Gå til innhold

Airbaglampe e53


Skulebollen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har en nyinnkjøpt e53 x5 som har airbaglampe. 

Forrige eiger fikk opp lampa når han demonterte dørtrekk førerside og airbag derifra. Dagen etter demonterte han airbager i dashbord ifb. Med skifte av kupevifte. Han påstår minuskabel var kobla fra batteri, men lampa kom likevel etter demontering av dørsideairbag. 

Tips til kor eg begynner feilsøkingen videre? Prøvd og slette feilkoder men dei kjem berre tilbake

IMG_20210626_193848535.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irrelevant uansett, det er jo åpenbart feil nå, det står jo "present"

Og utfra det, så kan vi anta at kablene er defekt, eller ikke tilkoblet, men mest sannsynlig defekte deler.

For å feilsøke må/bør du kanskje bruke ISTA, eller så må du sjekke ledninger, demontere i begge ender, å ohme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Otis skrev:

Irrelevant uansett, det er jo åpenbart feil nå, det står jo "present"

Og utfra det, så kan vi anta at kablene er defekt, eller ikke tilkoblet, men mest sannsynlig defekte deler.

For å feilsøke må/bør du kanskje bruke ISTA, eller så må du sjekke ledninger, demontere i begge ender, å ohme.

Men kan en da anta at alle 3 airbager har feil på seg? Kan det da være mer sannsynlig med feil på airbagmodul? 

Har tilgjengelig INPA på dataen nå, men jeg er ikke mer dreven enn til og lese og slette feilkoder

Har du en formening om siste feilkoden? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Otis skrev:

Den siste er defekt hastighetssensor, men hvilken vet jeg ikke.

Vil dette og medføre airbaglampe? 

Tenker som så at om det er ledningsbrudd på 3 airbager + en feil på en sensor begynner det og bli en relativt omfattende jobb.. er ledninger innpå modul merket? Tenker om jeg begynner med og nappe av dørtrekk, finner airbagmodul og sjekker for ledningsbrudd på kabel mellom  modul og airbag i dør. 

Om det da viser seg det ikke er brudd i ledning, kan man da anta at modul muligens er ødelagt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Skulebollen skrev:

Vil dette og medføre airbaglampe? 

Tenker som så at om det er ledningsbrudd på 3 airbager + en feil på en sensor begynner det og bli en relativt omfattende jobb.. er ledninger innpå modul merket? Tenker om jeg begynner med og nappe av dørtrekk, finner airbagmodul og sjekker for ledningsbrudd på kabel mellom  modul og airbag i dør. 

Om det da viser seg det ikke er brudd i ledning, kan man da anta at modul muligens er ødelagt? 

Modulen ligger under det rommet i midtkonsoll .

Hadde airbaglampe på min ,der var det fukt som var problemet .

Kanskje verdt en titt og se at det ikke har vært lekkasjer fra noe drikke / flytende som har kommet nedi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sveigis skrev:

Modulen ligger under det rommet i midtkonsoll .

Hadde airbaglampe på min ,der var det fukt som var problemet .

Kanskje verdt en titt og se at det ikke har vært lekkasjer fra noe drikke / flytende som har kommet nedi?

Så du fikk airbaglampe, sjekket modul, der var fukt. Fikk taki en brukt, slettet koder og da var det ok🤔?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har pinout på modulen, så du vet hva som skal hvor. De går i stykker på e39, men som regel ikke på det viset du beskriver. Forrige eier kan ha fortalt deg feil info også, mange biler til salgs som opererer med begrepet "bare å ..." og "smal sak for rett person", samt mange andre bortforklaringer.

Bytter du modul så må du kode den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Skulebollen skrev:

Så du fikk airbaglampe, sjekket modul, der var fukt. Fikk taki en brukt, slettet koder og da var det ok🤔?

Ja ,det jeg gjorde var å demontere den .

Var seigt ved kontakt ,rengjorde satt på plass og resettet feilkode etter det stille 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Skulebollen skrev:

Husker du feilkoder du hadde inne?

Nei pga når jeg fikk lampe opp ,så var det helt tilfeldighet at jeg sjekket oppi der .

Og brukte kun en sånn feilkode/servicenullstiller som ikke viser feil 😊

Så ren flaks her .😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har både resistance too high og too low. Brudd ville vært åpent/"too high", mens en kortslutning ville bli "too low". Søl i kontaker, dårlige kontaker, ledninger med brudd/skade, defekte airbagger eller modul kan alle være årsaken. Hvis du har kontrollert alle ledninger og funnet de 100% i orden så kan man erstatte airbager med motstand for å teste at modulen er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kortslutning blir vel verre og finne utav? M.a.o bør jeg begynne med rattairbagen da. Sjekke denne ledningen for brudd ? siden den feilkoden er too high

 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...