Gå til innhold

Vedlikehold panoramatak

grewling
 Share

Anbefalte innlegg

Er vel noen tråder om forskjellige aspekter innen emnet, men håper å kunne samle noen generelle tips i en tråd:) 

Ønsker innspill på hvilke produkter en kan bruke for å smøre opp drivverk og gummilister. BMW har sine anbefalte merkespesifikke produkter, men det finnes helt sikkert fullgode produkter som kan gjøre samme jobben. Hva anbefaler folket, og hvilket belegg har dere for at det ikke gjør mer skade enn gagn? Er det produkter man allerede har i garasjen man kan bruke? Har forstått at silikonstift på gummilister er fyfy, men finnes det silikonfrie alternativer utover BMW's relativt høyt prisede alternativ? Det finnes også en originalmerket pose med fett for skinnesystemet, men det må da finnes alternativer til dette også?

Håper menigheten har gode tips til vedlikehold som ikke trenger koste skjorta, og gjerne en liten guide til hvordan en går frem😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlikehold av soltak er svært enkelt.

Alle kontakt punkter for plastikklosser og glidepunkter skal rengjøres først, så smøres med RHF-1.

Dreneringskanaler anbefales å sjekkes 1 gang i året, evt rengjøres med trykkluft, fra toppen og ned.

All dritt og løs skitt og annet fremmed i soltaket, fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, disse avløpene går tette. Jeg var akkurat for sen.. men ikke senere enn at bare et relé måtte byttes i reservehjulsbrønnen. Enkelt og greit også for sånne som meg, som ikke er mekaniker.

Løsne skruen i opphengskroken i taket begge sider, deretter trekke taktrekket ned helt bakerst. De 2 klipsene i taket helt bak knekker lett. Jeg klarte å få lirket trekket ned ok, men om de ikke overlever så har de OEM bestillingsnummer 51447111532. Av med avdekning D-stolpe begge sider. Trekke avløsslange fra panoramakassen i hvert hjørne bak og trekke avløpsslangen løs så langt det går. Stake opp. Jeg brukte elektriker-trekketråd, ser andre har brukt hylse til sykkelbremsewire. Den ene var helt potte-tett, den andre sivet det fra. Ga meg når begge klarte å svelge unna når jeg helte ganske raskt fra et litermål.

image.thumb.png.ec7218bc3f0b2805ea0cbd09a0dca9aa.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder gummilister på BMW, så er de Ubersære! Jeg har prøvd mye rart, men det er stort sett bare BMW sin egne stift til gummilister som man unngår knirk med. Dette gjelder dører, men antar det samme kan sies for panoramatak også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Otis skrev:

Har aldri smurt pakningene på soltaket, kan ikke huske at det er et punkt heller. Det er jo stoff/velur pakninger.

Aha, da kan man se bort fra kommentaren min ja. Da gjelder det bare å holde det reint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2021-8-15 den 11.42, Otis skrev:

Alle kontakt punkter for plastikklosser og glidepunkter skal rengjøres først, så smøres med RHF-1

Finnes det alternativer til RHF-1 som inneholder samme virkestoffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med alternativer? En 20 grams pakning koster 36 kr eller 41 kr hos GS Bildeler nå, litt avhengig av dine rabatter. I verste fall 45 kr. Gratis frakt har de også. Da koster 2-3 pakker av smøringa som sikkert holder i 5 år under en 100-lapp. 

83192157321

https://www.gsbildeler.no/vare/1542769

rhf1.PNG.9274218fec2b1905508691f08d2cde76.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, E.C. skrev:

Hva skal du med alternativer? En 20 grams pakning koster 36 kr eller 41 kr hos GS Bildeler nå, litt avhengig av dine rabatter. I verste fall 45 kr. Gratis frakt har de også. Da koster 2-3 pakker av smøringa som sikkert holder i 5 år under en 100-lapp

Var vel ikke akkurat prisen på dette som var avskrekkende, mer om noen visste om et produkt man kanskje allerede har i garasjen som kunne brukes. Har vel et assortert utvalg smørepatroner, litiumspray og ymse andre smøremidler stående der🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...