Sanityy Skrevet Mai 6, 2021 Share Skrevet Mai 6, 2021 (endret) Hei, jeg har for et par måneder siden kjøpt en BMW 520D e61 2010 med denne litt morsomme N47 motoren. Jeg har fått opp gul motorfeil lampe over en stund nå. Feilen pleide å gå bort ved å bare stoppe og starte igjen, men nå vil den ikke lenger gå bort og er der hele tiden, selv hvis jeg sletter feilen med ista mens motoren går. Bilen kjører fortsatt, bruker den hver dag. (selv om dette kanskje er litt dumt). I display står det «reduced power», men merker ikke noe på motorkraft. «004620: Rail-pressure pressure-controlled» er feilen jeg får opp. Ved å bruke ista sin Testplan har jeg prøvd å feilsøke problemet. Her spør ista om det finnes metallspon eller metallstøv i drivstoff systemet, men det har jeg ikke klart å finne. Sett både før hpfp ved å koble dieselslangen fra hverandre og starte tenninga, og jeg har prøvd å se i commonrailen og i en av dysene. Ser ingen metall rester som kan tyde på en gåen hpfp. I dette steget testen ista lpfp mens tenninga står på. Fra det jeg kan skjønne så fungerer dette som det skal. Her så tester ista rail-pressure med tenninga på. Her også ser det ut som det ikke er noen feil. Neste så sjekker ista rail-pressure mens motoren går, ista satt turtallet til rundt 1200RPM Her ser det også ut som alle verdier er innenfor. Neste steg så stopper ista motoren Og motoren stopper som den skal. Og nå er både jeg og ista tom for ideer. Er det noen her på bimmers.no som har noe forslag? Jeg er 18 år, så det beste hadde vært om jeg kunne fikset dette uten om å sende til et verksted. Endret Mai 6, 2021 av Sanityy Endret nylig til et par måneder siden på innkjøp av bilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mai 6, 2021 Share Skrevet Mai 6, 2021 Spon sjekker du ved å ta ut mengdereguleringsventilen på ht pumpe. Dersom ikke spon bør du kontrollere indre lekkasje i dyser. e30 tic reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sanityy Skrevet Mai 6, 2021 Forfatter Share Skrevet Mai 6, 2021 (endret) 4 hours ago, TRF said: Spon sjekker du ved å ta ut mengdereguleringsventilen på ht pumpe. Dersom ikke spon bør du kontrollere indre lekkasje i dyser. Fikk tatt ut mengdereguleringsventilen, og det var spon der. Det var bare litt på den kanten jeg har markert. Tok det ut med magnetisk skrutrekker før jeg fikk tatt bilde av det. Ikke like mye som på andre sine bilder/videoer. Er hele dieselsystemet "infisert"? Hva må jeg minimum gjøre? Og hva burde jeg gjøre? Endret Mai 6, 2021 av Sanityy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 6, 2021 Share Skrevet Mai 6, 2021 Det er vel begynnende havari på høtrykkspumpen. Så om det er det, så burde du slutte å bruke bilen, skifte pumpen, rense hele dieselsystemet å skifte alle dyser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mai 6, 2021 Share Skrevet Mai 6, 2021 Med all den informasjonen som er lagt her, og andre steder, om dette problemet synes jeg det er helt utrolig at man velger å kjøre videre med railtrykksfeil på n47. Men ok. Jeg støtter egentlig det @Otissier. Om du skal spare penger kan du dog vurdere å bytte pumpe, koble retur fra dyser og pumpe "ut" i fri slange og ned i dunk, og starte bilen for å flushe denne delen av systemet. Dette er jo dog ikke 100% risikofritt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sanityy Skrevet Mai 7, 2021 Forfatter Share Skrevet Mai 7, 2021 Takk for svar. Da får bilen stå inntil problemet er løst. Angående ny hpfp, hva ville dere ha kjøpt? Ny orginal, ny ikke-orginal eller en brukt pumpe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 7, 2021 Share Skrevet Mai 7, 2021 Ny fra Bosch. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sanityy Skrevet Mai 7, 2021 Forfatter Share Skrevet Mai 7, 2021 Ny fra Bosch blir nok alt for dyrt for meg. Men hva tenker dere om denne? https://www.ebay.com/itm/124062262937?epid=1140435332&hash=item1ce2afe699:g:AREAAOSwyiZfr-nT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 7, 2021 Share Skrevet Mai 7, 2021 Det ser jo veldig lovende ut, mener nå jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sanityy Skrevet Mai 7, 2021 Forfatter Share Skrevet Mai 7, 2021 4 minutes ago, Otis said: Det ser jo veldig lovende ut, mener nå jeg. Høres bra ut. Tenker å bestille pumpe + 4 injectorer fra samme firma https://www.ebay.com/itm/121691281587?afits=Make%3ABMW&epid=1406273581&hash=item1c555d98b3%3Ag%3ASCgAAOSwCbtZ00j6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 7, 2021 Share Skrevet Mai 7, 2021 Det selges også HT-pumpe + 4 dyser på finn her og der, fra N47-biler som angivelig har hatt registerras, men da kan det samme skje igjen innen kort tid. Det er vel kanskje ditt beste alternativ å kjøpe overhalt/"overhalt" fra utlandet, tatt budsjettet i betraktning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Mai 12, 2021 Share Skrevet Mai 12, 2021 På 7.5.2021 den 14.44, Sanityy skrev: Høres bra ut. Tenker å bestille pumpe + 4 injectorer fra samme firma https://www.ebay.com/itm/121691281587?afits=Make%3ABMW&epid=1406273581&hash=item1c555d98b3%3Ag%3ASCgAAOSwCbtZ00j6 Du kan også prøve å sende en forespørsel til https://dieselgrossisten.no/ Kan fort spare litt på og handle der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimhas Skrevet Mai 16, 2021 Share Skrevet Mai 16, 2021 Jeg kjøpte ny cp4 pumpe fra diesel grossisten nå i vinter. Bra pris og kort leveringstid dengang vertfall. Fikk havari på golf 1.6tdi. Var heldig å fikk tak i resten av det jeg trengte fra en vraket bil med lav km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sanityy Skrevet Mai 21, 2021 Forfatter Share Skrevet Mai 21, 2021 Er det noen i drammens området som har spesial verktøy som kunne lånes eller leies? Jeg ser etter verktøy for å holde reg kjede på plass mens man fjerner hpfp. Ofte kalt spesial verktøy for å ta ut hpfp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå