Gå til innhold

Godkjenning av originale felger (og litt bredere dekk)


sst079
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Som nevnt i en tidligere tråd, skal jeg godkjenne en importert E39 540iA. Selve «import-godkjenningen» gikk bra, men måtte bestille ny time for godkjenning av hjul og senkesett. Har TüV på senkesettet, så bør gå bra.

MEN - jeg fikk beskjed om at jeg måtte ha en uttalelse fra BMW om at felgene er godkjent på bilen. Dette er originale Style 37/ M-parallell med E39-senter. 
I tillegg er dekkbreddene ett hakk opp, de står på 245/40-18 foran og 275/35-18 bak. Jeg prøver nå å få en uttalelse fra noen i Bmw-systemet, men det er ikke lett. Ingen respons fra BMW Norge. 
 

Er det noen som har vært borte i tilsvarende problemstilling, og løst det? Alle forslag og tips tas imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort dette selv, men om felgene er fysisk merket med delenr, så bør det være en smal sak å få noen form for dokumentasjon på at dette var originalt tilbehør til E39? Dersom BMW skulle uttale seg, så vil jeg tippe de bare henviser til dette (ETK).

image.png.39dc2322ecfb32d7971b41a720367b7e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, *MrB* skrev:

Har ikke gjort dette selv, men om felgene er fysisk merket med delenr, så bør det være en smal sak å få noen form for dokumentasjon på at dette var originalt tilbehør til E39? Dersom BMW skulle uttale seg, så vil jeg tippe de bare henviser til dette (ETK).

image.png.39dc2322ecfb32d7971b41a720367b7e.png

Takk for svar! 
Det med ETK har jeg ikke tenkt på. Må jo være fullgod dokumentasjon det.

Noen som har en formening om dekkbredden? Dette er vel ikke like lett i ETK. Originalt er jo 235/265, mens jeg har 245/275. Virker som at jeg ikke får dette godkjent uten en uttalelse fra BMW/ autorisert BMW-verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er riktig felgbredde og normal dekkstørrelse som passer felgen, samtidig som rulleomkretsen ikke endres med mer enn 5%, så bør ikke det ha noe å si. 

Den ene gangen jeg prøvde å godkjenne felger så fikk jeg beskjed om at det ikke var noe å godkjenne når felgene mine ikke hadde noe avvik på innpress og var innenfor hjulbuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.C. skrev:

Så lenge det er riktig felgbredde og normal dekkstørrelse som passer felgen, samtidig som rulleomkretsen ikke endres med mer enn 5%, så bør ikke det ha noe å si. 

Den ene gangen jeg prøvde å godkjenne felger så fikk jeg beskjed om at det ikke var noe å godkjenne når felgene mine ikke hadde noe avvik på innpress og var innenfor hjulbuen.

Takk for svar!

Felgdimensjoner er innafor, sjekket delenummer opp mot ETK, og dette er identisk.

Sjekket også rulleomkrets - fra 235 til 245, er det en prosentvis forskjell på 1,27%. Fra 265 til 275 bak, er det en forskjell på 0,92%. Siden dette er godt innenfor 5-prosenten, burde dette da godkjennes uten videre tjafs? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk godkjent 9x20 og 10x20 med 255/30-20 og 305/25-20 i vognkortet på min tidligere E60. Her ble det brukt originale felger fra E65 7-serie. Jeg gikk fram ved å sende SVV en mail der jeg "søkte om endringen" og forklarte hvorfor jeg valgte disse dimensjonene fremfor de originale. På kontrollen hadde jeg med TÜV på Breyton-felger der det fremgikk dimensjonen jeg ønsket godkjent. For øvrig ble det brukt utskrift fra ETK og willtheyfit hva felgene gjaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2021 den 23.18, Flataas skrev:

Sjekket ang dette selv da jeg skal ha godkjent m5 dim(245/40/18 og 275/35/18) på min e39

Så lenge du er innenfor 15mm endring i sporvidde, 5% regelen og at det ikke subber, tar borti osv så er det greit

Dette er gode nyheter, takk så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2021 den 23.58, Saltkjelen skrev:

Jeg fikk godkjent 9x20 og 10x20 med 255/30-20 og 305/25-20 i vognkortet på min tidligere E60. Her ble det brukt originale felger fra E65 7-serie. Jeg gikk fram ved å sende SVV en mail der jeg "søkte om endringen" og forklarte hvorfor jeg valgte disse dimensjonene fremfor de originale. På kontrollen hadde jeg med TÜV på Breyton-felger der det fremgikk dimensjonen jeg ønsket godkjent. For øvrig ble det brukt utskrift fra ETK og willtheyfit hva felgene gjaldt.

Strålende, takk så mye! Div. utskrifter tar jeg da med. De er glad i papirer hos SVV har jeg skjønt. Bedre med litt for mye enn for lite…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...