Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei igjen..

Mistenker sterkt eksoslekkasje på min BMW E61 525D LCI.

Blir stygg lukt inni bilen, spesielt ved kaldstart, og når jeg står i ro. Er aller mest ved kaldstart (da jeg kjenner lukten mest).

Vet at eksosmanifold og flexrør er to vanlige syndere. Men spørsmålet er, hvordan går jeg fram for å finne synderen? Har prøvd å se i motorrom, og greier ikke å se noe røyk som helst.

Kan prøve å tette eksos, men da vil jeg jo kun finne ut om det er lekkasje. Er det veldig åpenbart hvis det for eksempel er flexrøret som lekker? Tenker å begynne der, i og med at det er lettest å komme til.

Og et annet spørsmål. Er manifolden laget av aluminium på alle M57 E6X? Eller er det noen forskjeller på pre lci og lci for eksempel?

Skrevet

Verken manifold eller flexirør er å forvente at er defekt på LCI e6x.

Flexirør lever dog et hardere liv, når motorfester er slitne.

Manifold er i stål vil jeg mene på både pre og lci. 

Skrevet
9 minutter siden, Otis skrev:

Verken manifold eller flexirør er å forvente at er defekt på LCI e6x.

Flexirør lever dog et hardere liv, når motorfester er slitne.

Manifold er i stål vil jeg mene på både pre og lci. 

Sikker på det angående manifolden? Har hørt at de kommer i alu..

Skrevet
25 minutter siden, Japsern skrev:

Sikker på det angående manifolden? Har hørt at de kommer i alu..

e39 kom med solid støpejern mens alt av nyere m57 har stanset å sveist manifold i rustbestandig stål, sistnevnte er kjent for å sprekke men også ganske sveisbar av fagfolk ved små sprekker.

e39 manifold er trangere en nyere manifold så bør ikke monteres på nyere motor vist det skal trimmes.

 

alu eksosdeler har jeg aldri hørt om på noe slags motor.

 

Skrevet (endret)

Ja okei👍👍

da er det vel stål, men poenget er at den sprekker.

Otis sier at det ikke er vanlig at de sprekker på LCI. Er det forskjell på pre lci og lci da?

Endret av Japsern
Skrevet

197hk (Og 231/235/272/286) har støpt manifold som normalt ikke har problemer med sprekker. 177/204/218 ho (m57n) har derimot sveiset manifold som sprekker i hopetall. 

Skrevet

Var på bukk idag, og dette er tilstanden på flexrøret.. 

Vil dere si at dette vil/kan føre til eksoslekkasje? Det eneste jeg kan se er at noen av trådene har revnet, men det skjer vel på grunn av høy temperatur? Klarte ikke å kjenne noe antydning til eksos ut fra røret, så vil jo egentlig tro at det er tett.

F630CE1A-C74F-4528-9790-FCDFCD8D2DFA.thumb.jpeg.fb0729ba906737fce2582881efc56e65.jpegF630CE1A-C74F-4528-9790-FCDFCD8D2DFA.thumb.jpeg.fb0729ba906737fce2582881efc56e65.jpeg

DB0D60E0-BEBD-4A19-ABEC-B319DBF87D4D.jpeg

Skrevet

Kjøpte den i slutten av Mai. Men lukten merket jeg først nå når det begynte å bli kaldt ute. Har snakket med en mekaniker og han mente at flexi såg ok ut. Skal få målt om det kommer noe eksos inn i kupe…

Skrevet

Det jeg tenker er at dpf er fjernet og at du ikke har lagt merke til dette før nå.

Man får jo litt eksos inni bilen ved rette vindretningen.

Skrevet

Det er absolutt ikke uvanlig, har registrert det på noen biler som jeg har tatt diagnose på. Og eier vet ikke at det er borte.

Du kan sjekke om det er borte ved å lukte på eksosen. Lukter det skikkelig diesel, så er det borte. Lukter det sånn passelig kurant, så er det der.

Skrevet

Men du skriver at dpf er fjernet. Er det noe du ser på bilde, eller gjetter du bare? Synes selv det er vanskelig å se på bilde, og har egentlig ikke tenkt over det når jeg har vært under bilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...