Gå til innhold

530D xdrive, 2018


 Share

Anbefalte innlegg

Hei! 👋 

Har kjøpt denne, men har aldri hatt BMW før. Prøvde Audi A6 allroad 3.0D, men fikk ikke helt feelingen... Satte meg deretter inn i en nyere 5-serie G31 med komfortseter, og ble solgt😅

Kjøpt denne uten å prøvekjøre, og kommer fra en 2016 Volvo Xc70. 

Er det noe jeg bør være oppmerksom på om denne bilen? Svakheter/annet? 🤔 

Takk på forhånd👋😊

 

Screenshot_20210313_151456.jpg

Endret av Eivind V.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FransEirik skrev:

Du har kjøpt rett motor. Du går faktisk fra traktor til bmw. Et enormt hopp i alle mulige ledd. Gled deg, nyt bilen!

Håper det👍. Leste div tester, og tok sjansen... Henter den om 1 ukes tid, så har bare sett bilder, osv. foreløpig😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2018 540d xDrive, som er ca samme bilen som din 530d. Jeg kan ikke si annet enn at du kan bare glede deg. Dette er fantastiske kjøremaskiner, og treliters sekseren med diesel er helt perfekt motor i denne bilen. Det som er sjukest med disse bilene er hvordan de sluker mil på langkjøring, det må du bare oppleve. Seksylindret diesel gir deg følelsen av å aldri gå tom for krefter, du har alltid rikelig med punch når du trenger det. Likevel så nøyer den seg med under 0,6 på pen langkjøring. 

Nå er jo disse bilene så nye ennå at det har ikke dukket opp så mye svakheter. G30/31 er jo proppfull av teknologi som ikke alltid virker optimalt, det vil si at det er ikke noe feil men det er vi som ikke lærer oss å bruke det riktig. Som f eks Gesture Controll, eller Dispaly key som ikke tåler å falle i bakken. Lakken er også tynn på disse bilene, så vær obs på steinsprut. Jeg måtte lakke frontfangeren min etter 60 000 km. Ellers så er jo Connected appen det største irritasjonsmomentet, selv om det ikke har så mye med selve bilen å gjøre så har det med bruker opplevelsen å gjøre. 

Men det er mye lettere å snakke om det som er bra med disse bilene. Du har overtruffen komfort, du har meget høy materialkvalitet på interiøret...føles som den dyre bilen dette er. Kjøre dynamikken i 5-serien har jeg alltid vært svak for, du får litt av både 3-serie og 7-serie i en og samme bil. Også er det jo en rasende pen bil å se på da, peneste i dagens BMW lineup er vi flere som mener. Største problemet med 5-serie er at du legger lista for bil så høyt at det blir vanskelig å velge noe annet nestegang du skal handle. Jeg har nå eid fem generasjoner med 5-serie, kunne godt tenkt meg å prøve ut noe annet. Men når jeg sitter å veier opp og for og imot så havner jeg alltid tilbake på at 5er tilbyr den beste totalpakka. Du kommer iallfall ikke til å savne Volvo, det er helt sikkert 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Chris A skrev:

Gratulerer med en fantastisk kjøremaskin! Som absolutt har den motoren den fortjener! 
Bare å glede seg til mange deilige bilturer. 5 serien syns jeg byr på masse komfort, og så ser den veldig bra ut! 

Takker! Begynner å glede meg... 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har en 2018 540d xDrive, som er ca samme bilen som din 530d. Jeg kan ikke si annet enn at du kan bare glede deg. Dette er fantastiske kjøremaskiner, og treliters sekseren med diesel er helt perfekt motor i denne bilen. Det som er sjukest med disse bilene er hvordan de sluker mil på langkjøring, det må du bare oppleve. Seksylindret diesel gir deg følelsen av å aldri gå tom for krefter, du har alltid rikelig med punch når du trenger det. Likevel så nøyer den seg med under 0,6 på pen langkjøring. 

Nå er jo disse bilene så nye ennå at det har ikke dukket opp så mye svakheter. G30/31 er jo proppfull av teknologi som ikke alltid virker optimalt, det vil si at det er ikke noe feil men det er vi som ikke lærer oss å bruke det riktig. Som f eks Gesture Controll, eller Dispaly key som ikke tåler å falle i bakken. Lakken er også tynn på disse bilene, så vær obs på steinsprut. Jeg måtte lakke frontfangeren min etter 60 000 km. Ellers så er jo Connected appen det største irritasjonsmomentet, selv om det ikke har så mye med selve bilen å gjøre så har det med bruker opplevelsen å gjøre. 

