Gå til innhold

Erfaring med Yakima takstativ.


Ove67
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha takstativ til min BMW 7'er (G11). Dessverre leverer ikke Thule takstativ som passer til den modellen. Mekonomen anbefalte et Yakima stativ til 4500. Litt dyrt synes jeg - faktisk var BMW orginal takstativ billigere (men visstnok ikke så lav og pen).

Noen erfaringer med Yakima? Noen påstod at det er vanskelig å ta av og på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yakima eller Whispbar, som det het før, er gode greier det. Jeg har ikke prøvd det på lik bil som deg, men både på e39, e61 og e70. Kjøper bare det jeg, de er så stille at jeg ikke orker å prøve noe annet.

Men at de skal være vanskelig å få av, forstår jeg ikke. Om det ikke er noe spesielt med festepunktene på din bil da.

Jeg er vant til rails. 

Endret av Otis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Otis said:

Yakima eller Whispbar, som det het før, er gode greier det. Jeg har ikke prøvd det på lik bil som deg, men både på e39, e61 og e70. Kjøper bare det jeg, de er så stille at jeg ikke orker å prøve noe annet.

Men at de skal være vanskelig å få av, forstår jeg. Om det ikke er noe spesielt med festepunktene på din bil da.

Jeg er vant til rails. 

Du mente "Men at de skal være vanskelig å få av, forstår jeg ikke"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekonomen anbefalte altså Yakima stativ til 4500 og så en Packline takboks til 9000. Synes det er litt dyrt.

Alternativt går jeg for BMW orginalt takstativ til ca. 3800 + en Thule takboks til 5-6000. Vil dette bråke mye mer? Det er noe jeg kommer til å bruke svært sjelden (kanskje bare en gang i året) så vil ikke legge så mye penger i det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMWs originale takstativ er helt konge. Vel, det ser litt pensjonist ut, men du klarer å åpne takluka under. Går du for Thule Motion XT eller Thule Force(denne er ru overflate og ulakkert) så er det rimelige, solide og flotte takbokser :) Hadde Thule Touring Alpine på min 225xe, konge takboks, men det er lasteboks og ikke ren skiboks. Nå har jeg Thule Force XT Sport (Med pålimt BMW-logo fra forrige eier og jeg trodde det var original BMW helt til jeg hentet den 😂). Svært solid boks! Det som er fint er at de kan åpnes fra begge sidene. Utseende på bil med takboks er bare å glemme, ser passe pasient ut uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ove67 se etter brukt takboks på finn, mye bra i ditt nærområde (Haugalandet) https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?location=1.20012.20197&location=1.20012.20217&product_category=2.90.82.4&sort=RELEVANCE - blant annet en ubrukt Packline NX215 boks til 5000kr, og Skiguard 960 til 5500kr. Har selv Packline NX Premium (glassfiber i stedet for plast på NX215, og litt lavere, meget fornøyd). Skal du ha lasteboks er høye Thule ok, skal du ha skiboks som støyer mindre er Skiguard og Packline bra.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, papertiger said:

@Ove67 se etter brukt takboks på finn, mye bra i ditt nærområde (Haugalandet) https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?location=1.20012.20197&location=1.20012.20217&product_category=2.90.82.4&sort=RELEVANCE - blant annet en ubrukt Packline NX215 boks til 5000kr, og Skiguard 960 til 5500kr. Har selv Packline NX Premium (glassfiber i stedet for plast på NX215, og litt lavere, meget fornøyd). Skal du ha lasteboks er høye Thule ok, skal du ha skiboks som støyer mindre er Skiguard og Packline bra.

Hmmm. Interessant den Packline ubrukte boksen på Finn. Regner med den kan monteres på BMW-stativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, Ove67 said:

Hmmm. Interessant den Packline ubrukte boksen på Finn. Regner med den kan monteres på BMW-stativ?

Det kan den helt sikkert - det skal følge med Mounting Kit Easy som gjør monteringen enkel på alle typer takstativ  https://www.packline.no/produkt/mount_kit_easy/

Bruker de selv på vår NX premium for montering på Thule Wingbar Edge på 4-serien med faste festepunkter. Kjøpte i tillegg T-bolter for alternativ innfesting i T-spor på de takstativ som har det, men det er mer "knote" å demontere boks fra stativ med disse i tilfelle bruk for sykkelstativ etc., så bruker heller de klammerne som fulgte med boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...