Gå til innhold

Anbefalt vegglader til BMW 225xe


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Vi leier bolig og får selvfølgelig ikke lov å lade bil fra stikkontakt, så vi ser på mulighet å få montert en enkel 16Amp Type 2-lader.

Det trenger ikke å være noe avansert. I verstefall blir boksen stående igjen når vi flytter. Så hva finner der ute på markedet og hva anbefales?

Vil alle typer Type 2-ladere fungere?

225xe iPerfomance støtter kun 16Amp 220Volt 1-fase (3,3kW)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Du finner mye, alt fra kjente merker til litt ukjente. Opphavet fikk nettopp installert fra Defa til sin i3 som fungerer veldig bra, og jeg har selv god erfaring med Elko fra tidligere jobb, samt EOmini til de enkleste jobber(ikke smartlading osv.). Siden dere leier så er det kanskje greit og ikke legge for mye i det? Eller skal huseier være med på kostnaden(det vil jo øke interessen rundt boligen til en eventuell neste gang). 
Ser du får rimelig: https://gronnemil.no/produkt/ladestasjon-med-type-2-kontakt-3-7kw/?gclid=EAIaIQobChMIia_U9sqz8wIV6UaRBR3tfgoNEAYYASABEgIrsPD_BwE&gclid=EAIaIQobChMIia_U9sqz8wIV6UaRBR3tfgoNEAYYASABEgIrsPD_BwE

Men du må ha en elektriker til å montere og her oppe må det varsles til strømleverandør om man har elbillader. Og en type 2 til type 2 ledning i tillegg.

Her er den opphavet fikk kjøpt og installert via den lokale strømleverandøren (Istad Kraft her oppe):

https://nettbutikk.norgeseliten.no/webshop/ladestasjon/smart-billading-erange-iq-med-fastmontert-kabel-inntil-7-4kw-inkl.-montering

Den har fast ledning i seg, det er veldig kjekt. Ser at Norgeseliten tilbyr samme som Istad Kraft med kjøp/montering på linken jeg la ved :)  Du kan også selvsagt ta kontakt med din lokale strømleverandør, de har ofte tilbud ink. montering. Veldig behagelig da de tar seg av alt.

 

 

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd, solgt og montert masse forskjellige ladebokser i løpet av de siste 5 åra. Vi tilbyr nå utelukkende to alternativer, Easee for de som ønsker fullverdig/smart ladestasjon og Folkeladeren for de som ønsker en rimeligere men trygg ladeløsning. 

@Marius2002 nevner at det må meldes fra til netteier ved installasjon av ladeboks i noen områder med spesifikke netteiere. Dette overlater du til din foretrukne elektroinstallatør så bør det gå fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fare for huseier kommer til å bidra med penger.

Det er noen nye forskrifter på billader bl.a Type B Kombiautomat. Kom over er veggboks som har innebygget Jordfeilvern og der står det at man IKKE skal ha Type B kombiautomat for det kan forstyrre kretsen.
Spørsmålet mitt er at i nevnte garasje så er det den solid 3-fase inntakskabel, men på denne er det koblet til stikkkontakter og lys. Er det noen forskrifter som hindrer å koble en 16A 1-fase billader til samme krets med lys og andre stikk? Er det krav om at lader skal stå på egen kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mons1 skrev:

Det er ingen fare for huseier kommer til å bidra med penger.

Det er noen nye forskrifter på billader bl.a Type B Kombiautomat. Kom over er veggboks som har innebygget Jordfeilvern og der står det at man IKKE skal ha Type B kombiautomat for det kan forstyrre kretsen.
Spørsmålet mitt er at i nevnte garasje så er det den solid 3-fase inntakskabel, men på denne er det koblet til stikkkontakter og lys. Er det noen forskrifter som hindrer å koble en 16A 1-fase billader til samme krets med lys og andre stikk? Er det krav om at lader skal stå på egen kurs?

De fleste ladestasjoner har integrert DC-vern, dette erstatter behovet for type B foran ladeutstyret. Da trengs kun standard jordfeilautomat type A foran kursen. Kort fortalt så beskytter type B og DC-RCD vern mot DC-lekkstrømmer tilbake til strømnettet, mens en vanlig type a jordfeilbryter ikke ville gitt beskyttelse mot disse strømmene. 

Hvis garasjen er privat og frittliggende, og kursen kun forsyner garasjen kan du tilkoble ladestasjonen til denne kursen. 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Få huseier til å se det som en investering, få opp en ok 7 kW lader, bilen tar det den trenger/skal ha, er vel inntil 3.6kW?

Hvertfall er det tilfelle med andre hybrider fra BMW, bla F15 40e.

Dette gjelder samtlige hybrider, el-biler osv. Selv om man bruker all verdens med energi på å få lagt inn 22kW ( hvis du er så heldig og har 400V hjemme ), så begrenses effekt til bil av flere faktorer;

- Ladekabel ( 1-fas, 3-fas, 16A, 20A, 25A, 32A )

- Bilens ombordlader

Per nå er det meg bekjent kun Tesla som støtter hjemmelading på 22kW(400v), de aller fleste støtter 11kW (400v) - mens hybrid og typisk eldre el-biler støtter 3.6-7,4kW uavhengig av strømnett der du bor. ( 1-fase lading er alltid 230V uansett )

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2021 den 7.34, scoot skrev:

De fleste ladestasjoner har integrert DC-vern, dette erstatter behovet for type B foran ladeutstyret. Da trengs kun standard jordfeilautomat type A foran kursen. Kort fortalt så beskytter type B og DC-RCD vern mot DC-lekkstrømmer tilbake til strømnettet, mens en vanlig type a jordfeilbryter ikke ville gitt beskyttelse mot disse strømmene. 

Hvis garasjen er privat og frittliggende, og kursen kun forsyner garasjen kan du tilkoble ladestasjonen til denne kursen. 

OK, jeg har skjønt dette. Det som er saken er at garasjen har lagt opp 16Amp kurs med Type-B Hybridautomat (Automatsikring med innebygget jordfeil-bryter). Grunnen jeg spør et at valgt ladeboks har innebygget DC-RCD-vern og da står det at denne laderen skal IKKE monteres på kurs som har Type B Hybridautomat. Jeg føler at her er det snakk om å legge opp en helt ny kurs og da med kun Type A automatsikring. Type A er faktisk nesten er umulig å få tak i og det er i hovedsak Type C som benyttes i dag.
For at det skulle gjøres enklest og billigst, så var tanken å koble på eksisterende kurs da tilførselkabel er gravd ned og ligger under steinlagt gårdsplass.

Jeg tenker på en løsning og det er å skifte ut Hybridautomaten med en 16/20Amp Type C(A) og så sette opp en mini-skap i garasjen som fordeler 2stk 16Amp kurs der en til lader og en til lys og stikk. Dette er vel ikke helt etter boken og kanskje ikke mulig i hht forskrift, da man ikke kan belaste begge kursene på 16Amp. Dvs laderen kan ikke være i bruk hvis man belaster en stikkontakt med f.eks 2kW, men kursen er uansett sikret mot overbelastning. Kabel som er lagt over til garasjen er solid type grå. Tror denne kabelen er for minst 20Amp, så den skal ikke være problem. Ideelt er at Garasjen får en 32Amp kurs, men da er jeg litt i tvil om tilførselkabel er dimensjonert for dette.
Å legge opp en helt ny kurs til garasjen vil kreve alt for mye arbeid som også koster alt for mye.

Men vi skal se nærmere på dette, men i mellomtiden her vi ilagt ladeforbud via nød-lader da dette "Ikke er lov" :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mons1 skrev:

OK, jeg har skjønt dette. Det som er saken er at garasjen har lagt opp 16Amp kurs med Type-B Hybridautomat (Automatsikring med innebygget jordfeil-bryter). Grunnen jeg spør et at valgt ladeboks har innebygget DC-RCD-vern og da står det at denne laderen skal IKKE monteres på kurs som har Type B Hybridautomat. Jeg føler at her er det snakk om å legge opp en helt ny kurs og da med kun Type A automatsikring. Type A er faktisk nesten er umulig å få tak i og det er i hovedsak Type C som benyttes i dag.
For at det skulle gjøres enklest og billigst, så var tanken å koble på eksisterende kurs da tilførselkabel er gravd ned og ligger under steinlagt gårdsplass.

Jeg tenker på en løsning og det er å skifte ut Hybridautomaten med en 16/20Amp Type C(A) og så sette opp en mini-skap i garasjen som fordeler 2stk 16Amp kurs der en til lader og en til lys og stikk. Dette er vel ikke helt etter boken og kanskje ikke mulig i hht forskrift, da man ikke kan belaste begge kursene på 16Amp. Dvs laderen kan ikke være i bruk hvis man belaster en stikkontakt med f.eks 2kW, men kursen er uansett sikret mot overbelastning. Kabel som er lagt over til garasjen er solid type grå. Tror denne kabelen er for minst 20Amp, så den skal ikke være problem. Ideelt er at Garasjen får en 32Amp kurs, men da er jeg litt i tvil om tilførselkabel er dimensjonert for dette.
Å legge opp en helt ny kurs til garasjen vil kreve alt for mye arbeid som også koster alt for mye.

