Gå til innhold

Belg eller kompressor/ventil?

F-11
 Share

Anbefalte innlegg

På 31.10.2021 den 23.27, Hpi skrev:

Det er 2 ventiler på kompressorbranketten, en såkalt "ventvalve" som ventilerer til friluft hvis den får beskjed om at bilen skal senkes eller om trykket overstiger 13.5 Bar. Denne skal ellers være stengt. Disse kan henge seg opp i åpen stilling når de er ødelagt. Den ser slik ut:

IMG_20211031_225801.thumb.jpg.93af9d5ec47cb37511cb8a8000e20c96.jpg

Den andre ventilblokka fordeler til høyre og venstre belg/fjærbein.  Den ser slik ut: 

IMG_20211031_225618.thumb.jpg.1ecccf06ce5f0954d96d426d45915d76.jpgIMG_20211031_225631.thumb.jpg.ec19e727af6728fcd5d88bf6b6345d1b.jpg

Husk å bytte det grønne releet til kompressoren.  Har kompressor jobba overtid en periode kan dette ryke når som helst. Ved ny kompressor er det krav om å bytte dette ellers bortfaller garantien.

Hvor sitter det grønne releet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2021 den 21.26, F-11 skrev:

Lufta mistes på begge sider ja, hver gang helt likt så ikke noe forskjell der. Så da virker det som om det kan være ventilblokka som flere sier.

Ikke for å forvirre deg noe, men min seg ned på begge sider likt, var ikke noe synlig lekkasje når jeg sprayet såpevann på begge belgene, heiste seg fort opp igjen når jeg startet bilen osv.

Dette sluttet med nye belger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Daniel. skrev:

Ikke for å forvirre deg noe, men min seg ned på begge sider likt, var ikke noe synlig lekkasje når jeg sprayet såpevann på begge belgene, heiste seg fort opp igjen når jeg startet bilen osv.

Dette sluttet med nye belger.

Hmmm ja.... sitter med en 50/50 følelse mellom å bytte belgene eller starte med å rote med kompressor... 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, F-11 skrev:

Hmmm ja.... sitter med en 50/50 følelse mellom å bytte belgene eller starte med å rote med kompressor... 🤔

Ja, det var jo det da.. 🤔 Grublet på dette selv, men endte opp med å bare kjøpe to belger å håpe på det beste 😂

Mtp. alder og kilometerstand så var det nok ikke utenkelig at det var de originale belgene som stod på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, F-11 skrev:

Hvor sitter det grønne releet? 

Hos meg sitter det i bagasjerom på høyre side under sikringsboks. Jeg har en 7 serie. Vil tro det sitter i nærheten av kompressor hos deg også siden kompressor drar ganske mye strøm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Daniel. skrev:

Ja, det var jo det da.. 🤔 Grublet på dette selv, men endte opp med å bare kjøpe to belger å håpe på det beste 😂

Mtp. alder og kilometerstand så var det nok ikke utenkelig at det var de originale belgene som stod på.

2014 101xxx km her. 

Hva var din på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Daniel. skrev:

Rundt 128k, 14 modell det også.

Ja, belgene defineres visstnok som en slitedel, så det er kanskje best å starte der.. 

Har du noen tips/aha-moments mtp bytte?

Endret av F-11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, F-11 skrev:

Ja, belgene defineres visstnok som en slitedel, så det er kanskje det å starte der.

Har du noen tips/aha-moments mtp bytte?

Ja de sier så. 🤔

Nei, er rimelig grei jobb. Halve jobben er vel å jekke opp bilen og ta av hjulet. 😅

@Walkabout har lagd en grei DIY guide på dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Daniel. skrev:

Ja de sier så. 🤔

Nei, er rimelig grei jobb. Halve jobben er vel å jekke opp bilen og ta av hjulet. 😅

@Walkabout har lagd en grei DIY guide på dette. :)

Ja har studert denne.

Men også en svensk YouTube video som heller tapper lufta fra kompressor istedenfor å kutte hull i belg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Otis skrev:

Den korrekte metoden for å skifte belg, er å ta ut sikring til kompressor og tappe der/ventilblokk. 

Men det funker ved å skjære hull i belgen også.

Vet du hvilken sikring dette er og hvor den sitter? 

Edit: fant det Sikringsboks i trekk i bakre høyre innerskjerm,sjekk 40A sikring,nr 182

Endret av F-11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20211109_102123.thumb.jpg.64c0f0b4451202305e1f0098c6a667f3.jpgDa var nye belger bestilt av Bernt Vika, så får vi se om det gjør susen...👍

Hvor setter jeg støttebukker under her? Noen som kan visualisere dette med bilde eller tegning

Endret av F-11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...