Gå til innhold

X5 F15 - lav temperatur


Anderspr0
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

 

De siste dagene har det vært rundt minus 15-20 ute, og bilen blir ikke skikkelig varm.

Temperaturnåla sto på rundt 50-60, og gikk litt opp og ned. Dette var under en 2 timer lang kjøretur. Temperaturen som kom fra luftdysene i bilen var lunken.

Væskenivået ligger riktig i beholderen for kjølevæske.

En gjenganger jeg ser på nettet er at det anbefales å bytte termostat.

I går var det -8 ute, og nåla gikk fint til 80-85 grader, og god temp inne i bilen.

 

Spørsmålet er, er det egentlig normalt det med temperaturen når det er såpass kaldt ute (minus 15-20)?

Eller skal tempen i motoren uansett være 82-85 grader?

Har jo så ikke lyst til å bytte noe, om det er normalt.

 

Endret av Anderspr0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det burde blitt varmere i motoren enn det du opplevde. Men det avhenger av hva klima anlegget ditt stod på.

Så hva slags temperatur brukte du? Og hadde du "auto" aktivert?
Hvilken motor har du?
Hadde du vinduer åpen, under kjøreturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Jeg vil si at det burde blitt varmere i motoren enn det du opplevde. Men det avhenger av hva klima anlegget ditt stod på.

Så hva slags temperatur brukte du? Og hadde du "auto" aktivert?
Hvilken motor har du?
Hadde du vinduer åpen, under kjøreturen?

28 grader (max), vifte på ca 50%

2.5 diesel

Ingen vinduer nei, absolutt ikke.

Auto har jeg aldri brukt, ikke skjønt helt poenget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at du faktisk greier å stjele all overskuddsvarmen til kupeen om du kjører med liten last, type flatt vei i 60-70km/t og kjører varmeapparatet på høyt. Testen du kan gjøre i -15/20 blir å dra på en motorvei der du får litt fart og holde opp mot 100km/t, skru gjerne varmen din ned. Hvis du da holder rundt 85 grader så har ikke du problemer med termostatene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den typen innstilling du hadde der, så er jeg svært sikker på at du faktisk ber om mer varme enn hva motoren produserer, slik som @E.C. skriver.
Det var det jeg hadde i tankene når jeg ba om mer informasjon.

Prøv neste gang å ha 22 grader med auto. Se hva som skjer da. Det blir ikke fortere varmt med 28 grader kontra 22 grader. Det blir bare enda varmere når motoren er varm nok. Men om motoren ikke blir varmere, kan det heller ikke bli varmere inni bilen.
Bilen er såpass smart at i auto modus så får du ikke hentet for mye varme fra motor, før den når 55 grader. Men selv i streng kulde -20 ish, så bør du få driftsvarm motor når bilen innvendig har nådd sin innstilte temperatur.

Det jeg ser selv på min egen bil er at jeg får ikke driftsvarm motor før etter at kupèen er gjennomvarm, og det skjer ikke før etter 20ish minutter. Dette gjelder ved ca -15 grader og helt kald bil/motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med @Otis og @E.C..
Har vært 15-20 minus her også et par ganger i det siste, og var ute for at vifta på min E39 gikk opp og ned da tempen på motor var 43/44 grader. Så ved 44 grader økte vifta, men så gikk temp ned igjen og vifta gikk tilbake et par hakk. Så gikk temp opp.. osv. Dette var i starten på kjøreturen da, og webastoen gikk, men kjørte sakte og ble lite varmeutvikling.
Satte vifta på manuelt og lavt stille ei lita stund til tempen kom opp til 48-49c så ordna den resten selv. :) 

Jeg ville latt apparatet stått i auto hvertfall, så styrer den vifta i forhold til temp på motor.
Du har jo fått oppleve nå hvorfor auto kan være greit å bruke, så styrer den hastigheten på vifta alt etter hvor mye varme den er i stand til å levere. :)  Derfor vifta alltid går sakte med en gang du starter og til motor begynner å få opp tempen. :) 

Tror nok den tåler mer når tempen på motor først har kommet opp skikkelig, en den gjør under oppvarming. Og så er det vel et ekstra triks å dekke til radiator med ei papp plate elns. for å hindre for mye kjøling når det er så kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...