Gå til innhold

X1 25e - Meningsløs vinterhybrid?


Anders1980
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 

Dette er min første post her inne og jeg søker råd.

Jeg kjøpte X1 hybrid for noen måneder siden og er stort sett veldig fornøyd med bilen. Grunnen til at den ble kjøpt er at jeg kjører 90% småkjøring og av og til langkjøring i helgene. Da var tanken at en ladbar hybrid passer bra for meg.

Nå som vinterkulda har satt inn så merker jeg at bilen kjører ikke på eldrift ved minusgrader (kan være et par minus bare) uten at bensinmotoren har gått seg varm først. Det vil i praksis si at når motoren har gått seg varm så er jeg allerede ferdig med å kjøre og får derfor ikke glede av eldrift dersom det er kaldt. Det er en 3 synlinder så det tar tid før motoren har gått seg varm.

Når jeg en sjelden gang er på langtur så vil eldrift slå inn når motoren er varm.. 

Jeg har kontaktet Bilia som bekrefter dette. De har "vennlig avfeid" meg med at jeg skal ikke bry meg om dette da bilen selv skal styre når den skal kjøre på bensin og strøm.

Problemet mitt nå er at jeg føler at hele årsaken til at jeg kjøpte bilen forsvinner når det er minusgrader, og det kan det jo være halve året.. 

Jeg har aldri hørt om tilsvarende hybrid begrensinger hos andre leverandører. Burde ikke selger informert meg om dette? Eller er dette normalt og noe jeg må finne meg i?

 

mvh
Anders Jørgensen

 

 

Endret av Anders1980
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Dette er helt normalt :) Det gjelder kun de kaldeste dagene! Du kan gå inn i appen og lage et oppsett på når du vil bilen skal være "klar til kjøring", da er den oppvarmet til da. Men dette går ut over friheten da. Og det er mange som jobber skift og et slikt oppsett ikke fungerer. 🙋🏼‍♂️ Dette fungerer best om du har hjemmelader den kan stå tilkoblet i samtidig. Har du samtidig oppvarmet garasje vil dette være et stort pluss. Vel, langt fra alle har hjemmelader og oppvarmet garasje, sistnevnte har bare et fåtall, og ja, da vil hybrid være litt av og på. Vent til gradestokker kryper over 0 grader og du har aldri hatt en bedre bil :)

Hybrid er ikke best på noe, den havner litt mellom alt, for noen er hybrid perfekt, inkl. megselv, men man må ta noen forhåndsregler og svelge noen kameler. Jeg har 225xe som basically er samme bilen som X1 og X2 :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det fra tid til annen selv. (330e). Bilen er først og fremst "vanskelig" ved store temperaturendringer. Jeg bor på vestlandet, der vintertemperaturen stort sett er 3-5 plussgrader. Faller det plutselig under 0, kan den finne på å ikke ville gå på strøm når man starter opp om morgenen, men kun første gangen. Ved stabilt kaldt vær virker den å venne seg til dette, og den oppfører seg normalt igjen. Jeg mener dette er en svakhet i software, men jeg opplever ikke problemet som stort nok for meg til at jeg har orket å forfølge det. (Jeg har garanti på bilen). Hvis dette er et vedvarende problem for deg, så ville jeg ikke gitt meg.

En annen svakhet med systemet er at når bensinmotoren først starter, så er det ingen automatikk som holder den i gang frem til den når driftstemperatur. (eller du aktivt skrur den av igjen selv). 

Men totalt sett synes jeg hybridsystemet fungerer fint i BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 har dette med temperatur på batteriene å gjøre? At dersom bilen ikke står i lader/ikke er "ferdig oppvarmet og klar" til et gitt tidspunkt, så kan batteriene være så kalde at software sier at motor er eneste fremdriftskilde fram til batteriene er oppvarmet tilstrekkelig? Litt interessant problemstilling dette, da jeg godt kunne tenkt meg en PHEV i framtiden om det blir noe av husbygging og flytting. Der er det små avstander innad i bygda (snakker stort sett 5-10 minutters strekker mellom bolig, sentrum, skisenter, fjorden), men det er ofte kaldt på vinterstid - mye kaldere enn i Stavangerområdet. En PHEV kunne vært ideell i så måte, forvarmet og klar til bruk på kun el-drift for alle disse små lokalturene, og så en bensinmotor for å kjøre de lengre strekkene når en skal på tur til mer sentrale strøk. Men dersom bensinmotoren kan finne på å starte opp i 2 minutter, for å så å stoppe igjen ser jeg mer problemer i vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er så kaldt at batteriet ikke vil, så tvinger jeg motoren i gang ved å brukse SAVE eDrive, på denne måten driver den ikke å skrur seg av/på etter 2 min. :) Som sagt må man svelge noen kameler. Vil du ha en hybrid som fungerer 100% hele året, ja da må du ha oppvarmet garasje og ladestasjon(ikke bare den ladeledninga/nødladeren som fulger med). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar.

Jeg opplever dette som noe særegent for BMW. Jeg hadde en Golf GTE for flere år siden. Der var ikke dette noe problem. Den kuttet eldriften ved -10 grader uansett driftstemperatur, men det er jo noe helt annet. Det er relativt sjeldent det blir så kaldt her jeg bor. 

Jeg har desverre ikke oppvarmet garasje, men jeg lader den med veggboks.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ny på forumet, og finner denne tråden veldig interessant. Jeg har også gått til innkjøp av en X1 25e, og opplever det samme som trådstarter. 

Ser at flere mener man bør svelge en slik kamel, men hva pokker.. det er jo relativt håpløst. Har flere bekjente som kjører andre merker som Outlander PHEV etc, og det går helt fint til rundt -10. I går satt jeg på hos en bekjent i hans Passat GTE, og den kjørte fra strøm i -12, kald motor, uten problemer. 

Man kan vel konkludere med at dette er rimelig crap av BMW på en modell som ble sluppet i 2020. Svaret trådstarter fikk fra Bilia er rimelig noldus også. 

Det er jo mest småkjøring det går i, men planen var ikke å kjøre på bensin i 4-5 mnd av året. 

Kjør debatt!

/KP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, BMWerbramen said:

Hei!

Ny på forumet, og finner denne tråden veldig interessant. Jeg har også gått til innkjøp av en X1 25e, og opplever det samme som trådstarter. 

Ser at flere mener man bør svelge en slik kamel, men hva pokker.. det er jo relativt håpløst. Har flere bekjente som kjører andre merker som Outlander PHEV etc, og det går helt fint til rundt -10. I går satt jeg på hos en bekjent i hans Passat GTE, og den kjørte fra strøm i -12, kald motor, uten problemer. 

Man kan vel konkludere med at dette er rimelig crap av BMW på en modell som ble sluppet i 2020. Svaret trådstarter fikk fra Bilia er rimelig noldus også. 

Det er jo mest småkjøring det går i, men planen var ikke å kjøre på bensin i 4-5 mnd av året. 

Kjør debatt!

/KP

Du skal kunne forvente at den fungerer på strøm. Også i minusgrader innenfor rimelige grenser.

