Gå til innhold

530D xdrive, 2018


 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Limodriver skrev:

Min høyt elskede F11 N57 gikk brått bort etter en kort kamp mot skogens konge. Takk for en iherdig innsats over mange år og en siste innsats for å beskytte meg på en fremragende måte. Du er dypt savnet.

Dessverre endte bilen sine dager med kun ca 100k km og i perfekt stand. Det smerter å vite at bilen skal hugges. Når det er sagt krever det sin bil å få en fullvoksen elgku i fronten i marsjfart der fører og passasjer kan gå ut av bilen, børste av seg glass og elghår og til stor forundring konkludere med at det gikk overraskende bra uten så mye som en skramme.

Jeg har hatt flere e-klasser, volvoer og gikk over til BMW med dieselsekser, jeg har aldri tidliger opplevd avhengighet, men "I'm addicted"! Min bedre halvdel synes X5 er for brautende, men har også forelsket seg i BMW'en. Jeg applauderer kjærligheten så kan vi fattige stakkarer som ikke har råd til SUV parkere anomymt utenfor matbutikken vel vitende om at vi kjører noe av det mest behagelige og morsomste å kjøre og går under jåleradaren. Bilen passer til alle anledninger uansett hva hjertet måtte begjære. Det være seg om en ønsker å kjøre i fartsgrensen med en sekser som murrer fint på 12-1500 omdr og girer opp og ned uten at en merker det. Eller når en får en raptus og går inn i svingene med dødsforakt og den eneste som ikke er livredd og guider en perfekt gjennom svingen er bilen. Alternativt spise mil etter mil på autobahn i hastigheter som ville medført forvaring om kjøringen hadde foregått i Norge og blitt observert av lovens lange arm som har 2 liters pjuskemotor i bilene sine. Opplevelsen er rett og slett for god til å ikke fortsette og med et dieselforbruk som er for godt til å være sant oppveier den marginale merkostnaden for alle ulempene og kjedsomheten med elbil.

Jeg har bestemt meg for å kjøpe G31 530xd eller 540xd. Jeg vil ha en loaded bil, men har valgets kvaler mellom 530 og 540 og før eller etter facelift. Noen som har erfaringer rundt hvilket valg jeg eventuelt bør unngå eller som er å foretrekke?

Trist å høre om bilen men godt dere ikke ble skadet, hell i uhell. 
 

Angående ny bil kjøp så har jeg god og kort erfaring med G30, vi hadde 540i som var ganske bra utstyrt. Hadde vell det aller meste av utstyr uten om det argeste som baksete underholdning / B&W osv. Vår hadde utrolig nok ikke skinntrukket dashbord, selv uten dette så var interiør opplevelsen veldig god og det føltes premium. Men jeg hadde nok gått for skinn dash igjen. Ellers hadde jeg valgt komfort setene i største skinn pakken! Lykke til med jakten :) 

 

Angående pre LCI eller LCI må du nesten se hva du liker best. Jeg synes begge er veldig pen men holder en knapp med pre LCI, pene lykter og deilig digitalt / analog display.

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Limodriver skrev:

Min høyt elskede F11 N57 gikk brått bort etter en kort kamp mot skogens konge. Takk for en iherdig innsats over mange år og en siste innsats for å beskytte meg på en fremragende måte. Du er dypt savnet.

Dessverre endte bilen sine dager med kun ca 100k km og i perfekt stand. Det smerter å vite at bilen skal hugges. Når det er sagt krever det sin bil å få en fullvoksen elgku i fronten i marsjfart der fører og passasjer kan gå ut av bilen, børste av seg glass og elghår og til stor forundring konkludere med at det gikk overraskende bra uten så mye som en skramme.