Men vi skal se nærmere på dette, men i mellomtiden her vi ilagt ladeforbud via nød-lader da dette "Ikke er lov" :-(

Her er jeg usikker på om det blir blandet begrep eller ikke, er du sikker på at du ikke henviser til karakteristikken på sikringen? Der er det vanlig med C-karakteristikk, men eneste forskjellen på B/C er hvor kjapt sikringen løser ut momentant i forhold til merkestrøm på automaten. B løser ut på 5 x merkestrøm, C på 10 x merkestrøm. Se bildet, rød ring er informasjon om VERNET ( merkestrøm - karakteristikk ), gul ring er informasjon om jordfeilbryteren ( utløsestrøm 30mA - type A ). OL til slutt betyr at den er tilpasset en norsk vri på strømføringsevne over en time, ingenting du trenger å tenke på i denne sammenhengen. 

Type A jordfeilautomat er langt i fra umulig å få tak i, det er standardvare i stort sett alle benyttede kombiautomater i dagens marked. Jeg vet kun om èn leverandør som har kombiautomat i type B ( Garo ), den er svindyr og ikke særlig utbredt i bruk ( den koster nesten det samme som den rimeligste ladestasjonen ). Jeg vil bli mildt sagt sjokkert om garasjen deres er sikret med denne typen kombiautomat. 

Du kan trygt montere ladestasjonen på denne kursen og komme innenfor forskrift, det krever kun en risikovurdering fra elektroinstallatør hvor du skriver under på at dere er kjent med risikoen for at kursen kan gå hvis det benyttes for mye strøm i garasjen samtidig som bilen lader. Det er ikke nødvendig og sette opp en minifordeling for å fordele en 1-fas 16A kurs, det vil ikke utgjøre noen forskjell. Sikringen i skapet vil ryke like lett som uten en fordeling. 

 

Jeg avslutter med et råd; Ring en elektroinstallatør.

cf32c7e4fbfb4f108cec4ac26d4d5cb1.thumb.jpg.027782ac819fbf5e491e5cd66a2b0910.jpg

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2021 den 9.57, scoot skrev:

Her er jeg usikker på om det blir blandet begrep eller ikke, er du sikker på at du ikke henviser til karakteristikken på sikringen? Der er det vanlig med C-karakteristikk, men eneste forskjellen på B/C er hvor kjapt sikringen løser ut momentant i forhold til merkestrøm på automaten. B løser ut på 5 x merkestrøm, C på 10 x merkestrøm. Se bildet, rød ring er informasjon om VERNET ( merkestrøm - karakteristikk ), gul ring er informasjon om jordfeilbryteren ( utløsestrøm 30mA - type A ). OL til slutt betyr at den er tilpasset en norsk vri på strømføringsevne over en time, ingenting du trenger å tenke på i denne sammenhengen. 

Type A jordfeilautomat er langt i fra umulig å få tak i, det er standardvare i stort sett alle benyttede kombiautomater i dagens marked. Jeg vet kun om èn leverandør som har kombiautomat i type B ( Garo ), den er svindyr og ikke særlig utbredt i bruk ( den koster nesten det samme som den rimeligste ladestasjonen ). Jeg vil bli mildt sagt sjokkert om garasjen deres er sikret med denne typen kombiautomat. 

Du kan trygt montere ladestasjonen på denne kursen og komme innenfor forskrift, det krever kun en risikovurdering fra elektroinstallatør hvor du skriver under på at dere er kjent med risikoen for at kursen kan gå hvis det benyttes for mye strøm i garasjen samtidig som bilen lader. Det er ikke nødvendig og sette opp en minifordeling for å fordele en 1-fas 16A kurs, det vil ikke utgjøre noen forskjell. Sikringen i skapet vil ryke like lett som uten en fordeling. 

 

Jeg avslutter med et råd; Ring en elektroinstallatør.

cf32c7e4fbfb4f108cec4ac26d4d5cb1.thumb.jpg.027782ac819fbf5e491e5cd66a2b0910.jpg

Jeg begynner å lure om det faktisk er en Hybridautomat, men her er automaten for kursen til garasjen:

 

20211011_104118.jpg

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mons1 skrev:

Jeg begynner å lure om det faktisk er en Hybridautomat, men her er automaten for kursen til garasjen:

 

bilde

Dette er en eldre 3moduls jordfeilautomat. Karakteristikk B, 16amp. Jordfeilbryter 30mA Type A. Sist Moeller produserte en automat ( det heter Eaton nå ) eksisterte ikke jordfeilbryter type B. 

Dette er altså IKKE en type B jordfeilbryter, og du kan trygt montere en ladestasjon med innebygd DC-filter etter denne jordfeilautomaten. PS; Du må også ha overspenningsvern ved installasjon av ladeanretning for el-bil.

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...