Gå til innhold

Er K&N filter verdt pengene?


bennek
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har vurdert å kjøpe et K&N luftfilter til min 120d. Et vanlig luftfilter fra f.eks. bosch koster rundt 300kr, mens k&n filteret får man tak i på eurodel for 1200kr... Spørsmålet er da om det er verdt pengene? Hører rykter om en finere lyd og «renere»/ kaldere luft. Er dette bare kødd?

takk på forhånd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verdt pengene. Kanskje litt mer lyd fra innsuget, men med mindre du klarer å lage en boks/skjerming, vil motoren suge varmere (og mer skitten) luft. Ikke kaldere (og renere). Effektøkning er null. Med litt uflaks blir den faktisk redusert. 
 

Teorien er forsåvidt enkel fysikk: Man skal få mer luft inn. Mer luft betyr medfører økt mengde drivstoff, som igjen betyr økt effekt. Men såkalte konfiltre suger altså inn mer varm luft fra motorrommet om man ikke gjør tiltak, og da havner man fort i null eller i verste fall i minus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel også K&N som innsats filter, onkelen min kjøpte dette til v60 sin, han er i allefall fornøyd med Innsats filtret. han merket veldig redusert forbruk, men nå var det orginale møkkete, så han kunne nok ha oppnådd det samme med og bare bytte filter, muligens. han er fornøyd iallefall, og fordelene er at han bare vasker det når han har trillet noen 1000 km. så er det like fint igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal ikke slike filter settes inn med olje ellers så filtrere de jo dårligere enn papirfilter. 

Jeg snakket med en som solgte racingdeler for endel år siden. Og siden han visste at jeg ikke skulle handle så var han ærlig. Kon filter uten skjerming er bare tull. Med skjerming så kan du få en effektøkning på muligens 3-4% hvis du har flaks. Fordelen er at du slipper og bytte filter, du bare renser det og setter det inn med olje.

Racing innsatsfilter er bedre for da slipper du og tenke på og skaffe kald luft. 

Men det som var fordelen var hvis man kjører mye i fuktig vær på vinteren. Et papirfilter blir dårligere om vinteren for det kan fryse, da vil motoren gå dårligere. Et racingfilter oppfører seg likt sommer som vinter.

Med andre ord. For sommerbruk er det bare tull men det kan ha noe for seg på vinteren. Spesielt hvis luftfilterboksen din er dårlig utformet så den suger inn mye fuktig luft.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...