Men det er mye lettere å snakke om det som er bra med disse bilene. Du har overtruffen komfort, du har meget høy materialkvalitet på interiøret...føles som den dyre bilen dette er. Kjøre dynamikken i 5-serien har jeg alltid vært svak for, du får litt av både 3-serie og 7-serie i en og samme bil. Også er det jo en rasende pen bil å se på da, peneste i dagens BMW lineup er vi flere som mener. Største problemet med 5-serie er at du legger lista for bil så høyt at det blir vanskelig å velge noe annet nestegang du skal handle. Jeg har nå eid fem generasjoner med 5-serie, kunne godt tenkt meg å prøve ut noe annet. Men når jeg sitter å veier opp og for og imot så havner jeg alltid tilbake på at 5er tilbyr den beste totalpakka. Du kommer iallfall ikke til å savne Volvo, det er helt sikkert 😅

Blir mer og mer overbevist om at det er bilen jeg "trenger" nå... Volvoen hadde gode seter, selv om de ikke så avanserte ut, og appen fungerte alltid👌. Den eneste bilen jeg har vært emosjonell med etter salg, var 2005 mod Mercedes 220d. Det skyldtes i stor grad multicontour-setene. Ser ut til at BMW's komfort... er enda bedre, så tenker dette blir👌

Det var et par kamerater som fikk meg ut av den evige "spare-bobla" = nyt livet når du lever... 🤣👍. Så da blir det nok dyrere biler heretter... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hentet bilen, og kjørt ca 25 mil i dag. Overgikk min forventning, bortsett fra dekkstøy på grov asfalt. Får sjekke hva slags piggfrie dekk som sitter på... Bilen går jo svært så rolig på mer normal god asfalt, så derfor blir vel akkurat den "ulyden" ekstra merkbar på på ruglete asfalt 😊. Herlig bil, og ble kanskje mest overrasket over hvor stor kjøre-forskjell det var på innstillingene "comfort" og "sport" 🤸👏👏👌. Resten får jeg finne ut av i dagene som kommer😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at bilen sålangt står til forventningene. Ang dekkstøy så er 5-serien en veldig stille bil, men det finnes biler som går mer stille. På grov asfalt så støyer det i alle biler føler jeg. Men dekk har også litt å si her 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg oppdaget mer av hvor god denne bilen oppleves vs eks'n Volvo Xc70. Volvoen var solid, feilfri, gode seter, men direkte kjedelig sammenliknet med BMW'n. 

BMW'n: 2 biler i ett: sportslig og super-comfort. Jeg trodde Volvo hadde den beste adaptive cruisecontrollen, men BMW'n sin er helt... Den fanger trafikkbildet åpenbart tidligere - lengre rekkevidde på radaren?, slik at det hele blir mye mer "mykt/soft". Herlig stille kjøremaskin👌

Jeg valgte 530d, fordi jeg lever også nå. Dessuten så betyr evt verditap mindre for meg, og hybridene som leveres nå kan like gjerne være "avleggs" om få år med utviklingen som pågår = solid verditap🤔. Da tar jeg heller store sprang eks hvert 6. år, i stedet for mellomløsninger for å spare noen kroner på batteri-kjøring. Herlig motor som holder i massevis i Norge😊. Har vurdert å tune den, men lagt den tanken bort foreløpig. Bare noen tanker så langt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lite brukte Goodyear sommer dekkene som fulgte med bilen, var nærmest ubrukelige på norske veier - 245/275 19' runflat - sporet og mye støy. Så da blir det å kjøpe nye "normale" med andre og bedre egenskaper🙆‍♀️. Det synes jeg virkelig at bilfirma kunne ha opplyst om. Aldri kjørt med slike dekk før, og det blir siste gang. Er det noen som vil kjøpe slike lett brukte dekk, eller er det bare å hive dem? Hva tenker dere? 🤔 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en tøff og god bil :) Sleng gjerne ut bilder! 

Gjengangeren er at runflat støyer og flere bytter til vanlige. Det du må passe på siden du har xDrive er at dekkene er stjernemerket. Dette kan din lokale dekksjappe eller BMW-forhandlere ordne. Det er ikke vanlig å oppgi om det er runflat eller ikke på, med mindre man spør ved kjøp, tror bare det er vi som er sær. Jeg støtter derimot ideen om nye dekk. Du kan jo da ut ifra dekktilstanden vurdere om de er salgbar eller kastes, eventuelt om du orker en sesong til før de ryker. Flere liker tryggheten runflat gir, så du får sikkert solgt de om tilstanden er grei :) 

https://www.bmw.no/no/topics/tjenester/tilbehør/bmw-dekk-felg.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...