Gå til innhold

Snøfreser stopper


Anderspr0
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

 

Usikker på om dette er spiselig i et bimmers-forum, men gjør et forsøk.

Ariens ST824 fra 2004.

Hadde problemer med at motoren poffet, som ga blå-flammer ut eksosen en gang i blandt.

Demonterte forgasser og renset, samt tømte ut bensintanken og ga den en rens.

Remontert, ny bensin, og ble for så vidt kvitt problemet.

Men, nå når jeg pumper opp forgasseren og starter snøfreseren, går den i ca 2 minutter før den gradvis dør ut.

Pumper opp forgasseren på nytt, og samme skjer igjen innen 2-3 minutter.

Jeg kan holde den noe lengre i liv ved å skru chocken på, men har da ingen kraft og dør gradvis ut.

 

Noen som har en formening hvor jeg skal begynne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bensin bruker du? Rens forgasseren, demonter flotøren der og stikk opp dysen(ta ei nål oppi). Som regel gjort på 1 minutt. Sett sammen igjen. Hell 4-taktsbensin oppi. Husk at bensinen skal være blank og ikke gul. Bytt pluggen i samme slengen så er du helgardert. De er ganske enkle å skru på.

Reparerte en Stiga snøfres på jobb idag, hvor feil eller gammel bensin var brukt. Oppskriften over gjorde at den startet på første forsøk og gikk som ei klokke. Han fikk ds ikke start i utgangspunktet. Borti en 5-6 slike iløpet av en sesong, hvert år hvor akkurat dette er problemet. Ellers kan det være innstilling på forgasseren som er feil. Et fåtall av gangene kan forgasseren ha røket til helsike eller som i forrige uke: Bensin i oljetanken, og alt var skjært seg. Men sistnevnte er jo ikke mulig å få start på uansett hvor mye man prøver, så det utgår jo her! Har hatt inne 12 stk. til sammem på rep. denne sesongen, og 11 av de var brukerfeil 😐

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Ariens fra 1980 tallet på hytta som har hatt samme feilen som du nevner. Ble byttet en hel del på verksted og som @Marius2002 skriver fikk jeg streng beskjed at denne gikk ikke på den driten jeg hadde fylt på men bensin 😂

Fra litt spøk til sigar, den har etter dette aldri gått som den har pleid. Så liten klunk av denne på tanken
600526.jpg?width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white

Så går den som den var ny igjen. 
Viktig også å bytte plugger og olje når du føler du har kjørt litt for mye snø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Marius2002 skrev:

Hvilken bensin bruker du? Rens forgasseren, demonter flotøren der og stikk opp dysen(ta ei nål oppi). Som regel gjort på 1 minutt. Sett sammen igjen. Hell 4-taktsbensin oppi. Husk at bensinen skal være blank og ikke gul. Bytt pluggen i samme slengen så er du helgardert. De er ganske enkle å skru på.

Reparerte en Stiga snøfres på jobb idag, hvor feil eller gammel bensin var brukt. Oppskriften over gjorde at den startet på første forsøk og gikk som ei klokke. Han fikk ds ikke start i utgangspunktet. Borti en 5-6 slike iløpet av en sesong, hvert år hvor akkurat dette er problemet. Ellers kan det være innstilling på forgasseren som er feil. Et fåtall av gangene kan forgasseren ha røket til helsike eller som i forrige uke: Bensin i oljetanken, og alt var skjært seg. Men sistnevnte er jo ikke mulig å få start på uansett hvor mye man prøver, så det utgår jo her! Har hatt inne 12 stk. til sammem på rep. denne sesongen, og 11 av de var brukerfeil 😐


Bruker 4 takters bensin. Starter på første draget. Hele forgasseren er plukket i deler og renset.

1 time siden, FredrikE24 skrev:

Sjekk flotøren. Høres egentlig ut som flottørkammeret ikke fylles.

 Flottøren, du sier noe der. Kanskje jeg har feilmontert den eller at den har hengt seg opp. Skal ta en sjekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder gammel bensin.. vet ikke helt altså. Har aldri hatt problemer med dette selv.. Mor og far har også en Ariens. For noe drit. Også med tommer istedefor metrisk.. Har sveisa håndtaka to ganger, fiksa fremdriften og det som er flere ganger. Nå i vinter hadde en skrue skrudd seg ut og blokkerte svinghjulet.

Flottøren ble også loddet siden den ikke var tett og gassern rant over.

 

Som sagt, gammel bensin har jeg ikke opplevd noe problemer rundt. En moped som har stått med samme bensin i årevis starter på første tråkket. Ikke på fresen, ikke gressklipperen osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, FredrikE24 skrev:

Som sagt, gammel bensin har jeg ikke opplevd noe problemer rundt. En moped som har stått med samme bensin i årevis starter på første tråkket. Ikke på fresen, ikke gressklipperen osv. 

Joda, mange snøfresere og gressklippere er sensitiv for gammel bensin. Men klart, har en en Honda så pusler det å går. Men ja, som jeg skrev i første innlegg, jeg skrur mye på snøfres og gressklippere i forbindelse med jobb og det er relativt ofte innom folk som viser seg at feilen er gammel bensin og rundt det. Da er det av med flotøren som jeg sa og stikke ei nål oppi dysen, dette gjør at bensin renner ned i flotørkammeret igjen. Og det er gulle godt. Høres for godt ut til å være sant, men det er faktisk det. Ariens er jo egentlig kvalitet i likhet med Honda, men Partner, McCulloch, Stiga, Biltema osv. osv. må man passe på litt mer og krever mer vedlikehold. Derav prisen også. :) Klart det finnes unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Marius2002 skrev:

Joda, mange snøfresere og gressklippere er sensitiv for gammel bensin. Men klart, har en en Honda så pusler det å går. Men ja, som jeg skrev i første innlegg, jeg skrur mye på snøfres og gressklippere i forbindelse med jobb og det er relativt ofte innom folk som viser seg at feilen er gammel bensin og rundt det. Da er det av med flotøren som jeg sa og stikke ei nål oppi dysen, dette gjør at bensin renner ned i flotørkammeret igjen. Og det er gulle godt. Høres for godt ut til å være sant, men det er faktisk det. Ariens er jo egentlig kvalitet i likhet med Honda, men Partner, McCulloch, Stiga, Biltema osv. osv. må man passe på litt mer og krever mer vedlikehold. Derav prisen også. :) Klart det finnes unntak.

Skal sjekke at flottøren ligger greit og er bevegelig.

Men, jeg ser på Youtube at de fleste forgassere til snøfresere har en 2-delt skrue i bunnen av flottørkammeret, som man justerer luft/bensin-tilførselen. Min, har kun en skrue i bunnen. I midten av skruen er det en sølv-kule eller noe slikt. Ved siden av denne skruen, som også holder kammeret på plass, er det en fjær-knapp/skrue for å drenere kammeret.

 

Det jeg lurer på, hvor kan justeringsskruen være for luft/bensin?

 

Slik, bare med en drenerings-sak ved siden av

 

Replaces Ariens ST520E Snow Blower Model 939003 Carburetor - Mower Parts  Land | Tecumseh, Snow blower, Carburetor

Endret av Anderspr0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hei, til alle dere som lurer på hvorfor snøfreseren din stopper ettet noen minutter, jeg har akkurat fikset dette problemet på min snøfreser, jeg har tenkt på alt. Rensert forgasser sprayet all lemikk med vd 40, gått over alt som er tilgjengelig. Skiftet pluggen, Dær va ikke mye dritt i forgasser noe avleiringer i dyser som jeg stakk opp med nål, når alt var gjort, og jeg trudde jeg skulle starte jobben med å fjærne nokka snø, så skjer det som stortsett skjer med dem fleste som har svart på hele internett ang det problemet. Motoren starter og etter noen minutter, så stopper snøfreseren, det eneste som aldri har blitt nevnt, det gjorde jeg, å da gikk snyfræsarn, som ei kula, ingen som har kommentert nokka om dette problemet, har tenkt på at, turtallsskruen, den har så dårlig fjær, at den den vil pga vibrasjon, skru sæ sjøl inn, sånn va d på min fræs, æ justerte den ut, å den går som fan, hadde nokk ikke trengt å gjøre alt d andre arbeidet, hadde kunn trengt å skru ut turtallskruen, så alle dokker som får et godt råd om å kjøre den på service, dokker batale mange krona bare for å få justert den skruen. 

Endret av Uffen247
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...