Gå til innhold

F11 2011mod kompressor til luftfjæring


Concep
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Handlet meg på søndag en bil til samboeren min, en 2011 F11.

Da hun idag kjørte hjem fra svigers, kom det opp feilmelding på nivåregulering.

Level Control Failure. 
 

Begge demperne bak står altså i bunn, men bilen er kjørbar, noe også feilmeldingen indikerer. Etter en kjapp feilsøking fra min side, ser jeg at sikringen til nivåregulering, nr 182 om jeg husker riktig (40a) er gått. Kjøper inn en ny og setter den inn, men den ryker igjen med en gang. 
 

Hva kan problemet været? Belger/kompressor ble byttet sist i 2018.

Noe jeg kan gjøre for å utelukke diverse feil før jeg kjøper ny kompressor og belger?

4B1BCA0B-B6A3-4CB6-BF93-8E2F644255EC.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Sjekk om ledningene er OK. Deretter mål ohm på strøm inn på kompressor. Evt motsatt rekkefølge.

Takk for info. 
Jeg demonterer kompressor imorgen og tar denne fra hverandre til å begynne med, da jeg hverken har multimeter eller forstår betydningen av verdiene jeg får ved en ohming. Eller mener du ohming i den forstand at jeg skal sjekke etter brudd i kabel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt. Det er mulig at ledningene er kortsluttet, for 40a er ganske bra med strøm. Men da burde det kanskje kommet noe røyk.

Noen enklere sjeler med en litt løssluppen holdning til feilsøking sier, sett inn en større sikring å følg røyken. Men det mener jeg du IKKE skal gjøre.

Du kan jo forsøke direkte 12v på kompressor, se hva som skjer? Enten starter den, og bilen løfter seg. Ellers skjer det ingenting og kommer røyk. Uansett en enkel feilsøking om du mangler voltmeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, E.C. skrev:

Du har en kortslutning et sted. Her må du ha et multimeter for å feilsøke. Å plukke fra hverandre kompressoren er å starte i feil ende spør du meg.

Jeg gjør dette da jeg fant en youtube video av en med samme problem, at sikrings bare røyk. Han demonterte kompressoren og tørket de vannabsorberende kulene inne, da det meste var altfor fuktig og antagelig blokkerte luftstrømmen og overbelaster kompressoren slik at den ikke får startet å komprimere luft og sikringen ryker. Det er i det minste gratis å sjekke og moderat med jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Otis skrev:

Korrekt. Det er mulig at ledningene er kortsluttet, for 40a er ganske bra med strøm. Men da burde det kanskje kommet noe røyk.

Noen enklere sjeler med en litt løssluppen holdning til feilsøking sier, sett inn en større sikring å følg røyken. Men det mener jeg du IKKE skal gjøre.

Du kan jo forsøke direkte 12v på kompressor, se hva som skjer? Enten starter den, og bilen løfter seg. Ellers skjer det ingenting og kommer røyk. Uansett en enkel feilsøking om du mangler voltmeter.

God ide, det kan jeg prøve. Hvis det ikke fører noe sted så får jeg bare gå til innkjøp av ett multimeter! 
 

Takk😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Otis skrev:

Men om sikringen ryker ganske umiddelbart, så vil jeg tro at det ikke er det som er problemet.

Men hvor mange sekunder går det, før sikringen ryker?

Den ryker ganske umiddelbart. Hvis kompressoren butter med en gang fordi stempelet omtrent ikke får beveget seg pga for høyt trykk så kan det jo tenkes at den ryker, det skjer innen 5sek fra tenningen skrues på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Concep said:

Jeg gjør dette da jeg fant en youtube video av en med samme problem, at sikrings bare røyk. Han demonterte kompressoren og tørket de vannabsorberende kulene inne, da det meste var altfor fuktig og antagelig blokkerte luftstrømmen og overbelaster kompressoren slik at den ikke får startet å komprimere luft og sikringen ryker. Det er i det minste gratis å sjekke og moderat med jobb.

Ulike måter å se det på antar jeg, når du først kan bruke et multimeter så sparer du enorme mengder med tid, det kan faktisk avsløre om du har en kortslutning på vei til kompressoren eller ikke, bare ved å koble fra et par kontakter. Jeg vil uansett anbefale deg å kjøpe ett, selv om det ikke skulle bli brukt i denne omgang. Koblingen til luftfjæring er sannsynligvis det nest enkleste etter lyspærer på en bil, så det er et greit sted å starte med å lære, om man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter kompressoren fast, så vil det gå utrolige mengder strøm, og det kjapt. Så ingen dum tanke å sjekke dette igrunn. Jeg ville koblet ut kompressoren først jeg da, og satt inn ny sikring. Ryker den ikke, så ligger vel feilen i kompressoren antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg demontert kompressor og tatt den med inn. Selve demonteringen tok ca 15 min. Og nye 5 min å pelle kompressoren fra hverandre. Her var filtere og absorberende kuler helt frossent. Ikke mulig for luft å passere her. Legger ved bilde av disse kulene før og etter tørking. 
 

Har stor tro på at dette var problemet. 
satser på å få satt det sammen i løpet av dagen.

A5953C14-C0D7-458A-BD7A-1936F35F375C.jpeg

12C11F14-7137-41F3-BBD8-C313842C3297.jpeg

5D99E068-AC32-4902-B6DF-AD9A71936911.jpeg

Endret av Concep
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...