525TDSA Skrevet November 7, 2021 Share Skrevet November 7, 2021 Er det noen som har erfaring med denne? Kan det bli en utgiftsbombe, eller er det bra saker? Det virker som den ikke har noen særlige problemer, men det vil jo måtte byttes hjullagre, dynamo, dempere, kanskje eksosanlegg etterhvert, og jeg lurer på om dette er mye dyrere enn på andre biler? Noen med erfaring (ikke bare synsere altså)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 7, 2021 Share Skrevet November 7, 2021 Mener denne har n57, og dermed CP4 dieselpumpe. Dette er to store potensielle utgifter. Noen synes dette er skummelt, andre ikke. Om man skifter dette preventivt, så kommer du nok unna med 40k. Får du havari, så er det fort 50-100k. Hjullager er faktisk veldig dyrt på x5, men uoriginale så går det for ca 2k per lager. Veldig lett å skifte foran. Ellers er bilene bra, men lite kjente store problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
525TDSA Skrevet November 7, 2021 Forfatter Share Skrevet November 7, 2021 35 minutes ago, Otis said: Mener denne har n57, og dermed CP4 dieselpumpe. Dette er to store potensielle utgifter. Noen synes dette er skummelt, andre ikke. Om man skifter dette preventivt, så kommer du nok unna med 40k. Får du havari, så er det fort 50-100k. Hjullager er faktisk veldig dyrt på x5, men uoriginale så går det for ca 2k per lager. Veldig lett å skifte foran. Ellers er bilene bra, men lite kjente store problemer. Takk for info. Dieselpumpa bør vel gå under drivverksforsikringen, hvis man har det? Er problemet at lageret i pumpa går og man får spon i systemet? Ja, 2k for hjullager er jo litt mye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
525TDSA Skrevet November 9, 2021 Forfatter Share Skrevet November 9, 2021 Jeg har hørt det kan bli problemer med mellomkassa, er det et vanlig problem generellt på awd? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet November 9, 2021 Share Skrevet November 9, 2021 På 7.11.2021 den 22.51, 525TDSA skrev: Takk for info. Dieselpumpa bør vel gå under drivverksforsikringen, hvis man har det? Er problemet at lageret i pumpa går og man får spon i systemet? Ja, 2k for hjullager er jo litt mye. Ja det går på forsikring om service er fulgt hjullager er engangsutgift med mindre du kjøper uoriginalt eller skal kjøre bilen 400k km på kort tid 31 minutter siden, 525TDSA skrev: Jeg har hørt det kan bli problemer med mellomkassa, er det et vanlig problem generellt på awd? mellomkasse har 0,8 eller 1,8 liter olje som bør skiftes vær 60-80k km, og kjøres det samtidig på ufornuftige dekk så er det større sjans for glasering av kløtsjer kjører du på dekk som har lik omkrets i praksis(ikke stol blindt på dekkkalkulator) eller stjernemerkede dekk for å være sikker så bør det ikke være noe bekymring 525TDSA reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet November 9, 2021 Share Skrevet November 9, 2021 På 7.11.2021 den 22.51, 525TDSA skrev: Takk for info. Dieselpumpa bør vel gå under drivverksforsikringen, hvis man har det? Er problemet at lageret i pumpa går og man får spon i systemet? Ja, 2k for hjullager er jo litt mye. Problemet med pumpa er at man fyller dårlig diesel og det kommer partikler i pumpa og da skjærer den seg. Eller at man kjøre nest tom tank og den suger luft. Kamerat har en N47 med CP4 pumpe. Den runnet just 270 tusen km på orignal pumpe og den går fortsatt som ei klokke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet November 9, 2021 Share Skrevet November 9, 2021 30 minutes ago, Øyvind L. said: Problemet med pumpa er at man fyller dårlig diesel og det kommer partikler i pumpa og da skjærer den seg. Kilde? Partikler skal stoppes i filteret. Tørrkjøring etter f.eks. filterbytte kan være dumt, for systemet er ikke selvluftende med tenningen på (som de eldre bilene). Hvis HT-pumpa suger inn luft så tror jeg at du brått får motorstopp og det er vel ikke en reell problemstilling å kjøre bilen tom for diesel stadig vekk. Det er "mange" som får havari, men de aller fleste får det altså ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet November 10, 2021 Share Skrevet November 10, 2021 Du får motorstopp hvis pumpa suger luft ja, men så lenge motoren går rundt så går vel pumpa også rundt. Hvis du da er uheldig å bryter oljefilm i pumpa så er ting i gang. At det kan kommer partikler gjennom filter er helt garantert. Er også en kjent sak at det finnes mye dårlig diesel der ute. Der er min personlige oppfatning av problemet. At noen pumper bare plutselig går i stykker forekommer også helt garantert. Er jo en mekanisk del. 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå