Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på langtur i sommer, men jeg tipper at jeg passerer 5000 km kjørelengde før det så da er det vel smart å ta seg av oljeskiftet før jeg drar? 

Jeg har lest på både GS og forumet her at 5W-30 er den fabrikk anbefalte oljen som skal brukes, men motoren har gått 112000 km. En Youtuber med navnet BMW Doctor anbefalte heller 5W-40 når motoren er såpass innkjørt.  

Hvilken olje bør jeg gå for? Og bør jeg bytte luftfilteret med det samme og? 

Skrevet

Du får like mange meninger som antallet personer du spør. Både 5W-30 og 5W-40 går nok helt fint. Bytt gjerne luftfilter og evt. drivstoffilter. Regner med at du bytter oljefilter i det oljen byttes.

Skrevet (endret)

BMW anbefaler Longlife 01 FE til N53. Så er det jo bare velge å vrake i hvilke merke du ønsker. De fleste LL 01 FE er vel typisk 5W-30....

 

 

Endret av Øyvind L.
Skrevet
6 minutes ago, E.C. said:

Du får like mange meninger som antallet personer du spør. Både 5W-30 og 5W-40 går nok helt fint. Bytt gjerne luftfilter og evt. drivstoffilter. Regner med at du bytter oljefilter i det oljen byttes.

dæven, tenkte ikke på drivstofffilteret, hvor sitter det hen egentlig? er temmelig ny på selv-service

Skrevet
34 minutter siden, Ninur skrev:

Skal på langtur i sommer, men jeg tipper at jeg passerer 5000 km kjørelengde før det så da er det vel smart å ta seg av oljeskiftet før jeg drar? 

Jeg har lest på både GS og forumet her at 5W-30 er den fabrikk anbefalte oljen som skal brukes, men motoren har gått 112000 km. En Youtuber med navnet BMW Doctor anbefalte heller 5W-40 når motoren er såpass innkjørt.  

Hvilken olje bør jeg gå for? Og bør jeg bytte luftfilteret med det samme og? 

5W-40 er bedre i varmere temperatur enn 5W-30. Men begge typer har like gode egenskaper i kulde. Derfor er 5W-40 et bedre valg. Skift olje en gang i året eller hver 10000-12000km så er du sikret minst mulig slitasje. Bare sjekk at oljen har BMW LL-04-spesifikasjoner. Og la det være en praksis å skifte luftfilter hver gang du skifter olje.

Skrevet

BTW! Jeg tror det er trygt å kjøre både LL-04 og LL-01 FE på N53. Bare husk at diesel og bensin har forskjellige krav til olje. BMW Diesel krever ACEA C3 eller C4 på de nyeste, men bensin kan ha A3/B4.

Skrevet

Blir det riktig å se etter ACEA C3/C4 og A3/A4, all den tid LL04 eller LL01-FE uansett har riktig ACEA? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...