Men du kan ikke kjøpe en PHEV og bruke den som elbil 90+% av tiden. Det har rett og slett ikke motoren godt av. Jæger i Bergen fortalte meg at de hadde hatt kunder som SKULLE ha hydrid, til tross for at de aldri kjørte mer enn ca 1 mil pr dag. Dette var da gjerne eldre mennesker som stort sett kjørte rundt i nærmiljøet sitt. Man risikerer dermed å sitte med en X år gammel bil som knapt har hatt bensinmotoren i gang, og aldri har oppnådd driftstemp. Med slik bruk anbefales de å kjøpe en ren elbil i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være og jeg trenger ikke være uenig. :) Svaret fra Bilia er helt noldus og kunne vært mye bedre og utfyllende. Kjører du 4-5 mnd i året på bensin er det noe feil, jeg kjører 2. Har dog oppvarmet garasje på jobb så batteriet er tilgjengelig på vei hjem. 
Det er ikke til forsvar av BMW, for jeg er enig i at jeg kunne tenkt meg å kjørt på batteri litt oftere på vinterhalvåret. Jeg vet ikke om det er for å verne batteriet eller hva? Dessuten er det godt for bensinmotoren å få kjørt seg litt av og til. Uten at det er en unnskyldning.

Ser på min Specialized Levo elsykkel er det akkurat samme, batteriet må inn i varmen for å lades når det er -10. Og være temperert før den tas ut og brukes. Vintersykling er forresten skikkelig moro! :D 

Jeg tror forventningene er fraværende fra realiteten. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt poeng, MrB. Men her kjøres det heldigvis også langkjøring.

Men som du sier; man skal forvente at den fungerer på strøm (ved oppstart) innenfor rimelige grenser. Hadde bilen dukket opp i 2013 hadde jeg skjønt det, men i 2020.. 

En endring i software vil nok muligens løse dette, men da må Bilia steppe up.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg forstått det riktig at man kan kjøre på ren strøm fra start (i minusgrader) så lenge man bruker appen og forvarmer bilen/batteriet? Jeg kunne godt hatt en PHEV siden jeg synes synd på dieselmotoren min når jeg kjører lokalt, en 540d til lokal kjøring er som å skyte spurv med kanon (den bilen hører hjemme på motorveien). Men, jeg liker å kjøre langt minst en gang i uka så ren fossilbil/dieselbil (lavt forbruk) er ett must. Jeg vurderer 545e, men om den ikke kan kjøres på ren strøm fra start når det er kaldt så gidder jeg ikke. Da er hele poenget borte for min del, da blir det heller ren bensin da den i det minste blir fortere varm. V8ern i min 545I blir driftsvarm på 7 minutter, selv med ned mot -10 grader.

Jeg kan leve med at jeg må forvarme bilen via app så lenge jeg kan unngå å bruke motoren på småkjøring. Det er jo egentlig kun en fordel da jeg alltid vil komme til varm bil. Dog tillater det ikke spontanitet, men det får man bare leve med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Har jeg forstått det riktig at man kan kjøre på ren strøm fra start (i minusgrader) så lenge man bruker appen og forvarmer bilen/batteriet?

Jeg testet nå.

Det er -2 grader. Bilen står ute og er tilkoblet veggboks. Jeg har kjørt oppvarming av bilen via app i 25 minutter men den nekter fortsatt å gå i Max e-drive modus. Jeg testet ikke å kjøre den noe mer enn litt frem og tilbake på gårdsplassen så det er mulig den ville koblet inn e-drive tidligere enn om jeg hadde startet med helt kald bil.

Det virker for øvrig som at denne app oppvarmingen er en ren kupevarmer. Når jeg kjører den med bensinmotoren etter oppvarming så kommer det kun kald luft inn.

edit:
Kan nevne at Bilia nå har sendt klagen min inn til BMW Norge. Så får vi se hva utfallet blir. 

 

Endret av Anders1980
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min går på strøm fra start, også i minusgrader og uten forvarming. Den står i uisolert garasje, hvor det har vært et par minus de siste dagene. Det hender den ikke vil, men det er utelukkende når det brått blir mye kaldere. Som om den trenger tid til å omstille seg...

Jeg skjønner at det ligger inne en form for sikring, da det lille batteriet ikke har gode forhold når det er for kaldt (selv fullverdige elbiler kan miste bortimot halvparten av rekkevidden når det blir minusgrader, så det er fysikkens lover her), men det kan virke som programvaren kanskje er i overkant følsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...