Jeg har hatt flere e-klasser, volvoer og gikk over til BMW med dieselsekser, jeg har aldri tidliger opplevd avhengighet, men "I'm addicted"! Min bedre halvdel synes X5 er for brautende, men har også forelsket seg i BMW'en. Jeg applauderer kjærligheten så kan vi fattige stakkarer som ikke har råd til SUV parkere anomymt utenfor matbutikken vel vitende om at vi kjører noe av det mest behagelige og morsomste å kjøre og går under jåleradaren. Bilen passer til alle anledninger uansett hva hjertet måtte begjære. Det være seg om en ønsker å kjøre i fartsgrensen med en sekser som murrer fint på 12-1500 omdr og girer opp og ned uten at en merker det. Eller når en får en raptus og går inn i svingene med dødsforakt og den eneste som ikke er livredd og guider en perfekt gjennom svingen er bilen. Alternativt spise mil etter mil på autobahn i hastigheter som ville medført forvaring om kjøringen hadde foregått i Norge og blitt observert av lovens lange arm som har 2 liters pjuskemotor i bilene sine. Opplevelsen er rett og slett for god til å ikke fortsette og med et dieselforbruk som er for godt til å være sant oppveier den marginale merkostnaden for alle ulempene og kjedsomheten med elbil.

Jeg har bestemt meg for å kjøpe G31 530xd eller 540xd. Jeg vil ha en loaded bil, men har valgets kvaler mellom 530 og 540 og før eller etter facelift. Noen som har erfaringer rundt hvilket valg jeg eventuelt bør unngå eller som er å foretrekke?

Trist å høre om ulykken, men det aller viktigste er at man kommer uskadet fra ett uhell. Biler kan erstattes, og det viktigste er at den gjorde jobben sin og beskyttet dere når det virkelig trengtes. Og bilen blir nok ikke hugget hel, motor, drivverk, interiør og veldig mye annet kommer til å leve videre i en annen bil 😀

Ellers så ser det ut som at jeg og deg kjører 5-serie med sekserdiesel av samme årsaker. Jeg kan ikke komme på en bil som tilbyr bedre allround egenskaper enn disse bilene, man blir rett og slett litt avhengig. Jeg kjører en del nedover i Europa på ferie, og her skinner virkelig disse bilene som noen helt rå milslukere. Jeg kunne tenkt meg å prøve noe annet en 5-serie, men jeg ender alltid opp med 5er fordi jeg synes ikke noen andre biler tilbyr det samme. 

Når det gjelder valg av ny bil til deg så ville jeg først sett på budsjettet. Det aller beste er jo selvsagt å gå for en LCI (facelift), men de koster en del mer. Men en LCI holder seg fresh lenger, og har nybilgaranti i flere år. En 530d holder jo veldig lenge for de fleste, det er en perfekt motorisering for disse bilene. Den nye B57 motoren som erstattet N57 er en diamant av en motor, så vanvittig raffinert men likevel bjønnsterk og veldig økonomisk. En 540d går jo veldig bra, men totalt sett så tilbyr den mye av det samme som en 530d vil gjøre. Jeg kan i allfall betrygge deg med en ting, hvis du var fornøyd med sin F11 så kan jeg garantere deg at en G31 vil gjøre deg like fornøyd. Jeg hadde F10 530d som jeg var super fornøyd med, men den begynte å trekke på åra så jeg ville fornye meg. Men jeg ville ha samme pakka som F10en tilbøy, skulle egentlig ikke ha diesel igjen heller men jeg måtte bare ha en til. Så nå kjører jeg en G30 540d xDrive og jeg føler virkelig at jeg har fått samme bilen, bare mye nyere og bedre. Ja man "burde" kjøpe elbil, men det tenker jeg å utsette til det blir tvang 😅 1000 km rekkevidde, full tank på 4 minutter og ingen ladekø gjør fossilbil verd merkostnaden for min del. 

Men for å konkludere med noe da, kjøp 530d LCI! Eller kjøp 540d LCI om budsjettet strekker til! Men om valget sto mellom en 530d LCI og en 540d pre LCI så hadde jeg valgt 530d LCI. Men ellers så er det vel ikke nødvendig å nevne M-sport, finnes vel ikke noen seksylindrede G30/31 uten M-sport. Men komfortseter må man ha, og Driving Assist pluss er digg. H&K anlegg må man ha, B&W er nydelig men man klarer seg uten. Og veldig viktig...Adaptive LED! En 530d eller 540d vil nok ofte ha det utstyret man bør ha, men vær obs...det dukker av og til opp noen kjipe biler som enten er import eller har gått som selgerbiler. Men stort sett har de fleste bilene akseptabelt utstyrsnivå 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke enkelt å plukke ut en bil.

