Gå til innhold

Led bremselys bakluke & sentrallås defekt på E61- 2007


Chrispa
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! 

EU kontrollen stoppet denne bilen!  Må fikse bremselys bakluke. Vil gjerne feilsøke om det er brudd i ledning eller defekt ledbare.  Det er 3 ledninger til ledbaren 1 fra den grå boksen (antenneforsterker? ) og en på hver side som går inn under taket. Hvilken leding ser det man skal teste på for og se om det er strøm når bremsene aktiveres?  

Har også ingen sentrallås som funker, samt ingen varmetråder.  Varmetrådene er vel brudd i ledingene ved hengselen til bakluka antar jeg.  Men hva med sentrallåsen? Har den noe med den grå boksen og gjøre? (antenneforsterker...? ) Eller ligger sender for sentrallåsen under taket ved halefinnen? 

Takker for hjelp :-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel noe ledningsbrudd, så start med det først. LED-lampa i spoileren har kun to ledninger. Hvis sentrallåsen ikke fungerer fra inne i bilen (knappen for å låse dører) så kan du ha noe annet enn brudd i bakluke/problem med antenneforsterker i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sentrallås fungerer med knappen inne i bilen. Varmetrådene har aldri fungert siden jeg fikk den i 2013.  Sentrallåsen slutta for ca 1 år siden. Fra og fungere på kort avstand mellom nøkkel & bil til og slutte helt å fungere. Så antar at det er anetenneforsterkeren som er gåen, for det er den som gir tar imot signalene fra nøkkelen?  Ser tørt ut der forsterkeren ligger, ingen synlig irr u kontaktene.  Kan man sjekke om den fungerer, eller er det håpløst?  

Det er 3 ledninger inn til ledlampa. Det er en flat som går til antenne forsterkeren. Men hvem av de 2 andre er måler man for og se om det er brudd?  

Hvilke ledninger måler man for og se om det er brudd i varmetrådene.(som det helt sikkert er...) Demonterte ved hengslene for og se for noen år siden, men fant vel ut at man må ha en god oversikt på hvilke ledninger som er hva, før man starter. noen tips til hvor man finner det? 

Tenkte kanskje det var greit og gjøre alt nå, som det skal demonteres og feilsøkes.

Endret av Chrispa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først fikk redusert rekkevidde og deretter så sluttet fjernkontrollen å fungere helt så tyder det mest på antenneforsterker, men du kan fortsatt ha opparbeidet deg brudd i etterkant. Du trenger ikke nødvendigvis oversikt over alle ledningene om du skal åpne opp og reparere, de er fargekodet, så du skjønner hva som skal hvor. Pass på ulike tykkelser dog. 

Når det gjelder varmetråder så skrur du de på og måler den store kabelen inn på høyre side (4mm^2). ca. 14V = ladespenning, da er forsyningsside bra. Ikke 14V, da har du brudd på høyre side. Plugg også ut venstre side og mål den tykke kabelen der, den skal ha kontinuitet til jord.

Lampa har to ledninger til lys. Jeg vet ikke om du blander noe med en flat antennekabel i spoileren eller hva.

130658245_3rdlampe61.jpg.3aeac5cd9eea26c7acd78a8192fad95f.jpg

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk :-)

Det er denne boksen som må skiftes nå fjernkontrollen ikke fungerer?  fikk opp andre bilder finndel.no når jeg søkte på antenneforsterker.  

Ja ser jeg blander inn andre ledninger her. 

IMG_20210404_162921.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte på det ja. 

Men hvordan måle de små kontaktene?  Målepinnen på multimeter er litt for store til og komme godt ned de små kontakthullenen.  Noen tips? finnes det mindre egnet verktøy til dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er LED, så bytt om polene hvis det ikke lyser på første forsøk. 

Og en annen ting. Bmw skiftet ledningsnettet hos meg, da byttet de om pinnene/ ledningene på akkurat denne kontakten. De oppdaget det ikke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Otis.  :-) , viste ikke det.  

På antenneforsterker er det en kontakt med 3 små ledinger inn på v.side , og en tykk svart på h.side (se bildet lenger opp) , Hvilken er strømførende om jeg vil sjekke at denne får strøm. Men om den ikke får strøm el er ute av funksjon, hva annet enn sentrallås vil slutte og fungere? Når jeg tenker meg om, er ikke navigasjonene noe særlig og bruke. Ikke  brukt den på mange år, men synes og huske at den ikke fungerte bra , fant bilen igjen kun på hovedveiene. Reklamerte på DVD nav  husker jeg.  Sammenheng? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...