Gå til innhold

Strømtyv


henrike-g
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en BMW X3 (E83) 2.0d 2006-modell (manuell) hvor batteriet tappes veldig fort, slik at det er vanskelig å starte bilen etter 2 dager hvor den ikke har vært i bruk.

 

Noen som har noen idé på hva kilden til dette kan være og har vært borti dette før på en tilsvarende bil?

 

Batteriet er fra januar 2021, gasspjeldet ble byttet i august 2021, styreapparat glødetid og glødeplugger ble byttet i februar 2021, kupéviften ble byttet januar 2021, dynamoregulater ble byttet januar 2021, det samme ble lambdasonde. ABS-ringer (bak) og ABS-sensorer (bak) ble byttet i november 2019.

Det ligger ingen feilkoder inne.

Har også byttet andre ting (bremser, fjærer og forstillingsdeler), men dette har ikke noe med det elektriske å gjøre.

Jeg har fått hjelp av en til å feilsøke (kan veldig mye mer enn meg), men han ble heller ikke noe klokere. Har nå booket time hos Bilia for å prøve å få løst problemet, men om noen her inne kan hjelpe meg setter jeg stor pris på det.

På forhånd takk for hjelpen.

Endret av henrike-g
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, E.C. skrev:

Det er ganske mange videoer på Youtube ang. emnet "parasitic drain" og jeg vil egentlig anbefale deg å ta en titt der om du ønsker å prøve noe selv. Som et minimum vil du behøve et multimeter.

 

Takk.

 

Noen som også kjenner til vanlige strømtyver på denne modellen (X3 E83) som har tips til hvor man skal starte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Denne har vell 16/9 navi med mk4 navi modul bak

Ta ut navi modulen bak som det står dvd på å se om det bedrer seg, nesten alltid den som synder når den ikke vil slå seg av

Hei. 
 

Det er ikke navi i denne bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
8 minutter siden, E.C. skrev:

Ikke helt sikker på hvilken del du mener nå, men bra at du fant ut av det!

Tror det er denne delen hun mener:

image.png.6dc3cd82d143541b976f4d63293cbc7b.png

Ganske kjekk sak som gjør at bilen holder god temperatur på kjølevæska selv om vinteren. Tror den finnes både på X3 med M47 og N47 motor, men ikke sett den på andre BMW modeller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, laffe skrev:

Tror det er denne delen hun mener:

image.png.6dc3cd82d143541b976f4d63293cbc7b.png

Ganske kjekk sak som gjør at bilen holder god temperatur på kjølevæska selv om vinteren. Tror den finnes både på X3 med M47 og N47 motor, men ikke sett den på andre BMW modeller.

 

Stemmer. Sitter på min BMW X3 2006-modell med 2.0d. Skal også sitte på andre BMW-modeller (3 serie) med samme motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer bra at den ikke virker lengre, da bilen bruker mye lengre tid på å få motoren i normal driftstemperatur, særlig nå som det er kaldt ute. I tillegg faller temperaturen mye fortere også når det er lite motstand på motoren (eks. når man kjører ned en lang bakke). Vil tro dette bedrer seg igjen når den blir byttet. Kjøpte en brukt del fra Koed. Ny koster drøyt 7000,-, mens brukt kostet under 1500,-. Bilen er gammel, så grenser for hvor mye man skal koste på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...