Gå til innhold

Regnsensor som ikke virker

Frode_E61
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 2007 E61, og den siste uken har regnsensoren begynt å tulle. Den har fungert helt fint siden jeg kjøpte bilen, men nå er intervalltørkingen ofte i utakt med mengden regn. Noen ganger går viskerne for sjelden uansett innstilling (grønt lys i spaken virker), men vanligst er at de begynner riktig, for deretter å gå oftere og oftere. Etter hvert går de (nesten) kontinuerlig og på bortimot tørr rute. Bryteren som skal justere hvor følsom regnsensoren er, ser ut til å virke ved at viskerne går helt kontinuerlig om den settes på maks i en slik situasjon. Jeg lurer derfor på om det er regnsensoren som er gåen? Jeg mener å ha lest at følsomheten på regnsensoren også kan settes opp eller ned gjennom programmering? Men siden jeg aldri har vært inne og programmert, så er det rart om innstillinger skulle ha endret seg.

1) Har noen vært borti dette og vet om det er noen måte å avklare hvor problemet ligger?

2) Bytte av regnsensor ser ikke ut til å være så vanskelig, men må den nye kodes inn eller kalibreres slik at utstyr til dette er nødvendig?

3) Problemet oppstod faktisk rett etter at jeg fikk kodet inn DAB-adapter for en uke siden (av profesjonelt firma). Men kan det være mulig at en slik koding påvirker en helt annen komponent?

Takknemlig for svar dersom noen har kjennskap til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at lys, regnsensor må kalibreres inni mellom. Mange ting som kan skyldes det, ny rute en gang for eks. som ikke har blitt "kodet". Fra tidligere erfaringer er løsningen ofte å bare kalibrere sensoren helt på nytt.

Bytte må registreres, kalibreres ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet på min 2007 e61. Var på bavaria og fikk kalibrert sensoren, da var det bedre i en måneds tid. Når er den like tullete igjen. Driver å kjører manuelt intervall ved å trykke hendelen ned på one wipe funksjonen, det er blitt en vane å sitte med en hånd på viskeren hele tiden. Dumt at bmw ikke la inn god gammaldags intervall, som gikk på tid, istedenfor regnsensor. 

Skal sies at jeg har regnsensor på e39 og der fungerer det bortimot perfekt :)

Håper du finner ut av det uten at det blir altfor kostbart. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg har ikke kommet noe lenger her, men siden kalibrering vil koste noe, kan det hende det er like greit å bytte sensoren før koding + kalibrering. Skal prøve å bytte vindusviskerne først for å se om de tar for dårlig (tviler på det).

Er det noen som helst sannsynlighet for at regnsensoren ble påvirket av koding av DAB-adapter? (Regnsensoren fungerte helt fint fram til da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sikkert ikke noe med det å gjøre her, men jeg var plaget med regnsensoren på min e90. Den stoppa alltid etter noen runder da jeg aktiverte sensoren, måtte deretter gå over på intervall..

Bytta sensor og fikk den kalibrert x-antall ganger, uten noen forskjell. Det viste seg faktisk at det var releet som hang seg opp!

Kan jo prøve å bytte rele også?

Endret av Kolstad Jr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evopower skrev:

Som i visker releet eller er det et eget rele til regnsensoren? 

Det var selve visker-releet ja. Sensoren har ikke eget rele (ikke på e90 ihvertfall).

Kjøpte brukt rele fra en nyere modell på høgginga, kosta en femtilapp og vipps så var problemet en saga blott 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Takk for flere tips! Siden viskerne fungerer på vanlig og "rask" innstilling, og aldri stopper helt med sensor innkoblet (men altså er litt inkonsistente), er det vel kanskje ikke releet i mitt tilfelle. Otis: Forstår jeg deg riktig at regnsensoren umulig kan ha blitt slik p.g.a. kodingen jeg fikk utført (men at den evt. kan ha blitt resatt - som jo ikke burde føre til feilfunksjon)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...

Takk for avklaring, Otis! For tiden er det friskt vinterklima, så jeg har ikke fått testet viskerne noe mer. Men etter hvert antar jeg at regnsensoren bør resettes. Dilemmaet er at den kostnaden blir bortkastet hvis sensoren viser seg å måtte byttes. Regner med at ny sensor også må resettes (og evt. kodes?) inn i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...