Gå til innhold

BMW 520D n47 004620: Rail-pressure pressure-controlled Hjelp


Sanityy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har for et par måneder siden kjøpt en BMW 520D e61 2010 med denne litt morsomme N47 motoren. Jeg har fått opp gul motorfeil lampe over en stund nå. Feilen pleide å gå bort ved å bare stoppe og starte igjen, men nå vil den ikke lenger gå bort og er der hele tiden, selv hvis jeg sletter feilen med ista mens motoren går. Bilen kjører fortsatt, bruker den hver dag. (selv om dette kanskje er litt dumt). I display står det «reduced power», men merker ikke noe på motorkraft.

606975262_2021-05-0523_06_25-ISTA.thumb.png.7a853ef2d9158bbcf0a928abdf18e64d.png

«004620: Rail-pressure pressure-controlled» er feilen jeg får opp. Ved å bruke ista sin Testplan har jeg prøvd å feilsøke problemet. Her spør ista om det finnes metallspon eller metallstøv i drivstoff systemet, men det har jeg ikke klart å finne. Sett både før hpfp ved å koble dieselslangen fra hverandre og starte tenninga, og jeg har prøvd å se i commonrailen og i en av dysene. Ser ingen metall rester som kan tyde på en gåen hpfp.

 

1742883769_2021-05-0522_27_16-ISTA.png.9d3468103464e2de18f8ccc28c16767d.png

I dette steget testen ista lpfp mens tenninga står på. Fra det jeg kan skjønne så fungerer dette som det skal.

 

 

Her så tester ista rail-pressure med tenninga på. Her også ser det ut som det ikke er noen feil.

480301767_2021-05-0522_28_51-ISTA.png.dece52eb55cbaaf027414df92e228a08.png

1209788688_2021-05-0522_28_18-ISTA.png.8e47c1d29d798d2113cf278e113dd15c.png372435933_2021-05-0522_28_36-ISTA.png.57adf767252649092ce09d188bcc431f.png 

 

 

 

Neste så sjekker ista rail-pressure mens motoren går, ista satt turtallet til rundt 1200RPM

2125896898_2021-05-0522_44_35-ISTA.png.6fb55c07ce59df5d4d0e1d72e357c537.png2044035777_2021-05-0522_45_33-ISTA.png.011443678266df9ffb6fa7a62df3aeac.png266452674_2021-05-0522_45_48-ISTA.png.9a4baf8930ff940ab014afd17e6be05e.pngHer ser det også ut som alle verdier er innenfor.

 

 

Neste steg så stopper ista motoren

116546178_2021-05-0522_44_18-ISTA.png.dd6b169de62269f91a823d67c4cf9b47.png

 

71906664_2021-05-0522_46_06-ISTA.png.b170624fae4df45f697eb7d8d33c0438.png1440553083_2021-05-0522_46_32-ISTA.png.0479b7e151ca04eb475077c82367df99.pngOg motoren stopper som den skal.

 

Og nå er både jeg og ista tom for ideer.

1284465405_2021-05-0522_47_37-ISTA.png.2b310d79e284a765b286620bc300f036.png

 

Er det noen her på bimmers.no som har noe forslag? Jeg er 18 år, så det beste hadde vært om jeg kunne fikset dette uten om å sende til et verksted.

Endret av Sanityy
Endret nylig til et par måneder siden på innkjøp av bilen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, TRF said:

Spon sjekker du ved å ta ut mengdereguleringsventilen på ht pumpe. 

Dersom ikke spon bør du kontrollere indre lekkasje i dyser.

Fikk tatt ut mengdereguleringsventilen, og det var spon der. Det var bare litt på den kanten jeg har markert. Tok det ut med magnetisk skrutrekker før jeg fikk tatt bilde av det. Ikke like mye som på andre sine bilder/videoer. Er hele dieselsystemet "infisert"? Hva må jeg minimum gjøre? Og hva burde jeg gjøre?20210506_213328.thumb.jpg.d89cee1009430a48fa4a8bbc675aece7.jpg

20210506_212822.thumb.jpg.db57e14808d0795dce046caea6da6032.jpg20210506_213305.thumb.jpg.09bffb3060785a0b5a905f362c8a4ee0.jpg

 

20210506_213305.jpg

Endret av Sanityy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel begynnende havari på høtrykkspumpen. Så om det er det, så burde du slutte å bruke bilen, skifte pumpen, rense hele dieselsystemet å skifte alle dyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all den informasjonen som er lagt her, og andre steder, om dette problemet synes jeg det er helt utrolig at man velger å kjøre videre med railtrykksfeil på n47. Men ok.

Jeg støtter egentlig det @Otissier. Om du skal spare penger kan du dog vurdere å bytte pumpe, koble retur fra dyser og pumpe "ut" i fri slange og ned i dunk, og starte bilen for å flushe denne delen av systemet. Dette er jo dog ikke 100% risikofritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det selges også HT-pumpe + 4 dyser på finn her og der, fra N47-biler som angivelig har hatt registerras, men da kan det samme skje igjen innen kort tid. Det er vel kanskje ditt beste alternativ å kjøpe overhalt/"overhalt" fra utlandet, tatt budsjettet i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2021 den 14.44, Sanityy skrev:

Du kan også prøve å sende en forespørsel til https://dieselgrossisten.no/

Kan fort spare litt på og handle der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ny cp4 pumpe fra diesel grossisten nå i vinter. Bra pris og kort leveringstid dengang vertfall. 

Fikk havari på golf 1.6tdi. Var heldig å fikk tak i resten av det jeg trengte fra en vraket bil med lav km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen i drammens området som har spesial verktøy som kunne lånes eller leies?

Jeg ser etter verktøy for å holde reg kjede på plass mens man fjerner hpfp. Ofte kalt spesial verktøy for å ta ut hpfp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...