Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Haug530D skrev:

Har du sjekket at traversforinger er ok? tenker siden du har byttet denne delen såpass mange ganger.

Jada de byttet jeg for noen år siden. Etterpå var det slik, hvorfor har jeg ikke gjort det før.

Jeg tror det rett og slett er en feilkonstruksjon den patenten der. 

Skrevet
18 timer siden, Rune-K skrev:

Jada de byttet jeg for noen år siden. Etterpå var det slik, hvorfor har jeg ikke gjort det før.

Jeg tror det rett og slett er en feilkonstruksjon den patenten der. 

Ja, tenkte kanskje og det men ser ikke ut som det er noe oppgradert foring, fant noe Powerflex greier men det så ikke likt ut for å si det slik, om det ikke bare er ett illustrasjonsbilde.

• 1 month later...
Skrevet

Da er endelig bilen godkjent for nye 2 år, i år ble det svindyrt så håper det holder for en stund nå men den gang ei. Måtte også ned med girkassen da det lakk automat olje fra bak converteren. Den jobben satt jeg bort men 8 timer på verksted er ikke gratis det heller.

For et par dager siden så begynte varmeapparat viften å leve sitt eget liv. Den startet kun når den følte for det selv. så da var det bare og begynne å feilsøke. Det kunne jo være bl.a. bryterne eller styreenheten men etter og ha studert virkemåten og koblingsskjema så fant jeg ut at feilen måtte være i selve viftemotoren.

image.thumb.png.12bd3143e7e1d5df9336845eb6b19f0d.png

Så da var det bare og begynne å skru for og finne ut om det stemte. først måtte viskerarmene av. Det er ikke helt nødvendig men det gjør det mye enklere når vi skal ha det sammen igjen.

IMG_1569.JPG.3bb8ea9ed072b932f77f6f34ebb053df.JPG

Så måtte plastikk gitterne av, to skruer og en del klips så blir det seende slik ut. Dette er ventilene som stenger hvis jeg velger resirkulering.

IMG_1570.JPG.6412173991a2d14c13fd3dbe0ebc9b42.JPG

Noen skruer til så kommer enda et deksel av. Detter er vakuum klokkene som styrer resirk ventilene. Det er et trinn på ene siden og to steg på den andre. Så de stenger litt forskjellig avhengig av om hvor mye luft vi vil ha inn i bilen. ganske avansert system egentlig.

IMG_1571.JPG.22603e2482a99c08d93c747be137afd6.JPG

IMG_1572.JPG.87c460d5dea82c428474fa79bd9bacd2.JPG

Her ser dere kabelkaoset over vifte motoren. Ser også at det trengs og støvsuge litt før dekslene kommer på plass igjen.

IMG_1573.JPG.d4021e929555f376a1249bf357e245a9.JPG

Etter litt graving så fant jeg tilkoblingen til motoren og fant ut ganske fort at teorien min stemte. 

IMG_1574.JPG.a7cc2b6c41c24a1ec71c1986ebf29d95.JPG

Når vi har spenning inn på motoren og den ikke snurrer så er feilen tydelig. Men så fort jeg kakket borti motoren så startet den så regner med at børstene er utslitt. Litt surt egentlig for lagrene høres veldig bra ut.

Så da var det bare og skru det sammen igjen og begynne og undersøke litt delepriser. Ny vifte koster litt over 5000 kroner og det har jeg lite lyst til men jeg aner ikke om det er mulig og få tak i nye børster og bytte de. Er det noen som vet om det går an? Det er samme prinsippet på E30 og E28. 

Det jeg begynner og merke nå er at jeg må bytte deler som jeg har byttet en gang før. Viften kjøpte jeg ny rett etter at jeg kjøpte bilen men det var jo i 1999 så den har jo snurret litt etter det. Var jo det samme med de forstillingsdelene jeg måtte bytte nå for og få den gjennom PKK. Begynner og tenke hva er det neste. Varmeapparat registeret byttet jeg nesten samtidig med viften og hvis den snart ryker igjen må dashbordet ut. Tankarmaturet må antagelig også byttes på nytt igjen om ikke så lenge da tankmåleren begynner og leve sitt eget liv.

Det har blitt en dyr høst.

• Rune-K changed the title to Syvern til Rune. varmeapparat vifte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...