Marius2002 Skrevet Januar 18, 2021 Share Skrevet Januar 18, 2021 (endret) @*MrB* hmm, jeg opplever mer likt trådstarter og har lest rundt om at det er normalt og har funnet et mønster som passer meg basert på dette Men bra at du har det slik da! @Anders1980 Om det ikke kommer med en gang, så går det raskere enn å ikke gjøre det. Du får gi oss en feedback på svaret! Det er nok en sikring mot batteriet, jeg kan ikke svare for andre merker eller hybridløsninger. Jeg er totalt sett svært fornøyd med BMWs system og samlet er det ihvertfall i mine øyne både bedre og mer sømløst enn samtlige andre på markedet. Jeg er spent på svaret fra BMW selv. Jeg understreker at jeg forsvarer ikke BMW her, for er det kritikkverdige forhold må det opp og fram Edit: Det er viktig å påpeke at selv om eldrift alene ikke er tilgjengelig, så er firehjulstrekken alltid der når det er behov. Enten i form av hurtig aks. eller at man spinner. Man mister altså ikke hjelpen fra bakhjulene! Endret Januar 18, 2021 av Marius2002 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Januar 18, 2021 Share Skrevet Januar 18, 2021 3 timer siden, BMWerbramen skrev: Det er et godt poeng, MrB. Men her kjøres det heldigvis også langkjøring. Men som du sier; man skal forvente at den fungerer på strøm (ved oppstart) innenfor rimelige grenser. Hadde bilen dukket opp i 2013 hadde jeg skjønt det, men i 2020.. En endring i software vil nok muligens løse dette, men da må Bilia steppe up. Bilen er nok ny, men drivlinjen er fra 2016, nøyaktig den samme drivlinjen som @Marius2002 har i sin 225xe. Den nyeste hybriddrivlinjen fra BMW er det G20 330 og G05 45e som har. Hvordan det her er løst vet jeg ikke? Men er på vår andre i3 nå, selvsagt starter og fungerer den i minus 17. rekkevidden er omtrent da halvert fra sommerhalvåret. Grunnen til at BMW ikke tillater el drift i kulde, er nok algoritmebasert fra BMW sitt standpunkt. Får du 5 mil pr juli, får du halvparten når det viser 10 blå ute. Det er mindre for å beskytte batteriet, men om det er kjøling/varming av batteriet på denne drivlinjen tviler jeg på. For å snu litt på flisa, er det etterhvert blitt en myriade av «småkjipe» hybrideiere som skal kjøre maks mulig el og mins mulig fossilt. I mange av disse tilfellene får du opplevd en belønning i form av motorras bl.a på grunn av kondens. Det gjelder ikke bare BMW, men også Porsche og andre hybrider. Bilia kan jeg ikke si så mye bra om, men å legge 5-600k i en bil, da må man vite litt hva man kjøper også. Hybrid og el er ikke for alle, det er kompromiss kontra fossilt, de har sine fordeler men også sine ulemper, så får man kjøpe det som best passer sitt eget bruk. ogee1 og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Januar 18, 2021 Share Skrevet Januar 18, 2021 3 timer siden, BMWerbramen skrev: Det er et godt poeng, MrB. Men her kjøres det heldigvis også langkjøring. Men som du sier; man skal forvente at den fungerer på strøm (ved oppstart) innenfor rimelige grenser. Hadde bilen dukket opp i 2013 hadde jeg skjønt det, men i 2020.. En endring i software vil nok muligens løse dette, men da må Bilia steppe up. Bilen er nok ny, men drivlinjen er fra 2016, nøyaktig den samme drivlinjen som @Marius2002 har i sin 225xe. Den nyeste hybriddrivlinjen fra BMW er det G20 330 og G05 45e som har. Hvordan det her er løst vet jeg ikke? Men er på vår andre i3 nå, selvsagt starter og fungerer den i minus 17. rekkevidden er omtrent da halvert fra sommerhalvåret. Grunnen til at BMW ikke tillater el drift i kulde, er nok algoritmebasert fra BMW sitt standpunkt. Får du 5 mil pr juli, får du halvparten når det viser 10 blå ute. Det er mindre