sst079 Skrevet September 9, 2021 Share Skrevet September 9, 2021 Hei! Som nevnt i en tidligere tråd, skal jeg godkjenne en importert E39 540iA. Selve «import-godkjenningen» gikk bra, men måtte bestille ny time for godkjenning av hjul og senkesett. Har TüV på senkesettet, så bør gå bra. MEN - jeg fikk beskjed om at jeg måtte ha en uttalelse fra BMW om at felgene er godkjent på bilen. Dette er originale Style 37/ M-parallell med E39-senter. I tillegg er dekkbreddene ett hakk opp, de står på 245/40-18 foran og 275/35-18 bak. Jeg prøver nå å få en uttalelse fra noen i Bmw-systemet, men det er ikke lett. Ingen respons fra BMW Norge. Er det noen som har vært borte i tilsvarende problemstilling, og løst det? Alle forslag og tips tas imot med stor takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet September 9, 2021 Share Skrevet September 9, 2021 Har ikke gjort dette selv, men om felgene er fysisk merket med delenr, så bør det være en smal sak å få noen form for dokumentasjon på at dette var originalt tilbehør til E39? Dersom BMW skulle uttale seg, så vil jeg tippe de bare henviser til dette (ETK). sst079 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sst079 Skrevet September 9, 2021 Forfatter Share Skrevet September 9, 2021 3 timer siden, *MrB* skrev: Har ikke gjort dette selv, men om felgene er fysisk merket med delenr, så bør det være en smal sak å få noen form for dokumentasjon på at dette var originalt tilbehør til E39? Dersom BMW skulle uttale seg, så vil jeg tippe de bare henviser til dette (ETK). Takk for svar! Det med ETK har jeg ikke tenkt på. Må jo være fullgod dokumentasjon det. Noen som har en formening om dekkbredden? Dette er vel ikke like lett i ETK. Originalt er jo 235/265, mens jeg har 245/275. Virker som at jeg ikke får dette godkjent uten en uttalelse fra BMW/ autorisert BMW-verksted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 9, 2021 Share Skrevet September 9, 2021 Så lenge det er riktig felgbredde og normal dekkstørrelse som passer felgen, samtidig som rulleomkretsen ikke endres med mer enn 5%, så bør ikke det ha noe å si. Den ene gangen jeg prøvde å godkjenne felger så fikk jeg beskjed om at det ikke var noe å godkjenne når felgene mine ikke hadde noe avvik på innpress og var innenfor hjulbuen. sst079 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sst079 Skrevet September 9, 2021 Forfatter Share Skrevet September 9, 2021 2 timer siden, E.C. skrev: Så lenge det er riktig felgbredde og normal dekkstørrelse som passer felgen, samtidig som rulleomkretsen ikke endres med mer enn 5%, så bør ikke det ha noe å si. Den ene gangen jeg prøvde å godkjenne felger så fikk jeg beskjed om at det ikke var noe å godkjenne når felgene mine ikke hadde noe avvik på innpress og var innenfor hjulbuen. Takk for svar! Felgdimensjoner er innafor, sjekket delenummer opp mot ETK, og dette er identisk. Sjekket også rulleomkrets - fra 235 til 245, er det en prosentvis forskjell på 1,27%. Fra 265 til 275 bak, er det en forskjell på 0,92%. Siden dette er godt innenfor 5-prosenten, burde dette da godkjennes uten videre tjafs? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flataas Skrevet September 9, 2021 Share Skrevet September 9, 2021 Sjekket ang dette selv da jeg skal ha godkjent m5 dim(245/40/18 og 275/35/18) på min e39 Så lenge du er innenfor 15mm endring i sporvidde, 5% regelen og at det ikke subber, tar borti osv så er det greit sst079 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet September 9, 2021 Share Skrevet September 9, 2021 Jeg fikk godkjent 9x20 og 10x20 med 255/30-20 og 305/25-20 i vognkortet på min tidligere E60. Her ble det brukt originale felger fra E65 7-serie. Jeg gikk fram ved å sende SVV en mail der jeg "søkte om endringen" og forklarte hvorfor jeg valgte disse dimensjonene fremfor de originale. På kontrollen hadde jeg med TÜV på Breyton-felger der det fremgikk dimensjonen jeg ønsket godkjent. For øvrig ble det brukt utskrift fra ETK og willtheyfit hva felgene gjaldt. sst079 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sst079 Skrevet September 13, 2021 Forfatter Share Skrevet September 13, 2021 På 9.9.2021 den 23.18, Flataas skrev: Sjekket ang dette selv da jeg skal ha godkjent m5 dim(245/40/18 og 275/35/18) på min e39 Så lenge du er innenfor 15mm endring i sporvidde, 5% regelen og at det ikke subber, tar borti osv så er det greit Dette er gode nyheter, takk så mye! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sst079 Skrevet September 13, 2021 Forfatter Share Skrevet September 13, 2021 På 9.9.2021 den 23.58, Saltkjelen skrev: Jeg fikk godkjent 9x20 og 10x20 med 255/30-20 og 305/25-20 i vognkortet på min tidligere E60. Her ble det brukt originale felger fra E65 7-serie. Jeg gikk fram ved å sende SVV en mail der jeg "søkte om endringen" og forklarte hvorfor jeg valgte disse dimensjonene fremfor de originale. På kontrollen hadde jeg med TÜV på Breyton-felger der det fremgikk dimensjonen jeg ønsket godkjent. For øvrig ble det brukt utskrift fra ETK og willtheyfit hva felgene gjaldt. Strålende, takk så mye! Div. utskrifter tar jeg da med. De er glad i papirer hos SVV har jeg skjønt. Bedre med litt for mye enn for lite… Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå