Gå til innhold

E60 vil ikke lade på kaldstart

dExify
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg kjører en E60 525d 2005 som siste to ukene har fått ett lite problem med ladingen. Har koblet opp voltmeter fra defa så kan overvåke batteriet hele tiden. Når motoren er kald vil ikke bilen lade og ligger på 11,4-11,9 volt og synker til tider til under 10 volt hvis jeg kjører for lenge uten at den starter å lade. Etter å ha startet og kjørt i 5-10 minutter, helst på litt høyere turtall og mye gassing, begynner plutselig bilen å lade på over 15 volt før den etterhvert synker og legger seg stabilt på 13,9-14,6 volt. Etter dette begynner bilen å lade med engang ved oppstart, men den klarer bare å stå i maks 2-3 timer den ikke lader på oppstart lenger. Tror jeg hører det er dynamoreima som har begynt å gi ulyd, men kan det være den eneste synderen til dette problemet? Kan regulatoren være årsak også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, E.C. said:

Det er alltid mer enn én mulighet. Dynamo, reim, vibrasjonsdemper, strammer, kommunikasjon mellom dynamo og motorstyring, etc.

Hvordan bør jeg gå videre for å finne feilen? Har tilgang til INPA osv, men vet ikke helt hva jeg skal se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så... Temperaturavhengig feil. Om det ikke er andre feil, så vill jeg tippet ledninger fra dynamo (evt internt i dynamo). Om reimen slurer på kald motor så ville jeg trodd den fortsatt ladet?

På den annen side: reimen er det soleklart billigste i denne kabalen, og om den lager ulyd, kan det være greit å bytte den (+ evt strammer), for å krysse den bort fra listen, om ikke annet. Jeg vet ikke hvordan INPA kan søke i dette heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...