for å beskytte batteriet, men om det er kjøling/varming av batteriet på denne drivlinjen tviler jeg på. For å snu litt på flisa, er det etterhvert blitt en myriade av «småkjipe» hybrideiere som skal kjøre maks mulig el og mins mulig fossilt. I mange av disse tilfellene får du opplevd en belønning i form av motorras bl.a på grunn av kondens. Det gjelder ikke bare BMW, men også Porsche og andre hybrider. Bilia kan jeg ikke si så mye bra om, men å legge 5-600k i en bil, da må man vite litt hva man kjøper også. Hybrid og el er ikke for alle, det er kompromiss kontra fossilt, de har sine fordeler men også sine ulemper, så får man kjøpe det som best passer sitt eget bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Januar 18, 2021 Share Skrevet Januar 18, 2021 3 timer siden, BMWerbramen skrev: Det er et godt poeng, MrB. Men her kjøres det heldigvis også langkjøring. Men som du sier; man skal forvente at den fungerer på strøm (ved oppstart) innenfor rimelige grenser. Hadde bilen dukket opp i 2013 hadde jeg skjønt det, men i 2020.. En endring i software vil nok muligens løse dette, men da må Bilia steppe up. Bilen er nok ny, men drivlinjen er fra 2016, nøyaktig den samme drivlinjen som @Marius2002 har i sin 225xe. Den nyeste hybriddrivlinjen fra BMW er det G20 330 og G05 45e som har. Hvordan det her er løst vet jeg ikke? Men er på vår andre i3 nå, selvsagt starter og fungerer den i minus 17. rekkevidden er omtrent da halvert fra sommerhalvåret. Grunnen til at BMW ikke tillater el drift i kulde, er nok algoritmebasert fra BMW sitt standpunkt. Får du 5 mil pr juli, får du halvparten når det viser 10 blå ute. Det er mindre for å beskytte batteriet, men om det er kjøling/varming av batteriet på denne drivlinjen tviler jeg på. For å snu litt på flisa, er det etterhvert blitt en myriade av «småkjipe» hybrideiere som skal kjøre maks mulig el og mins mulig fossilt. I mange av disse tilfellene får du opplevd en belønning i form av motorras bl.a på grunn av kondens. Det gjelder ikke bare BMW, men også Porsche og andre hybrider. Bilia kan jeg ikke si så mye bra om, men å legge 5-600k i en bil, da må man vite litt hva man kjøper også. Hybrid og el er ikke for alle, det er kompromiss kontra fossilt, de har sine fordeler men også sine ulemper, så får man kjøpe det som best passer sitt eget bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aquarius Skrevet Februar 5, 2021 Share Skrevet Februar 5, 2021 Hei, henger meg på her. Står i garasje med jevn temperatur på 9 oC (uten lader). Har hatt en periode med 8-10 minusgrader nå. Av og til starter motor umiddelbart (i garasjen). Andre ganger går den over på motor etter et par minutter. Har forsøkt se en sammenheng med batteristatus og kjøremodus før parkering, men finner ingen sammenheng der heller. Kan ikke være temperaturen i garasjen som fremtvinger umiddelbar start. Ikke lett å skjønne den algoritmen som dette styrer etter. Det er vel som nevnt tidligere i tråden, litt slik hybridløsningen er. Fungerer jo helt greit - den gjør vel det som skal være mest ressursriktig. Nå jobber jo Vegvesenet med en løsning med geogjerder for hybrider. Kan være viktig for oss som bor i byer der det trolig kommer fossilfrie soner. I det konseptet skal jo bilen tvinges i batterifremdrift innenfor et gitt geografisk område. BMW er tydelig engasjert i dette arbeidet, så da får vi jo tro at de har en løsning på dette også. Kan jo ikke da ha en bensinmotor som kobler inn som den vil. (Fikk vår 25e i midten av desember. Har ennå ikke klart å lade mer enn 40 km ved 100%. En annen læringsalgoritme jeg ikke skjønner.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå