Gå til innhold

Kaldstart problem M57


Gran3
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en BMW E61 525D lci (m57) som oppfører seg litt merkelig ved kaldstart/kald motor. Vanskelig å forklare, men turtallet dropper litt også dunker det i hele bilen. Dunkene går i takt med turtallet som dropper, og det kjennes godt i hele bilen. 
Det skjer kun når det er kaldt ute (minusgrader). Når motoren får temperatur så går den veldig fint.

Har sjekket feilkoder og fikk opp koden 43E2 (throttle valve actuator, activation). Kan det være feil med throttle valve? I så fall, hvordan kan det forklares at det kun skjer ved kald motor? Hadde forøvrig og en kode som gjaldt DPF, og har lest at feil med throttle valve kan føre til at DPF ikke regenerer.

Har snakket med to mekanikere, og de gjettet på glødeplugger og dyser. 
 

Hva tenker dere? Kom med tips og erfaringer! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tett dpf kan ha mange spennende ringvirkninger. Det kan fort føre til de to feilene. Har du fått kjørt regenerering? Dårlige plugger skal gi feilmelding med de er med på hele det kretsløpet og kan like vell være en del årsak. Kjør på med dfp rens rett i filter og dyse rens som en god start pg tvangskjør regenerering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent så går spjeldet i stykker. Så det må skiftes. Det er ikke ukjent.

Men for å være helt sikker på at det er defekt, må man feilsøke. Og gjerne med diagnose utstyr.

Endret av Otis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja okei. Synes det er merkelig at spjeldet skal være «defekt», da bilen går veldig fint når den får litt temperatur, og ikke noe plaget ellers bortsett fra når den er helt kald.

Har ikke andre symptomer sånn som mange andre, for eksempel risting når man stopper bilen.

Men jeg vet ikke. Bare stusser litt😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis merker jeg ikke noe til det hvis jeg begynner å kjøre.

Men her om dagen da det var -7, så tok det jo naturligvis litt lengre tid for bilen ble varm. Og da kjente jeg noen svake dunk under kjøring (etter omtrent 5min med kjøring).
 

Vil glødepluggene ha en innvirkning så lenge etter start?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...