Gå til innhold

Defroster knapp som av og til ikke virker. 2013 F11


dopus
 Share

Anbefalte innlegg

Har for tiden et rart problem med ventilasjonen i bilen.

Av og til når man trykker på defrost knappen for frontvinduet så slår ikke funkjsonen inn.  Kan trykke på andre knapper slik som pluss og minus på viftehastighet uten at noe skjer. Men hvis jeg tilfeldigvis trykker på noen helt andre urelaterte knapper, så begynner defroster funksjonen å virke. For noen dager siden startet viften når jeg hadde parkert og trykket på Park knappen på automathendelen. 

I dag da jeg kjørte til jobb så var det en helt tilfeldig knapp som fikk ventilasjonen til å våkne.

Andre dager virker alt som det skal.

Er det noen som har vært opplevd noe lignende, og som kan ha forslag til hva som kan være årsaken til dette rare problemet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min E61 mener jeg var det slik at jeg ikke fikk aktivert defrost av rute og full funksjonalitet på valg av viftehastighet hvis batterispenning var veldig lav. Da tok det litt kjøring og lading av batteri før det ble mulig å aktivere.

Høres ikke helt ut som det er det samme som er problemet her siden viften plutselig aktiveres av å trykke på en eller annen tilfeldig knapp. Men hvis du har tilgang til batterilader kan du evt. prøve å lade batteriet og se om problemet er der også ved fullt batteri (bare for å evt. utelukke batteriet som feilkilde).

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E60/E61 kan skru av klimapanelet hvis IBS krever det pga. lav batterikapasitet, da får du ikke setevarme eller vanlig kupevifte. Defrosteren av frontrute har dog en bypass på dette, ettersom det er en kritisk funksjon. Det er dog greit å sjekke feilkoder og batteritilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Batteriet har stått i fra bilen var ny antar jeg. Jeg har ikke skiftet det på dem 5 årene jeg har hatt bilen.

Hadde vedlikeholdslader tilkoblet sist helg. Ikke for at jeg trengte det, men pleier å gjøre det 2-3 ganger i løpet av vinteren. Har ikke fått meldinger om økt strømmtrekk eller dårlig batteri eller tilsvarende.

Når den klimaannlegget plutselig "våkne" så virker alle funksjoner. Slik som regulering av hastighet, sonevalg osv .

 

Har bare skjedd 2 ganger. Skal følge litt med og se om det skjer oftere. 

Skal få tatt en diagnose også. Har Ista-d og kabel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig likt ut det som skjedde med min 2012 f10, en skjelden gang iblant ville ikke kupevifta slå seg på, etter å ha på defroster funksjonen på frontruta en stund ville den starte tilfeldig av seg selv, enten med en gang eller etter opp til 20 minutter. Jeg endte med å bytte både vifte og motstand i samme slengen og har ikke hatt problemet siden.

 

Vedlagt er feilkode lest ut med carlyScreenshot_20201021-203431.thumb.jpg.f431a81e9db33c12f6f0299d111f2773.jpg

 

Endret av Erik1233458
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det hørest akkurat likt ut som hos meg. Skjedde i dag morges når jeg skulle kjøre til jobb . man kan høre at mekanikken som justerer spjeldene fungerer, men null liv i vifta. Mens bilen stod på tomgang utenfor den lokale bensinstasjonen noen minutter, så hadde viften bestemmt seg for våkne til live igjen, heldigvis. men når viften går så fungerer den helt som nomralt. Min konklusjon er enten dårlig regulator/motstand eller dårlig kontakt i viften. Heller nok mest mot dårlig motstand. 

Har ikke fått tatt diagnose enda dessverre, skal få gjort det i dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt motstand hos min lokale merkeforhandler. Kunne sikkert spart et par hundrelapper ved å handle den på nett, men kan ikke kjøre rundt med viften slik den er nå. Bestill hos merkehandler og får den på tirsdag 👍👍

Får håpe det ikke er viftemotoren da, men eg heller mest mot at det er motstanden, og prøver det først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. jeg som trodde det var motstanden, men nå er jeg jaggu meg ikke sikker. kjørte hjem fra jobb, og la merke til noen squeeke lyder som kom av og til. Kan høres fra passjerbrønnen framme, og fra utsiden ved viftehus området. Tror kanskje det kan være lagrene på vifta .

Har lest ut feilkodene fra bilen. og det var det et par stk på ventilasjon, og i tillegg en på batteri, som jeg antar er relatert til ventilasjonen

 

801203 Blower output stage: blocking detected at blower motor

801208 Blower output stage : Overcurrent detected at blower motor

S0398 Power managment. Battery faulty or worn out.

 

Min teori er da at lagrene( står som mulig årsak tilfeilkode 801203 i ISTA-D) til vifta er dårlige (at det er dem som lager squeeke lyden, som gir større motstand, som krever mer strømm en den skal for å fungere, som igjen fører til høyere last på batteriet.

 

Da går jeg nok for løsningen til Eirik1233458, og skifter både motor og motstand, når en først må demontere for å komme til alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prisen for oe vifte/viftemotor synes jeg er litt i overkant , ser etter alaternativer, og i den forbindelse kom jeg over vifte/motor av merke Nissens. Tror det er dansk merke. Noen som kjenner til om dette er kvalitet til å stole på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Erik1233458 skrev:

Dette høres veldig likt ut det som skjedde med min 2012 f10, en skjelden gang iblant ville ikke kupevifta slå seg på, etter å ha på defroster funksjonen på frontruta en stund ville den starte tilfeldig av seg selv, enten med en gang eller etter opp til 20 minutter. Jeg endte med å bytte både vifte og motstand i samme slengen og har ikke hatt problemet siden.

 

Vedlagt er feilkode lest ut med carlyScreenshot_20201021-203431.thumb.jpg.f431a81e9db33c12f6f0299d111f2773.jpg

 

Hvilket vifte merke kjøpte du? orginal ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Erik1233458 skrev:

Jeg gikk for topran fra skruvat.no, det er nå ca 6k km siden og aldri opplevd feil etter bytte.

Gikk for den Nissens vifta hos Eurodel. Omtrent samme pris som Topran på skruvat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrudde av et par deksler for å se hvor vanskelig det vil være å skifte vifte/motor. Da såg jeg at det er en boks på toppen av vifteboksen/huset, med plusskabel, releer osv. Tror jeg må demontere den ene pluss kabelen for å kunne flytte boksen litt vekk. 

Det tryggeste da er jo å koble fra minus polen fra batteriet. Er det noe jeg må passe på når jeg kobler på strømmen igjen? Hva forsvinner? Odometer/forbruk osv? 

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte strips for å holde nevnt strømboks vippet bort, så jeg koblet ikke av batteriet. Det gikk bra med litt lirking. Jeg satte også panseret i service posisjon og holdt den oppe med en kost.

Endret av Erik1233458
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...