Overordnet vil jeg helst ha en facelift G31 540xd. Imidlertid er det ikke mange brukte G31 i Norge med R6 diesel som er utstyrt slik jeg ønsker og til fornuftige priser. Det aktualiserer facelift ytterligere da engangsavgiften på 540 gikk ned fra ca 275k til ca 220k. Med andre ord kan en enkelt sagt uten å ta hensyn til aldersfradraget kjøpe en 50k dyrere facelift og ende opp med samme pris som før facelift. Jeg vil heller bruke 50k på selve bilen enn på engangsavgift.

I og med at dette trolig blir det siste bilkjøpet drevet av den enkle gutten i meg som stritter mot identitetsløse elbiler kjenner jeg at jeg ønsker å gå all the way og ikke stoppe på en "pjuskete" 530. Motvillig erkjenner jeg at jeg trolig ikke kommer til å ha en V12 i mitt eie og dessverre kun rakk V8 før tidene endret seg og vi enkle gutter blir uglesett fordi vi kjører fossilbiler.

Jeg mener en G31 r6 må ha følgende utstyr for å være mulig å selge videre til en vettug pris: m-sport, comfortseter selvfølgelig med skinn, head-up, parkeringsvarmer, navigasjon, adaptiv cruise og panoramatak.

Videre ønsker jeg nappaskinn, Harman Kardon, varme i bakseter og ratt, 4 soners klima, ryggekamera, comfort access og adaptive drive (2VH). Videre er det meste annet stort sett på alle biler.

Jeg hadde adaptive drive på f11, jeg i utgangspunktet trodde var kompliserende tull. Riktignok måtte aktuatoren utbedres, men det gir bilen stabilitet og kjøreegenskaper en ikke trodde var mulig.

Med andre ord er det en vurdering der jeg helst vil ha facelift og betale relativt sett mindre engangsavgift uten at prisen blir så høy at jeg får en bitter smak når pengene går ut av kontoen. Gnieren i meg holder meg igjen, kjerringa mener jeg skal klinke til i og med at det trolig blir den siste guttebilen og hun ser den barnlig gleden som dukker opp når jeg tilfreds kjører og hun kan sove i passasjersettet. Budsjettet er på størrelse med lengden på et tau så det er egentlig veldig fleksibelt. Med andre ord trenger jeg moralsk støtte til å kjøpe en pre faceclift 540 som ventepølse til utvalget av facelift 540 ustyrt etter mine ønsker og i en ønskelig farge dukker opp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Limodriver

Har du vurdert å kjøpe helt ny bil, da får du den som du vil og om du planlegger å kjøre den i mange år så svarer det seg litt mer økonomisk.

Ellers så kan jeg si at fire soners klima er standard på 540, mens Adaptivt understell er veldig vanskelig å finne på G30/31 biler. Ellers så synes jeg jo du har bra kontroll på hva en slik bil bør ha av utstyr. 

Hvis du sliter med å finne riktig bil så ville jeg på det sterkeste vurdert import. Hvis du synes det er skummelt å gjøre selv så ta kontakt med ett firma som kan skaffe deg bil. Jeg har gjort dette ved de siste bilene jeg har kjøpt, finner bilen selv og så gir jeg jobben med å hente og regge bilen til ett lokalt firma. F10en tok jeg fra Tyskland, mens G30en jeg har nå fant jeg i Sverige når den var 1 år gammel. Sparer rundt en 50 lapper kontra kjøp i Norge, men så tar gjerne ett firma fort 30-40 000 lapper for en slik jobb. Men utvalget blir bedre og man kan vurdere flere biler. Fordelen med å finne bil i Sverige er at norske og svenske biler har like spesifikasjoner. Altså Cold Clima pakke, rattvarme og ofte Webasto.

Og til sist, ikke føl deg uglesett av saueflokken som går å kjøper seg elbil. Totalt sett er din seksylindrede diesel BMW en laaangt bedre og mer kapabel bil. Jeg kjører sekser diesel, sekser bensin og V8er bensin og gir en laaang finger til de med elbil som forsøker seg 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...