Gå til innhold

Bmw E70 07` starter ikke

KalMar
 Share

Anbefalte innlegg

Alt dette du beskrev på begynnelsen ,var sånn min e61 var da starter tok kvelden  i sin tid ,skjedde helt plutselig .

Men ville ikke kommentere her da jeg har null peil på e70 og kunne sikkert være mye annet 😊

Godt du fant utav dette og blir nok fres i den igjen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.... helt i mål var vi ikke.

Bilen startet fint flere ganger igår. (3-4 ganger)

Kjørte bilen hjem igår ca 1 mil.

Satt bilen på lading i natt, og tenkte at alt var fint.

Men neida, idag igjen så fyrer ikke bilen. Samme feil og symptomer.

Har fått 1/2 turn på starteren men det er det.

Det som ble gjort igår før starter ble byttet.

Sjekket jording mellom motor og chassi. Den virker ok, noe flisete men klarer ikke å dra den av så regner med den er ok.

Sjekket + til starter og innslag på starter. Dette skal være ok.

Lest av feilkoder. Dette er samme som nevnt lengre opp i tråden.

@Otis du nevnte noe om bilen fikk beskjed om å starte, hvordan sjekkes dette?

Har bare inpa for å lese ut feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker/vet ikke om inpa kan lese det, men se om bilen forstår at det er start som forsøkes, var det jeg mente.

Men siden du har kommet så langt som du har, så er vi forbi den problemstillingen. Vi vet jo at bilen forsøker start. Så problemet ditt later å være defekt starter, igjen.

Men har du forsøkt å banke i starter, når det forsøkes start? For å se om den flytter på seg?

Evt kan det være defekt motor, om motoren dn går dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for meg virker det kanskje også som defekt starter igjen. Men hva er oddsen for det???

Etter at det ble byttet starter igår og bilen ble startet la vi merke til en svidd/brent/elektronisk lukt. Dynamo var varm bare etter 2-3min gange på tomgang.

Tenkte at dette kunne være ny starter som "gikk" seg til i og med at den var helt ny. Eller at dynamo ladet på siden batteriet var noe slapt (11,55v)

Er det motoren eller start motoren du tenkte på som kunne være dårlig?

Motoren virker bra, fin gange og bra respons. Virker å være mer futt I denne (x5) en min gamle e61 med m57.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteri på 11.55V er helt flatt. Brent lukt kan være dårlig kontakt noe sted rundt starter og eller dynamo. Visuell kontroll av kabler er ikke alltid tilstrekkelig. Du bør måle rett på batteri og rett på starter i det start kommanderes (evt ladepunkt i motorrom og motorblokk, det er mer eller mindre ikke noe motstand fra der til starter). Spenningsfallet mellom batteri og starter bør være under 1V. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, E.C. skrev:

Batteri på 11.55V er helt flatt. Brent lukt kan være dårlig kontakt noe sted rundt starter og eller dynamo. Visuell kontroll av kabler er ikke alltid tilstrekkelig. Du bør måle rett på batteri og rett på starter i det start kommanderes (evt ladepunkt i motorrom og motorblokk, det er mer eller mindre ikke noe motstand fra der til starter). Spenningsfallet mellom batteri og starter bør være under 1V. 

Noen ganger må du måle når du har belastning i kretsen, for dårlig kontakt kan fort være vanskelig å finne. Batteri som har en hvilespenning på under 12.4 når det er oppladet er moden for utskifting. Ta gjerne en belastningstest av batteriet, mål spenningsfall i forsyningskrets til starter og jordkrets fra starter til karosseri under belastning. Blyoksidering på batteripol er og greit å fjerne da det kan begrense hvor mye strøm du kan dra ut av batteriet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@The MecanicJa, belastning er et must! Jeg kjører med oscilloskop der en kanal er på batteriet og den andre på motor for så å legge over data og se spenningsfallet under max last, men det er jo få som har slikt utstyr. Dermed er det kanskje enklest å ta to startforsøk rett etter hverandre der man måler med multimeter: først på batteri og deretter i motorrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal få sjekket litt senere. Kommer med en update.

Bilen startet på det gamle batteriet igår med 11.55v. Det sto da natten over uten tilkobling mens jeg ventet på ny starter.

Prøvde å bytte batteri igår men dette hjalp ingen ting. Så da byttet jeg tilbake til det gamle batteriet. Byttet så starteren og bilen fyrte med en gang. Ikke noen form for nøling.

Men sjekker de tingene som er blitt nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått sjekket litt til. Måler 7.9v direkte på starter når det kinnes.

Dette er målt på hoved + inn på starter og chassi på starter.

Ladepunkt i motorrommet ble målt til 12.54v under kinning. 

12.6x ble målt rett på batteriet under kinning. 

La en startkabel. Rød og sort fra chassi til chassi på dynamo og en plass til på motor.

Da snurret starter så vidt det var. Typisk slik det er når batteri er helt på felgen. Startkabler ble lunkne etter 2-3 forsøk. Så regner med det er dårlig jording mellom chassi og motor.

Har fått tak i kabel og kabelsko så prøver å få ordnet ordentlig jording til motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget ny jording fra bolt til starter og opp til brakketen til skråavstiverene helt bak i motorrommet. 

Bilen startet veldig lett etter dette.

Målte ladespenning til 15.55v bak ved batteriet. Er ikke dette noe høyt?

Nå håper jeg det er lenge lenge til neste gang det er noe som må byttes!

20210603_185209.jpg

20210603_185230.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen banker på med opp mot 16V når nødvendig. Lad opp batteriet fra kontaktene i motorrommet og mål igjen i morgen, da er du fort nærmere 14V.

edit: leste litt feil, sletta en setning

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...