8, 2020 Forfatter Share Skrevet November 8, 2020 Sitter å googler frem og tilbake hos GS, Koed, mekonomen å sjekker priser, kvalitet mm. jeg har sjeldent handlet hos koed, har dere kjennskap til Topran merket? Feks så koster Topran hjullager 1/3 av originalt. jeg skal handle komplette bremser f+b, tårnlager f+b først å fremst, muligens mer alt etter hva dere anbefaler. Bør jeg gå for topran der også? Eventuelt Meyle HD, lemförder. koed selger meyle HD bærearm sett for 2200,- men om jeg velger Topran så får jeg for 2000,- også med endeledd, stabs ledd og div låsemuttre. Vil det vare lenge og vil kjøre kvaliteten være bra? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 8, 2020 Share Skrevet November 8, 2020 Jeg tok topran hjullager til x5, og det hr ihvertfall holdt i ca 20kkm. Men det er jo ingen bekreftelse på at det godt nok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet November 8, 2020 Share Skrevet November 8, 2020 Meyle HD og Lemförder er nok mer mot premium-enden, mens Topran er på budsjettsiden. Hvis delen er stress å bytte eller innebærer merarbeid i form av hjulstillingskontroll og diverse så prøver jeg å kjøpe litt mer high-end. Når det er sagt så bytta jeg hele forstillinga på E36 med det billigste fra Koed for 6 år siden og det har holdt greit i 45k km. Jeg skal bytte hjullagere på den ene bilen min nå og har gått for FAG, de skal være ganske bra og er ca. halv pris av originale. Hvor fort et hjullager går i stykker avhenger av et par ting. Kjører du bilen pent på fine veier med smale hjul så holder den fort hele 300k km om ikke mer. Har du på breie felger med spacere og kjører bilen så fort i svinga at du nesten havner av veien og har kjøpt det billigste som var å få tak i, så kan det hende at du må bytte igjen ganske så snart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet November 9, 2020 Share Skrevet November 9, 2020 Ser ingen grunn til å bytte masse understellsdeler hvis de ikke er defekt. Overflaterust på understellet har biler etter den første vinteren på salta veier. Nye dempere, bremser og bremsevæske så er mye gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw mann Skrevet November 9, 2020 Forfatter Share Skrevet November 9, 2020 6 timer siden, Lars89 skrev: Ser ingen grunn til å bytte masse understellsdeler hvis de ikke er defekt. Overflaterust på understellet har biler etter den første vinteren på salta veier. Nye dempere, bremser og bremsevæske så er mye gjort. Og når vi snakker om bremser, er Topran greit her? jeg har svært dårlig erfaring med zimmermann skiver og bosch klosser. Mine M5 E60 bremser er byttet 2 ganger nå da de er blitt skjeve og nå rister bilen igjen når jeg bremser. Bilen har hatt 4 hjulskontroll og alt i understellet er sjekket ut av bmw verksted. Jeg har ikke hatt bilen på bane og kjører heller ikke som en taxi sjåfør uten lappen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw mann Skrevet November 9, 2020 Forfatter Share Skrevet November 9, 2020 6 timer siden, Lars89 skrev: Ser ingen grunn til å bytte masse understellsdeler hvis de ikke er defekt. Overflaterust på understellet har biler etter den første vinteren på salta veier. Nye dempere, bremser og bremsevæske så er mye gjort. Hva tenker du er normal levetid på bærearmer, stabstag foringer osv? Etter å ha blitt kjørt i 220k km og stått stille i flere år så tenker du at en runde med stålbørste og hammerlakk + tectyl er godt nok? når jeg nå har tatt av dempere og bremser så sparer jeg jo litt arbeid med å gjøre det nå om de kanskje bare varer 10-15k km til..? når jeg roterer på hjullageret fremme så høres en svak lyd som minner om lite fett/smøring. Friksjon. Er det et tegn på at det må byttes eller at det bare har stått lenge og blir bedre når det blir tatt i bruk igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw mann Skrevet November 9, 2020 Forfatter Share Skrevet November 9, 2020 Da har jeg kjøpt stålbørste, roterende og noe pussepapir, rust eter (biltema), rustbeskyttelse masse 🤓 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw mann Skrevet November 9, 2020 Forfatter Share Skrevet November 9, 2020 Tar gjerne imot flere råd og andres meninger 😃😇 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet November 9, 2020 Share Skrevet November 9, 2020 Bytt lageret hvis det lager lyd. Se over og bryt på foringer osv med egnet utstyr, er det slark, lyd eller sprukket gummi bytt det når du først holder på for da går det ikke gjennom pkk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw mann Skrevet November 11, 2020 Forfatter Share Skrevet November 11, 2020 På 9.11.2020 den 23.03, Kvasi skrev: Bytt lageret hvis det lager lyd. Se over og bryt på foringer osv med egnet utstyr, er det slark, lyd eller sprukket gummi bytt det når du først holder på for da går det ikke gjennom pkk. Ser ut som jeg har byttet til polyflex på stabstaget for lenge siden så der trengs ikke noe. 😊 var dårlig med lys igår da det var noe jordingsfeil på verkstedet men uten å ha rengjort så kan det skimtes noe blått på de bærekuler/foringer/stag på bærearm også. ellers ser det kanskje ut til at det lille pendel staget bak til stabstaget er rimelig morkna 🙈 Men: Bremser. Dette er et ømt tema for meg da jeg har slitt sånn med skjeive skiver og alt for harde klosser på mine M5 e60 bremser. Etter en prat med Geir hos Koed igår så anbefaler han Febi fremfor Topran men understreker at Topran er vel og bra. Jeg ser at Saltkjelen m.flr snakker kraftig ned Febi her inne så da frister ikke Febi og hvis febi er hakket bedre enn Topran så er vel ikke det heller noe å satse på? Med all den dyre erfaring jeg har med zimmermann så frister ikke det heller.. Hva tenker dere da? Hva kjøper dere om og om igjen og er storfornøyd med? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet November 11, 2020 Share Skrevet November 11, 2020 Jeg har Zimmermann skiver og Bosch klosser foran på E39en og de har fungert helt fint i 30k km. Det eneste jeg har å utsette på komboen er at klosser støver en del og at du må tråkke litt til når det er kaldt. Det har vært skrevet litt dårlig om Febi og flere har dårlige erfaringer, men det virker å gå igjen for flere merker. Jeg personlig har ikke hatt noen store problemer med Febi, men nå er det heller ikke slik at man oppdager alle problemer kort tid etter montering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw mann Skrevet November 11, 2020 Forfatter Share Skrevet November 11, 2020 6 minutter siden, E.C. skrev: Jeg har Zimmermann skiver og Bosch klosser foran på E39en og de har fungert helt fint i 30k km. Det eneste jeg har å utsette på komboen er at klosser støver en del og at du må tråkke litt til når det er kaldt. Det har vært skrevet litt dårlig om Febi og flere har dårlige erfaringer, men det virker å gå igjen for flere merker. Jeg personlig har ikke hatt noen store problemer med Febi, men nå er det heller ikke slik at man oppdager alle problemer kort tid etter montering. Mine zimmermann er skjeive etter mindre enn 5000km. Bmw eksperten i Stavanger sier det er fordi bosch klosser er slt for harde. Har hatt 4 hjulskontroll før bremsebytte så om det ikke er det at klossene ødelegger skivene vet ikke jeg da jeg bruker bilen helt normalt uten hard kjøring.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw mann Skrevet November 11, 2020 Forfatter Share Skrevet November 11, 2020 (endret) Skiver og klosser foruten rust har ikke vært brukt mye ser det ut til, men er de tapt uansett eller tror dere jeg kan få pussa det vekk med roterende stålbørste? kaliperen ser skikkelig dårlig ut men tørr og fin og jeg klarte faktisk presse stempelet inn med fingrene, men tenker jeg skal presse det langt ut for å pusse vekk rusten fra det i tilleg til å pusse resten av den å lakke dem et par strøk, andre forslag? Endret November 11, 2020 av Bmw mann Manglet tekst Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw mann Skrevet November 11, 2020 Forfatter Share Skrevet November 11, 2020 Hva med håndbrekk skoa, brukbare? Håndbrekket føltes ihvertfall bra med 3 klikk før 100% stramt. hva med den olje lekkasjen på bilde, kommer det fra girkassen mon tro? ser ut som foring på øvre bærearm er relativt morken, samme med foring til bærebrua også, bør vel ta hele driten ned slik som KrHeLI gjorde med full overhaling for at det skal vare? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå