Gran3 Skrevet November 8, 2021 Share Skrevet November 8, 2021 Hei! Har en BMW E61 525D lci (m57) som oppfører seg litt merkelig ved kaldstart/kald motor. Vanskelig å forklare, men turtallet dropper litt også dunker det i hele bilen. Dunkene går i takt med turtallet som dropper, og det kjennes godt i hele bilen. Det skjer kun når det er kaldt ute (minusgrader). Når motoren får temperatur så går den veldig fint. Har sjekket feilkoder og fikk opp koden 43E2 (throttle valve actuator, activation). Kan det være feil med throttle valve? I så fall, hvordan kan det forklares at det kun skjer ved kald motor? Hadde forøvrig og en kode som gjaldt DPF, og har lest at feil med throttle valve kan føre til at DPF ikke regenerer. Har snakket med to mekanikere, og de gjettet på glødeplugger og dyser. Hva tenker dere? Kom med tips og erfaringer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet November 8, 2021 Share Skrevet November 8, 2021 Du kan poppe opp panseret og se om spjeldet beveger noe på seg når du opplever dunk? Kanskje det sitter litt fast når det er kaldt? Gran3 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 8, 2021 Share Skrevet November 8, 2021 Høres ut som to feil vil jeg tro. Men rart at ikke gløding kom med feilkoder. Spjeld er absolutt en kjent feil. Gran3 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tthuns Skrevet November 9, 2021 Share Skrevet November 9, 2021 Tett dpf kan ha mange spennende ringvirkninger. Det kan fort føre til de to feilene. Har du fått kjørt regenerering? Dårlige plugger skal gi feilmelding med de er med på hele det kretsløpet og kan like vell være en del årsak. Kjør på med dfp rens rett i filter og dyse rens som en god start pg tvangskjør regenerering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gran3 Skrevet November 9, 2021 Forfatter Share Skrevet November 9, 2021 Nei, har ikke kjørt regenerering på DPF. Har prøvd dyserens, men hjalp ikke. Skal få kjørt en regenerering👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 9, 2021 Share Skrevet November 9, 2021 Først må du fikse spjeld feilen, når det er ok, så fikser dpf seg selv, om alt annet er ok. Tenker da på rett temperatur på kjølevannet, da termostatene er en svakhet på m57. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gran3 Skrevet November 9, 2021 Forfatter Share Skrevet November 9, 2021 Nettopp byttet termostatene, så temp er fin👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gran3 Skrevet November 9, 2021 Forfatter Share Skrevet November 9, 2021 Men hva er det som går feil med spjeldet? Er det noe som må byttes? Leste noe om at man kan åpne opp, rense/fjerne olje, også deretter bytte pakning. Stemmer dette? Eller må det rett og slett byttes ut? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gran3 Skrevet November 10, 2021 Forfatter Share Skrevet November 10, 2021 Har du noe peiling på dette, Otis?😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 10, 2021 Share Skrevet November 10, 2021 (endret) Meg bekjent så går spjeldet i stykker. Så det må skiftes. Det er ikke ukjent. Men for å være helt sikker på at det er defekt, må man feilsøke. Og gjerne med diagnose utstyr. Endret November 10, 2021 av Otis Skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gran3 Skrevet November 11, 2021 Forfatter Share Skrevet November 11, 2021 Ja okei. Synes det er merkelig at spjeldet skal være «defekt», da bilen går veldig fint når den får litt temperatur, og ikke noe plaget ellers bortsett fra når den er helt kald. Har ikke andre symptomer sånn som mange andre, for eksempel risting når man stopper bilen. Men jeg vet ikke. Bare stusser litt😅 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 11, 2021 Share Skrevet November 11, 2021 Nei, kaldstart problemet er nok gløding, selv om feilkodene ikke dukker opp. Det MÅ være det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gran3 Skrevet November 11, 2021 Forfatter Share Skrevet November 11, 2021 Vanligvis merker jeg ikke noe til det hvis jeg begynner å kjøre. Men her om dagen da det var -7, så tok det jo naturligvis litt lengre tid for bilen ble varm. Og da kjente jeg noen svake dunk under kjøring (etter omtrent 5min med kjøring). Vil glødepluggene ha en innvirkning så lenge etter start? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet November 11, 2021 Share Skrevet November 11, 2021 11 minutter siden, Japsern skrev: Vil glødepluggene ha en innvirkning så lenge etter start? Glødepluggene er i utgangspunktet aktive (dog ikke på full pupp) hele veien til 75 grader kjølevæsketemperatur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gran3 Skrevet November 11, 2021 Forfatter Share Skrevet November 11, 2021 1 minutt siden, ///M-ini95 skrev: Glødepluggene er i utgangspunktet aktive (dog ikke på full pupp) hele veien til 75 grader kjølevæsketemperatur. Aha! Da gir det mer mening. Takk for svaret!😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå