Gå til innhold

N52B25 oktan booster?


 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som vet noe om å bruke oktan booster på N52B25 motoren. Kan man med fordel bruke det på ref motor. Jeg tenker da i første rekke på effektøkning. Dette er min første BMW og når jeg prøver å finne ut noe om tuneing av denne (har kun 177HK) hører jeg alt fra ikke rør vær glad så lenge den går til dette er en kanon motor ingen grunn til å bytte den i en annen motor. Takknemlig om noen med kunnskap om denne motoren kan fortelle meg hva som er rett og hva med oktan booster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den motoren er levert i en utgave med 215hk, så du bør kunne lande på tilsvarende effekt ved enten kun remap eller ved å bytte noe innsug/eksos. Oktanboosteren er ikke det som får deg dit. Hvis din bil leverer 177kh med 95-oktan så vil den ikke automatisk levere 185hk om du booster oktantallet til 100 i tanken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, E.C. skrev:

Den motoren er levert i en utgave med 215hk, så du bør kunne lande på tilsvarende effekt ved enten kun remap eller ved å bytte noe innsug/eksos. Oktanboosteren er ikke det som får deg dit. Hvis din bil leverer 177kh med 95-oktan så vil den ikke automatisk levere 185hk om du booster oktantallet til 100 i tanken. 

Mange takk, så det er ikke skadelig med oktanboost. Jeg har endret innsug og headers tatt vekk catalysatorene, så da er det remap som mangler. Noe forslag til hvor man får gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oktanbooster øker kun oktantallet. Det er for lavt som er dårlig, ikke for høyt.

ESS, Mosselman for remap? Sedox er vel et firma i Norge, men basert på hvor frekt en av deres ansatte har oppført seg på forumet her når han har svart andre så hadde jeg prøvd å styre unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2021 den 15.05, E.C. skrev:

Oktanbooster øker kun oktantallet. Det er for lavt som er dårlig, ikke for høyt.

ESS, Mosselman for remap? Sedox er vel et firma i Norge, men basert på hvor frekt en av deres ansatte har oppført seg på forumet her når han har svart andre så hadde jeg prøvd å styre unna.

Takker for det. Jeg prøvde Mosselman, men fikk til svar at min motor N52B25 er en atmosfærisk motor. Det er svært lite å hente ut av denne motoren så de leverer ingen ting til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den er atmosfærisk betyr ikke at den ikke kan oppjusteres. N52 har jeg ingen erfaring med, men N53b30 finnes i 2 effektversjoner (218 og 272hk), der den sterkeste har 3-stegs innsug og annen programvare. Forskjellen er 54hk. Ville anta at man N52b25 hadde noe tilsvarende for sine 2 versjoner. (177 og 218hk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på at det er en nedstrupet 2.5L så er det rart at de ikke hadde noe. Den finnes som nevnt over i en utgave med betydelig mer effekt og BMW har hentet 192hk fra M50B25 på starten av 90-tallet, så det skal være mer å gå på. Har du sagt til de hvilken utgave du har og at du ønsker å komme deg til ca. 218 hk som er i den kraftigste utgaven av motoren? Kanskje de tror at du allerede har 218hk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, E.C. skrev:

Basert på at det er en nedstrupet 2.5L så er det rart at de ikke hadde noe. Den finnes som nevnt over i en utgave med betydelig mer effekt og BMW har hentet 192hk fra M50B25 på starten av 90-tallet, så det skal være mer å gå på. Har du sagt til de hvilken utgave du har og at du ønsker å komme deg til ca. 218 hk som er i den kraftigste utgaven av motoren? Kanskje de tror at du allerede har 218hk?

Jeg sendte VIN nummer og hva som er gjort med bilen, ant km (112000) , jeg tror de fikk det meste. De ønsket meg velkommen tilbake når jeg hadde kjøpt meg en annen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *MrB* skrev:

At den er atmosfærisk betyr ikke at den ikke kan oppjusteres. N52 har jeg ingen erfaring med, men N53b30 finnes i 2 effektversjoner (218 og 272hk), der den sterkeste har 3-stegs innsug og annen programvare. Forskjellen er 54hk. Ville anta at man N52b25 hadde noe tilsvarende for sine 2 versjoner. (177 og 218hk).

Det har du nok helt rett i. Jeg syntes det var et merkelig svar. Det er klart det går å tune den motoren som alle andre motorer. De har sikkert sine grunner til å svare som de gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 177 til 218 er jo svært lite så syns ikke det svaret var så rart. For å hente ut særlig mye må man garantert bytte ut div interne komponenter i den, og/eller montere kompressor. Som krever utbytte av interne komponenter og Mosselmann gidder garantert ikke å sysle med dette når de regner på fortjeneste kontra alle reklamasjoner osv de garantert ville ha fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2021 den 14.45, Roger Holdorf skrev:

Mange takk, så det er ikke skadelig med oktanboost. Jeg har endret innsug og headers tatt vekk catalysatorene, så da er det remap som mangler. Noe forslag til hvor man får gjort det.

Jeg ville spurt Fekzen hvis han henger på forumet her enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få 218 hk ut av en n52b25 med 177 hk må man endre motorstyringen, og montere en aktuator i innsuget.
Ledningen for å koble til aktuatoren ligger klar, så det er ikke en avskrekkende jobb.

Jeg ser at det er noen på et annet forum som har skrevet dette:
https://www.e90post.com/forums/showthread.php?s=a5fffea05831d45a0bbd5a51ee1bddd2&t=382656

Merk at på 177 hk versjonen har man maks effekt ved 5800 rpm.
Mens for 218 hk versjonen har man maksimal effekt helt oppe ved 6500 rpm.
Så du må antageligvis like å bruke turtall for og ha "nytte" av modifikasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Kvasi said:

Fra 177 til 218 er jo svært lite så syns ikke det svaret var så rart. For å hente ut særlig mye må man garantert bytte ut div interne komponenter i den, og/eller montere kompressor. Som krever utbytte av interne komponenter og Mosselmann gidder garantert ikke å sysle med dette når de regner på fortjeneste kontra alle reklamasjoner osv de garantert ville ha fått.

Både de og ESS har jo et slikt kit til N53, og 40hk er nå litt, selv om gevinsten nok ligger i øvre del av registeret. For både N52 og N53 er det jo i praksis snakk om å fjerne restriksjoner og få ut full effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, ShellMotul skrev:

For å få 218 hk ut av en n52b25 med 177 hk må man endre motorstyringen, og montere en aktuator i innsuget.
Ledningen for å koble til aktuatoren ligger klar, så det er ikke en avskrekkende jobb.

Jeg ser at det er noen på et annet forum som har skrevet dette:
https://www.e90post.com/forums/showthread.php?s=a5fffea05831d45a0bbd5a51ee1bddd2&t=382656

Merk at på 177 hk versjonen har man maks effekt ved 5800 rpm.
Mens for 218 hk versjonen har man maksimal effekt helt oppe ved 6500 rpm.
Så du må antageligvis like å bruke turtall for og ha "nytte" av modifikasjonen.

Hei Dette ser spennende ut. Det stemme at jeg har en ekstra kontakt som de kun har satt en hette på enden. den er helt likens med den i disa flap`n. Jeg har prøvd begge to, men ingen merkbar forskjell. Hva mener du med en aktuator. Hva er det og hvor skal den stå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, *MrB* skrev:

Både de og ESS har jo et slikt kit til N53, og 40hk er nå litt, selv om gevinsten nok ligger i øvre del av registeret. For både N52 og N53 er det jo i praksis snakk om å fjerne restriksjoner og få ut full effekt. 

Som sagt, jeg vet ikke hvorfor jeg fikk det svaret. Hadde han vært kåt på å selge er det jo mane upgrade ting de har som passer min bil. Et lite side sprang Har du prøvd trottle tuner. På min bil føltes det nesten som å få turbo i bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...